Így motiváljátok a beosztottakat, kollégákat!

Így motiváljátok a beosztottakat, kollégákat!

2016-10-05

A legfrissebb felmérések azt mutatják, hogy maximum a társadalom 1-4 százaléka teljesen elkötelezett és motivált munkájában. Ez az adat pedig meglehetősen elkeserítő és mindenképp változtatni kellene rajta annak érdekében, hogy a munkatempó megnőhessen. Ami pedig leginkább befolyásolja az alkalmazottak kedélyállapotát az, hogy milyen a viszonyuk a főnökükkel. Tehát a főnök feladata, hogy elkerülje a demotiváló viselkedést és minél inkább motiválja a munkavállalóit. Hogy hogyan? Megmutatjuk! Jó tanácsok következnek, amelyeket a főnököknek ajánlatos betartania.

Motiváló cselekedetek

  • A cég és az alkalmazott  gazdasági érdekeit érdemes összhangba hozni

Ez az első pont nem olyan egyszerű, mint az összes többi lesz, amit majd megemlítünk. Ezért valószínűleg komoly közbenjárásra lesz majd szükségünk a főnökségnél. Ám ha a munkavállalóinknak olyan perspektívát mutatunk, amiben meglátják a fantáziát, nyert ügyünk van. Villantsunk fel minden alkalmazott előtt egy olyan jutalékrendszert, ami szerint, ha a cég teljesíti az adott félévre eső kvótát, akkor ők is részesülnek egy kis vállveregetésben, egy kövérebb fizetési csekk képében. Ez az, ami teljesen érthető módon és nagymértékben növeli a motivációt.

  • Segítsünk a karrierlehetőségek kialakításában

Amennyiben a nekünk dolgozó személy úgy érzi, hogy törődünk a karrierének alakulásával, az rengeteget adhat a motivációjához. A mentorrendszer kiépítése, képzésekre való beíratatás, esetleg továbbképzések ajánlása sokat dobhat az alkalmazottunk munkakedvén is, mivel ez által sokkal inkább megbecsültnek érzik magukat a munkahelyükön.

  • Érdeklődj a munkájuk és magánéletük egyensúlyáról

A főnöknek mindig van egy kis mozgástere a feladatok végrehajtásának időpontjában, így ha az egyik dolgozónak mondjuk szülőire kell mennie vagy az orvoshoz van időpontja, érdemes ezt megengedni nekik és nem akadékoskodni. Amennyiben egy főnök megérti beosztottai problémáit, ők is sokkal lojálisabbak lesznek, tehát mindenki csak nyerhet azon, ha a főnök néha engedékenyebb.

  • Hallgasd meg a kollégákat

Ha valaki jól tud hallgatni, az nagy előnyt jelent az életben, az még nagyobbat, főleg főnökként, ha mások véleménye is eljut hozzá és képes is más embereknek igazat adni. Ezt nehéz megtanulni, ám nagyon hasznos képesség. Mindenkinek lehetnek korszakalkotó ötletei, ám ezek sosem kerülnek felhasználásra, ha a főnökhöz nem jutnak el és nem egyezik bele. Ezen kívül a családi- és egészségügyi problémákat is meg kell tudni hallgatni, mivel a kölcsön kenyér visszajár: ha mi igényeljük majd figyelmet, akkor a nekünk dolgozók is jóval nagyobb figyelemmel fordulnak majd felénk, ha mi is mindig így tettünk velük szemben.

  • Bánj úgy másokkal, ahogy te szeretnéd, hogy veled bánjanak

Amikor a beosztottakkal való bánásmódról van szó, ez pont annyira egyszerű, hogy nem is kell rajta gondolkodni, elég csak követnünk az egy sorral feljebb leírt szabályt. Ez pedig örökérvényű és minden nap be kell tartani: ezzel megmutatod az alattad dolgozóknak, hogy tiszteled őket és megbecsülöd, amit csinálnak. Ennél jobb motivációval pedig nem igazán szolgálhatsz nekik.

Demotiváló cselekedetek

A legrosszabb, amit főnökként tehetsz az, hogy visszaélsz a hatalmaddal és megmutatod az alkalmazottaidnak, hogy egyáltalán nem érdekelnek, mint emberek. Amikor például elkésel a tárgyalásokról, amelyeken a beosztottaiddal beszélnéd meg feladataikat, pont azt sugárzod feléjük, hogy egyáltalán nem érdekelnek téged. Ugyanezt éred el azzal is, ha nem válaszolsz az üzeneteikre.

Az is nagyon demotiváló, amikor egy főnök nem hallgatja meg az ötleteket, vagy ha valaki elvégzett egy feladatot, nem a beosztottját dicséri meg érte, hanem úgy tesz, mintha ő maga csinálta volna. Ezzel garantáltan őrületbe lehet mindenkit kergetni és hihetetlenül alá lehet ásni vele a bizalmat.

Semmiképp nem szabad elvesztened a türelmed sem főnökként, sőt nagyon fontos az is, hogy ha valaki jogtalanul dorgálja meg egyik alkalmazottad, állj ki mellette. Ha nem teszed, azt biztosan örökre megjegyzik neked és a bizalom már sosem lesz az igazi köztetek újra. Nem érdemes fukarkodni a dicséretekkel sem, hiszen mindenki szeret pozitív visszajelzéseket kapni az elvégzett munkája kapcsán.

Az általunk leírt legtöbb tipp nem kerül semmibe, mégis hatalmasat változhat általuk a munkahelyi légkör a motiváció. Persze ezek csak az alapvető dolgok, az, hogy Te hogy motiválod a saját csapatod, teljesen Tőled és a kreativitásodtól függ.Előző cikkünkben olvashattok arról, hogyan kell sikeresen tárgyalni a fizetésemelésről.

Borítókép forrása: blog.desktime.com

Hozzászólások