Így dolgozz hatékonyan otthonról!

Így dolgozz hatékonyan otthonról!

2016-08-15

Sok irodában dolgozó nem tudja egyszerűen elképzelni sem, hogy otthonról dolgozzon, mivel elképzelhetetlennek látszik számukra, hogy épesek az otthoni teendőktől elvonatkoztatni és odafigyelni a munkával kapcsolatos teendőkre. Az otthoni munka megkönnyítésére adunk tehát tanácsokat ma, hiszen tudatos tervezéssel minden lehetővé válik.

1. Rendezzünk be irodát otthon is!
joiroda
Ilyen egy kiváló otthoni iroda
Forrás: decoist.com

Fontos, hogy ha tudjuk, hogy sokat kell majd otthonról dolgoznunk, legyen egy kis irodasarkunk, ahol semmi mással nem foglalkozunk, csak a munkákkal. Hozzá kell szoktatni az agyunkat, hogy ha leülünk az íróasztalunkhoz, többé már nem otthon vagyunk, hanem a saját bejáratú irodánkban ülünk, így dolgoznunk is itt kell. A szék kiválasztásánál a kényelem és az egészséges testtartás legyen az elsődleges szempont, az asztalnál és a tárolókapacitásnál pedig a praktikusság: például legyen helyünk egy nyomtatónak is, erre biztosan szükségünk lesz. Mindig figyeljünk a helyes ülésre, melyről itt olvashattokSzemünk egészségének megőrzése érdekében próbáljunk meg minél többet természetes fényben dolgozni, a szürkületim vagy őszi-téli, esetleg esti munkavégzéshez válasszunk szembarát fényforrást.

Ne feledkezzünk meg néhány növény beszerzéséről sem! Ezek nemcsak otthonunk díszei lesznek, de irodánk levegőjét is tisztábban tartják majd. Ez persze pozitívan hat a munkavégzésre is. Amennyiben valaki nem egy növényszakértő és gyakran elfelejti a locsolást, érdemes igénytelen szobanövényeket beszerezni, például kontypálmát és dracénát, ezek mindenképpen meghálálják az egyszeri beruházást!

Korábbi cikkünkben írtunk az irodai- távmunka előnyeiről és hátrányairól, ezt itt olvashatjátok.

2. Öltözzünk fel úgy, mintha munkába indulnánk

Tudom, nagy a kísértés, hogy reggel a kávé mellett még pizsamában olvasd el az e-mailjeidet, azonban a gép előtt ülve és a munkával hamar elrepül a délelőtt, és máris ebédidő lesz, mire észbe kaphatnál. Persze alkalmanként megtörhetjük a monotonitást egy ilyen kényelmes nappal, azonban gondold el, mennyire ciki lesz, ha esetleg akkor kezdeményez videóhívást a főnök, amikor a kedvenc pizsamádban ülsz a gép előtt.

Azért nem kell olyan szigorúnak lenni magunkkal: olyan ruhákat vegyünk fel, amelyet egy általunk ideálisnak vél munkahelyen viselnénk, ebbe persze beleférhet a farmer és a póló is, hiszen nem mindenhol várják el a kiskosztümöt. A nyári melegben persze megengedett a rövidnadrág és a papucs is, szóval csak kényelmesen!

3. Válasszuk külön a teendőket!

A home office-ban dolgozók egyik leggyakoribb hibája, hogy összemossák a tényleges munkaidővel az otthoni teendőket. A lényeg, hogy abban az időben, amit ha nem otthonról dolgoznánk, az irodában töltenénk, ne kezdjünk el takarítani, mosogatni, vagy bármi más pótcselekvésbe! Tartsuk észben, hogy muszáj elvégezni a munkával kapcsolatos teendőinket, a házimunka várhat. Sokat segíthet az is, ha van munkabeosztásunk, amit meg is próbálunk betartani. Persze 10 perc csúszás mindig beleférhet, mivel általában a feladatok több ideig szoktak tartani, mint amit beterveztünk.

4. Tartsunk szünetet!

alloasztal
Jó trükk lehet egy álló asztal is, a sok ülés helyett
Forrás: techcrunch.com

Az irodai megbeszéléseknek, kávészüneteknek és folyosói beszélgetéseknek van pozitív hozadékuk is: szemtől-szemben mindent könnyebb megoldani, ráadásul ezek kikapcsolnak minket a munkából is egy kis időre. Igyekezzünk tehát hasonló szüneteket beiktatni otthon is! Népszerű módszer például a Pomodoro technika: 25 perc munka után 5 perc szünet, azonban az a munkával töltött 25 perc komoly koncentrációval kell, hogy teljen! Megtehetjük persze azt is, hogy dolgozunk egy órát és tartunk 20 perc szünetet. Ez egy egyszerű ebéd elkészítésére is pont elég idő!

5. Kupi és zavaró tényezők kizárva!

A zsúfolt asztal nem csak az irodában zavaró, az otthoni iroda rumlija ráadásul a lakás összképén is ront. A különböző papírok, tervek, szerződések, jegyeztek, tollak nagyon gyorsan át tudják venni a hatalmat az asztalon, így érdemes minden hónapban, de inkább minden hét végén rendet rakni. Így boldogan és könnyedén kezdhetjük a hétfő reggelt, ráadásul, ha mindent elpakoltunk a helyére, munka közben emlékezni fogunk rá, hol is van az a bizonyos dolog, amit keresünk, így sok időt spórolhatunk magunknak, nem is beszélve az idegességről.

A távmunkát végzők gyakran "elvesznek a neten", azaz nem jut el a tudatukig, hogy már órák óta cikkeket olvasnak, vagy honlapokat böngésznek, amely egyáltalán nem munkájuk része. A figyelemmegosztó tényezőket érdemes tudatosan a munkaidőn kívül elkezdeni. A koncentrációhoz csöndre lesz szükség, így mobilunkon érdemes kikapcsolni az értesítéseket is, legalább arra az időre, amíg dolgozunk. (Bár a pittyegés szerint máskor sem hiányzik az embernek.)

+1: Legyünk mobilak!

Egy olyan eszköz, amelyet mindenhová magunkkal tudunk vinni, mint például egy laptop, okostelefon vagy tablet, nemcsak az otthoni munkavégzést, de a kimozdulást is megkönnyítheti: ügyféltalálkozón például hasznos lehet, ha a felhőnkből le tudunk tölteni ott helyben bármilyen tartalmat, amire csak szükségünk van! Az is praktikus, ha az otthoni számítógépünkhöz távoli hozzáférésünk van: így bármit is hagyjunk otthon, mindig elérhető lesz a dokumentum a világ bármely pontjáról!

 

Borítókép forrása: manual19.biz

Hozzászólások