Munkaerő-piaci Szimpózium az Óbudai Egyetemen

Munkaerő-piaci Szimpózium az Óbudai Egyetemen

2017-03-30

Az Óbudai Egyetem és a magyar vállalati szféra együttműködése már a kezdetektől fogva nagyon szoros volt, soha nem árt azonban még szorosabbra fűzni a szálakat. Szigeti Ádám kancellár kezdeményezésére ebből az okból új szimpózium sorozat indul az egyetemen, amelynek keretein belül a piaci szereplők a legújabb iparági trendeket és folyamatokat mutatják be interaktív prezentációkkal.

A sorozat első előadásának témája a legújabb munkaerő-piaci trendek és kihívások voltak.

bencza
Bencze Róbert elmondta, hogy 16-26 éves korosztályban a fizetés mellett a rugalmas munkavégzés a legfontosabb tényező.
Forrás: news.uni-obuda.hu

A rektorhelyettes, Dr. Nádai László az egyetem szemszögéből osztotta meg meglátásait az akadémiai és vállalati szféra kapcsolatáról.  A munkaerőpiac elvárásai, mint minden 21. században, folyamatos változásban vannak és tulajdonképpen soha nem alakulhat ki stabilitás, mivel mire valami stabilizálódni tudna, már egy következő trend határozza meg a folyamatokat. A mai általános iskolások 2/3-a olyan munkakörben fog dolgozni, ami jelenleg még nem is létezik. Az Óbudai Egyetemre is nagy változások elé néz: a 2017 szeptemberétől életbe lépő új tanterv szorosabban igazodik majd az iparági elvárásokhoz, mivel a kapcsolatok mélyítése a cél, ennek érdekében pedig folyamatossá teszik a konzultációkat. A fő célok közé tartozik a hallgatók és az oktatók innovációs hajlandóságának növelése is.

Krahulecz Erzsébet, az Ernst and Young képviseletében ismertette, hogy a következő évtizedben milyen makrotrendek megjelenése várható és hogy miként kapcsolhatóak be a ma még beláthatatlan következményekkel járó változások a vállalati felsővezetés mindennapi gondolkodásába. A szakember az információk tömegének növekedéséről is beszélt: 2017-ben a New York Times egy heti tartalma megegyezik egy 18. században élt ember egy éves információ fogyasztásával. Az új információk beépítésének képessége kritikussá válik minden munkavállaló számára, mivel enélkül a szakemberek tudásának relevanciája gyorsan elavul. Egy egyetemista első évesen megszerzett tudása például csak 50%-ban használható a végzése évében. A következő években olyan trendek változtathatják majd meg a munkaerőpiachoz való alapvető hozzáállásunkat, mint a social media átfogóbb beépülése életünkbe, illetve a Z generáció megjelenése munkavállalóként. A következő években a robotok és automatizálási rendszerek még szélesebb elterjedése (ipar 4.0) is valószínűsíthető.

 

Bencze Róbert, a PWC Közép-Kelet Európai régió HR-tanácsadási üzletágának igazgatója a digitális világ és az új típusú munkaerő összefüggéseit prezentálta a 2016-os magyarországi elemzésük alapján. Itthon a legégetőbb problémák egyike a munkaerőhiány, ami egyrészt a létszámhiánynak, másrészt új munkakörök megjelenésének tudható be, amelyekre nem találunk képzett munkaerőt. Példaként hozta fel, hogy az MVM csoport a hálózatuk ellenőrzéséhez olyan karbantartókat keres, akik drónpilótaként is tudnak tevékenykedni. Mivel a munkaadók nemcsak belföldön, de a külföldi versenytársaikkal is versenyeznek, így fontos, hogy a keresleti oldalon feltárják a vállalatok a kínálat által megfogalmazott elsődleges munkakritériumokat.  Felmérésük alapján a 16-26 éves korosztályban a javadalmazás mellett, a rugalmas munkavégzés és a minőségi munkatársi kapcsolatok a legfontosabb elvárások, de az első munkahelyi tapasztalatok megszerzése után sokkal reálisabbá válnak az elvárások.

szilvia
Varga-Papp Szilvia elmondta, hogy a következő években már a Z-generáció munkavállalói is belépnek a munkaerő-piacra.
Forrás: news.uni-obuda.hu

Varga-Papp Szilvia, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. HR Managere a munkáltatók mutatta meg, hogy a jelenleg felmerülő, munkaerővel kapcsolatos nehézségeket miként kezeli a cég, amelyet képvisel. Munkaadóként a három legfontosabb feladatuk az új belépők integrálása, a technológiaorientált továbbképzés és a speciális képességek átadása. 2016-ban tovább nőtt a felsőfokú végzettséggel rendelkező száma a vállalatnál, elsősorban az Y-generációs munkatársaik száma növekedett, de a következő években számítanak a Z-generáció tagjainak megjelenésére is. A változóban levő elvárások okán a vállalat a biztonság, a munkavállalói élmény és a rugalmasság területein szeretne fejlesztéseket végrehajtani.

 

Borítókép forrása: news.uni-obuda.hu

Hozzászólások