Tárgyak, amiket ki kell dobnod az egészséged érdekében

Tárgyak, amiket ki kell dobnod az egészséged érdekében

2016-09-19

Amikor egy egészségesebb életmódon gondolkodunk, sokan hajlamosak vagyunk új dolgok vásárlására adni a fejünket és megvenni a legújabb bevonattal ellátott edényeket vagy mindenféle egészséges összetevőket a legújabb receptünkhöz. Arra azonban sokszor nem gondolunk, hogy cserébe a régi dolgainktól is érdemes megválni...

De vajon mik azok a dolgok, amiket nem érdemes megtartani a selejtezéskor, ha egészségesebben akarunk élni? Erre keressük most a választ!

1. Régi műanyag dobozok (ételhordó)

Böngészd át az edényeidet és dobj ki mindent, ami régi, rigid műanyagból készült, van rajta egy hetes szám, vagy fel van tüntetve rajta, hogy PC, ami a polikarbonátra utal. A műanyagok egészségre káros fajtáit és a biztonságos műanyagokat előző cikkünk lapján be tudod azonosítani. Szóval a fentebb említett műanyagdobozokat azért kell kidobni, mert BPA-t tartalmazhatnak, míg az újgenerációs műanyagokban ez a rákkeltő anyag már nincs jelen. A sérült vagy mosogatógép által megmart műanyag edényeket is ki kell dobni, mivel ezekből mérgező anyagok oldódhatnak ki. A szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy tilos a műanyag edényeket a mikrohullámú sütőben melegíteni, mivel a káros, betegséget okozó anyag oldódását a hő is kiváltja. Az üveg sokkal biztonságosabb!

2. Légfrissítők

A legtöbb ilyen termékeket gyártó cég termékei ftalátokat is tartalmaznak, amelyek lassú, de hosszú ideig tartó párolgással szabadulnak fel, a hosszan tartó illat érdekében, azonban ezekre abszolút nincs szükségünk! Ezek a vegyszerek hatással lehetnek a reprodukcióra, azaz a szaporodási képességre és a gyermekek növekedését is befolyásolhatják. A ftalátok át tudnak jutni a placentán, és a gyermeket már az anyaméhben is károsítják. Szerencsére az EU-ban már korlátozzák felhasználásukat, azonban érdemes erre figyelni és inkább megszűntetni a szagokat, nem pedig elfedni azokat.

3. Diétás üdítők

Amennyiben eddig még nem szoktál le a diétás üdítőkről, mert ugye sokat hallottuk már mennyire egészségtelenek és esetleg még fogyni is szeretnél, érdemes ezeket az üdítőket kiiktatni a napi rutinból. A Nature-ben nemrégiben publikálták, hogy a szaharin, a szukralóz és az aszpatartám, amellett, hogy az utolsó rákkeltő is, még a beleinkben élő baktériumokat is kipusztítják, így az emésztésünk még kevésbé funkcionál majd megfelelő módon, ami pedig csak még nagyobb súlygyarapodáshoz vezet, a le nem bontott tápanyagok felhalmozódása miatt.

4. Elhordott futócipők

A legtöbb futócipőt érdemes lecserélni úgy 500 kilométer megtétele után, állítják a szakértők. Ez tehát a gyakran futóknál akár 3 havi gyakoriságot is jelenthet, szóval ne ítéljük el ismerőseinket, akik egyik futócipőt veszik a másik után.  Ha a cipőt elhordjuk, a párnázata is tönkremegy, besüllyed, ez pedig nem tesz jót talpunk boltozatának és ízületeinknek, csontjainknak sem, ráadásul megnöveli a lesérülés kockázatát is. A nem rendszeresen futóknak is ajánlott a cipőcsere, amikor már érzékelik, hogy a futófelület, azaz a cipő talpa kopott kívül vagy belül.

5. Fogfeke

A fogkeféinket gyakrabban kellene cserélnünk, mint mi azt eddig gondoltuk: a szakértők szerint, ha napi kétszer mosunk fogat, ahogy kellene, akkor 2 havonta érdemes új fogkefét venni, mivel a használt fogkefék már nem súrolnak olyan hatékonyan és kevésbé képesek felvenni a harcot a szuvasodással.

6. Zsúfoltság

"Azok vagyunk, ami foglalkoztatja elménket és a környezetünk pedig komolyan befolyásolja , hogy mire is gondolunk valójában."- állítja  Gail Blanke, életvezetési tanácsadó, ezen selejtezést célzó kötet írója: Throw Out Fifty Things. Minél több dolgot halmozunk fel tehát magunk körül, annál kevésbé tudunk arra koncentrálni, ami igazán fontos nekünk. Hogy mivel kezdjük a selejtezést? Mondjuk azokkal a tárgyakkal, amik idegesítenek minket minden egyes alkalommal, mikor meglátjuk őket.

7. Kajamaradék

Az aranyszabály az étellel kapcsolatban az, hogy ami bármilyen állati eredetű összetevőt tartalmaz, azt maximum 3 napig szabad tárolni: addig vagy meg kell enni, vagy ki kell dobni, vagy oda kell adni annak, aki meg fogja enni, ha mi ezt nem tesszük. Esetleg le is fagyaszthatjuk, a lényeg, hogy döntsünk a sorsáról 3 nap alatt. Tényleg nem érdemes semmit tárolni, mivel az ételekben elszaporodnak a különböző baktériumok, esetleg lisztéria is kialakulhat, amely felelőssé tehető számos vetélésért, agyhártyagyulladást is okozhat, sőt akár bele is lehet halni.

9. Rég felbontott fűszerek

Azok a fűszerek, amik már évek óta a polcodon vannak, lehet, hogy megbetegítenek, de biztos, hogy nem adnak már hozzá ízt az ételhez, amit főzöl. Érdemes tehát nem felhasználni a fűszereket, ha már lejárt azok szavatossága, mivel nem jót teszünk velük magunknak, hanem inkább rosszat.

10. Lejárt szavatosságú naptej

Amikor napvédő krémekről van szó, nem érdemes spórolni, ki kell dobni a lejárt készítményeket.

Azért nem érdemes lejárt naptejet használni, mert egy idő után lebomlanak benne a védelmet okozó pigmentek, ráadásul a bennük lévő, már bomlásnak omlott kemikáliák növelhetik a bőrrák kialakulásának kockázatát is, nem is beszélve az öregedés elősegítéséről.

+1: Konyhai szivacs

Te milyen gyakran cseréled a szivacsot, amivel mosogatsz? Belegondoltál már, mik tenyészhetnek azon, mondjuk egy kenyérsütés után, amikor a lisztes- vizes maradékokat nem tudod már kitisztítani belőle? Még nem? Ezen túl érdemes lesz kicserélni a szivacsot minden olyan esetben, amikor már látod ezen a bizonyos tárgyon, hogy menthetetlen, amúgy pedig úgy 2-3 hetente. Filléres dolog, amivel ha nem vigyázunk, nagyon sok baktériumot juttathatunk szervezetünkbe, így nem érdemes rajta spórolni.

Tippjeink itt végükhöz értek, de nem kell csüggedni, nemsokára hozzuk a következő összeállítást!

Borítókép forrása: telegraph.co.uk

Hozzászólások