Thursday, December 12, 2024
Miből áll a hét? munkából ?

Kulcsot adunk a nemzetközi IT piac ajtajához

A Product Owner (PO) az agilis csapatokban a termékért felelős személy, szabad fordításban a tulajdonosa. Ebben a cikkben nem csak…

Szerző:Sebes Antónia , in Egyéb kategória , at 2024.10.10.

A Product Owner (PO) az agilis csapatokban a termékért felelős személy, szabad fordításban a tulajdonosa. Ebben a cikkben nem csak azt mutatjuk be miről is szól ez a szakma, hanem azt is, hogy egy PO mitől válik igazán jó termék felelőssé.

Product Owner Suli szakértői csapata összeírta a PO szakma alapvető ismérveit és bemutatnak pár szakmai fogást.

Vízió alkotás és validálás

A PO feladata, hogy megalkossa a termék vízióját, amelyhez be kell azonosítania a célcsoportot és azok igényeit, valamint választ kell találnia arra, hogyan kívánja ezeket kielégíteni. Ehhez alaposan ismernie kell a piacot, a valós és latens igényeket, a versenytársakat, valamint a stakeholderek vágyait és szükségleteit. A megfelelő információk megszerzése érdekében piackutatás, trendelemzés, versenytárselemzés és stakeholder-elemzés elvégzése szükséges, bár ezek nem kizárólag a PO feladatai. A PO-nak támogatnia kell a szervezetet ezen kutatások lebonyolításában.

A vízióban szereplő igények validálásáig a PO hipotézisekkel dolgozik, ami kockázatos alapot jelenthet a későbbi fejlesztésekhez. A hipotézisek validálására kiváló eszköz az elevator pitch, amely egy percben lényegre törően bemutatja a terméket.

A Product Owner pitch előadásával visszajelzéseket gyűjthet a célcsoporttól, amely segít meghatározni, mennyire értékes a termék, és hogy kielégíti-e a felhasználók igényeit. A vízió megalkotása mellett a PO-nak fel kell mérnie, hogy milyen erőforrásokra van szükség a termék tervezéséhez, előállításához és üzemeltetéséhez. Ezt Alexander Osterwalder Business Model Canvas-a segítheti.

A PO-nak azt is ellenőriznie kell, hogy a termék mennyire illeszkedik a vállalati stratégiához, és összhangban van-e a jelenlegi és jövőbeli termékportfólióval. Ez segít megelőzni, hogy a termék véletlenül versenyezzen a vállalat más szolgáltatásaival.

A vízió alkotás a PO egyik legfontosabb feladata, mivel folyamatosan figyelemmel kell kísérnie, hogy a vízió hozzájárul-e az üzleti érték maximalizálásához, és ennek megfelelően kell alakítania a termékjellemzőket és a célcsoportot.

5 szintű tervezés

A Product Owner (PO) feladatai nem érnek véget a vízió megalkotásával; ő felelős egy lebontott feladatlista elkészítéséért is, amelyet a fejlesztői csapat magabiztosan meg tud valósítani. A PO-nak folyamatosan részt kell vennie a backlog refinement és sprint planning eseményeken, ahol bemutatja a csapatnak a következő sprintek várható tartalmát. Ezen kívül szoros együttműködésben kell gondolkodnia a csapattal a sprint backlogba kerülő funkciókról, és folyamatos kapcsolatot kell tartania a stakeholderekkel és felhasználókkal, beleértve a külsős demókat is.

A PO-nak információkat kell gyűjtenie a megvalósítás során, hogy maximalizálja a termék üzleti értékét. A visszajelzéseket be kell építenie a backlogba, és arra kell törekednie, hogy a termék piaci teljesítménye a lehető legjobb legyen.

A PO-nak tisztában kell lennie a termék helyével a termék életciklusban és a BCG mátrixban. Az életciklus fázisának megfelelően különböző marketing-, fejlesztési és sales stratégiákat kell alkalmaznia. Például, amikor a terméket korai elfogadók kezdik használni, és visszajelzéseik alapján a vágyott többséget célozzák meg, más megközelítések szükségesek, mint amikor a termék a „kutyák” fázisba kerül, ahol a lemaradók bevonzása a cél. Ilyen esetekben érdemes lehet a terméket kivezetni a portfólióból vagy leválasztani a továbbfejlesztésre érdemes elemeket, hogy újra felfutó ciklust érjenek el.

A Product Owner feladata, hogy folyamatosan monitorozza a terméket, és értékelje, hogy szükség van-e minden funkcióra, vagy esetleg ki lehet vezetni elemeket a feature listából. Gyakran az egyszerűbb megoldások kínálnak nagyobb értéket a felhasználók számára, például a Microsoft Excel rengeteg kihasználatlan funkciója összehasonlítva a Google Spreadsheet kevés, de jól használt funkciójával. A megfelelő döntéseket mindig az adott termék stratégiájából kell levezetni; nincs egyetlen, helyes út.

Ha több csapat dolgozik ugyanazon projekt különböző részein, a PO-nak kapcsolatot kell tartania a másik csapat PO-jával (vagy a Chief Product Ownerrel, ha van), hogy együtt dolgozzanak a termékportfólió üzleti értékének maximalizálásán és az integrációs lehetőségek feltárásán.

Miután a termék „elkészült” (bár ideális állapot nem létezik, mivel mindig van lehetőség a funkciók javítására), a PO feladata a megjelenő support igények és bugok gyűjtése, szelektálása, értékelése és priorizálása, majd a megoldások beépítése a következő sprintekbe.

Ezek a tevékenységek nem teljes körűek, de irányt mutatnak, függetlenül a szervezettől és a projekttől. A sikerhez azonban fontos, hogy legyen kijelölt felelős a feladatok elvégzésére.

A jó Product Owner tulajdonságai

Egy jó Product Owner (PO) személyiségének és tulajdonságainak számos kulcsfontosságú eleme van. Először is, megbízhatóság és felelősségteljes hozzáállás elengedhetetlen, hiszen a PO-nak a termék életciklusának bármely szakaszában képviselnie kell azt. Határozott és karizmatikus személyiség segíti a csapat motiválását és a döntések meghozatalát.

A proaktív hozzáállás kulcsfontosságú az üzleti érték maximalizálásában, amely hozzájárul a termék sikeréhez. Kreativitás és asszertív kommunikáció a stakeholderekkel és felhasználókkal szintén alapvető követelmények.

Az ötletek begyűjtése után a PO analitikus képessége és rendszerszemlélete segít abban, hogy megfelelő követelményeket fogalmazzon meg, és a terméket elhelyezze az üzleti környezetben. Fontos, hogy a PO jól ismerje a piacot és a stakeholderek motivációit, hogy hatékonyan tudjon kommunikálni.

Bár nem kötelező, de hasznos, ha a PO rendelkezik némi technológiai tudással, és átlátja a szoftver- és hardverfejlesztés, valamint a kutatási módszerek összefüggéseit. Emellett mélyrehatóan ismernie kell az agilis módszertant, és tudnia kell alkalmazni az olyan eszközöket, mint a product vision, roadmap, release map, backlog itemek és az üzleti modellek.

A legfontosabb azonban, hogy a PO mindezek mellett csak akkor tud maximális hatást gyakorolni, ha rendelkezik a szükséges felhatalmazással és döntési jogkörökkel a termék irányítása és sorsa felett.