Napi tippek: Dehidratált élet

Napi tippek: Dehidratált élet

2016-04-26

A víz létfontosságú szerepet játszik szervezetünk működésében, hiszen az emberi test 50-60 százalékát víz képezi. A szervezetünkben levő víz biztosítja a vérkeringést, befolyásolja a vér összetételét; szabályozza a vérnyomást, lehetővé teszi a tápanyagok, a salakanyagok és a gázok oldását, szállítását, biztosítja a szervezet állandó, belső hőmérsékletét is. Persze még napokig sorolhatnám miért fontos, hogy elegendő víz legyen a szervezetünkben.

Te vajon mennyire figyelsz oda arra, hogy elég folyadékot vigyél be naponta a szervezetedbe? Ismered a vízhiány tüneteit? Tudod, mit okoz a szervezetedben a dehidratáltság? Most válaszolunk rá!

Egy pohár víz néha sokkal frissítőbb és finomabb tud lenni, mint akár a legjobb kávé, ugye Te is tapasztaltad már? Sajnos sokan nem figyelünk a napi elégséges folyadék bevitelére, ami pedig a jó közérzetünkhöz is elengedhetetlen, nem csak az egészségünkhöz. (Te is boldogabb vagy, ha kisimultnak látod magad, nem pedig ráncosnak, ugye?) Na de mennyi is az annyi? Naponta legalább 2 liternyi alkoholmentes folyadékot kell fogyasztani, de nyáron, kánikula idején ez a mennyiség lehet akár a 3,5-4 litert is, az izzadás miatt.

Mit okoz a vízhiány?

Víz nélkül emelkedik a szívfrekvencia és a testhőmérséklet, fontos tápanyagokat veszít a szervezet, jelentősen csökken a teljesítmény. A szervezet nem rendelkezik folyadékraktárakkal, a felesleges mennyiséget a vese hamar kiválasztja. Ha a vízháztartás egyensúlya megbillen, akár a vízfelvétel csökkenése, akár a vízleadás fokozódása miatt, a szervezet kiszárad (dehidratálódik). Már 2%-os folyadékvesztés esetén is csökken mind a fizikai, mind a szellemi teljesítőképesség. A dehidratáltság első tünetei a fejfájás, a koncentrálóképesség csökkenése, a fáradtság, a szomjúság.

A szomjúságérzet a folyadékegyensúly fenntartásának egyik legfontosabb ingere, de tudatos folyadékpótlás esetén ne hagyatkozzunk csupán a szomjúságra, mivel testünk túl későn jelzi, hogy folyadékra van szüksége, vagyis ha szomjasak vagyunk, az azt jelenti, hogy már rég innunk kellett volna.

10 jel, ami arra utal, hogy dehidratál vagy:

  1. Amennyiben folyton száraznak érzed az ajkaidat és a bőröd, érdemes többet innod. Nem csak egy nap, folyamatosan. Figyelj oda, hogy mindig legyen előtted valami innivaló, hogy eszedbe jusson, hogy innod kell.
  2. A száraz száj mindenképp arra utal, hogy ma sem ittál eleget. Pótold!
  3. Ha száraz a szemed, az attól van, hogy nem pislogsz eleget, túl sokat bámulod a képernyőt, vagy pedig nem iszol eleget.
  4. Gyakran fájnak az ízületeid? Ez is lehet annak a jele, hogy több folyadékot kellene bevinni a szervezetedbe!
  5. Ha sokáig vagy beteg, nem igazán gyógyulsz, az is az egyik jele a szervezetedben tomboló vízhiánynak.
  6. Túl sokszor vagy éhes? Lehet, hogy tulajdonképpen nem is éhes vagy, csak a szervezeted már annyira szenved a vízhiánytól, hogy az éhség és szomjúság központja az agyadnak már nem képes rendesen működni. Evés helyett igyál egy kis gyümölcslevet, meglátod, jobban leszel!
  7. A fáradtság és levertség is adódhat a vízhiányból. Egy kis citromos víz még a depressziót is oltja, nem csak a szomjúságod!
  8. Fáj, esetleg ég a gyomrod? Igen, jól sejted, ez is csak arra utal, hogy nem ittál eleget.
  9. A ráncok ellen nem érdemes elkezdeni huszonévesen rengeteg méregdrága krémet magadra kenni, elég lesz az is, ha eleget iszol és alszol. Egy kis víz belsőleg alkalmazva jobb bármilyen drága ránctalanítónál.
  10. Az edzésen is jobban fogsz tudni teljesíteni, ha előtte, alatta és utána is sokat iszol, mivel az izmok 80%-ban vízből állnak, ezért az izommunka sokkal jobban fog menni, ha elég víz van az izmaidban.

Víz, de honnan?

Ha tudjuk, hogy tiszta a lakóhelyünkön a csapból folyó víz, érdemes azt inni, nem pedig ásványvizet. Az ásványvizek sajnos műanyag palackban vannak, amiből körülbelül 200 féle káros anyag tud beleoldódni a mi életadó vizünkbe. Gondolj csak bele, ha megiszol napi két liter ásványvizet, mennyi rákkeltő és egészségtelen anyag jut be vele együtt a szervezetedbe. Az ásványvizek ráadásul mindig tartalmaznak ásványi anyagokat is, amiknek a túlzott bevitele felboríthatja a szervezet elektrolit háztartását is. Így, aki mégis folyton ásványvizet inna csapvíz helyett, érdemes a fogyasztott márkát havonta váltogatnia. A diétába is beleszólhat az ásványvíz, nátriumcsökkentett diétához vannak külön nátriumcsökkentet vizek! Ha vágyunk a buborékokra az ásványvízből, kiváló megoldás lehet egy szódagép otthonra, ahol a gépbe helyezhető palack BPA mentes, azaz nem tartalmaz számunkra ártalmas anyagokat a palack, amiben készül a víz. Ráadásul biztos nem áll hónapokat a boltban a víz, amit elfogyasztunk.

Ihatunk még:

  • Gyümölcs-, zöld- és gyógyteát
  • Gyümölcs- és zöldségleveket
  • Tejet és ivójoghurtot (Lehet laktózmentes is, ha érzékenyek vagyunk a tejcukorra.)
  • Leveseket

Amire oda kell figyelni:

  • Az erősen cukrozott édes gyümölcsitalok, szörpök, cola fogyasztása kerülendő. Ezekkel rengeteg felesleges szénhidrátot viszünk be a szervezetünkbe, ráadásul egészségtelenek is, figyeljünk rájuk oda!
  • Az ideális hőmérsékletű ital szobahőmérsékletű, még nyáron, nagy melegben is. A hideg folyadék összehúzza a gyomorban az ereket, lassítja a gyomorműködést.
  • Minél nagyobb a hőség, annál alacsonyabb szénhidráttartalmú italt fogyasszunk!
  • Legyünk mértékletesek az alkoholfogyasztásban. Az alkohol fokozza az izzadást, és éppen úgy, mint a koffein, többször annyi vízmennyiséget von ki a szervezetből, mint amennyi a felvett mennyiség volt, és ettől még szomjasabbnak érezzük magunkat. Ha nem iszunk vizet, másnaposak leszünk, de ez persze ismert tény…

Hozzászólások