A siker kulcsa: a megfelelő testtartás

A siker kulcsa: a megfelelő testtartás

2016-08-11

Amy Cuddy, a Harvard Egyetem szociálpszichológusa már gyermekkorában megfigyelte, hogy mennyire sok mindent vagyunk képesek kifejezni testtartásunkkal. Érdeklődése pedig nem lankadt, mivel felnőtt korában is ezzel foglalkozik. Társadalomtudósként eleinte az előítéletekkel foglalkozott, mára azonban már a hatalom és a dominancia a szakterülete.

 
tesstartas
Tipikus alárendelt testtartások
Forrás: onmogul.cl

Cuddy volt az, aki először publikálta a testbeszéd önképre gyakorolt hatásairól szóló kutatásait, melyet a szakma szinte megmosolygott. Munkjával azonban mára már rengeteg szakmai díjat zsebelt be, többet között felkerült például a Business Insider ötvenes listájára is, ahol a világot megváltoztató nőket vették számba.

A híres tudós nem is olyan régen a TED nevű, közkedvelt portálon tartott előadást, melyet itt nézhettek meg. Ez a 20 perces bemutató is a nonverbális kommunikáció fontosságát mutatta be, melyről a szociálpszichológus tavaly egy könyvet is kiadott, mely a The New York Time Bestseller listájának 3. helyéig jutott, nálunk sajnos nem érhető el, de az Amazon webáruházban elérhető itt.

Szóval Cuddy szerint a testbeszéd fontossága a hétköznapi életünkben vitathatatlan, mivel ezen keresztül vagyunk a legbefolyásolhatóbbak. Ráadásul a nonverbális jelek, azaz a nem kimondott jelzések saját érzéseinkre és testünkre is hatnak. A támadás előtt fejét felemelő kobra, vagy a vezérséget kimutató majomj elzései nem állnak messze attól, ahogy egy sportoló kifejezi V alakban felemelt kéztartásával, hogy ő a nyerő. Ezeket a viselkedéseket pedig azok az emberek is ösztönösen produkálják, akik vaknak születtek. A domináns viselkedés lényege tehát, hogy a testüket, mind az emberek, mind az állatok kihúzzák, kinyújtják.

Ha valamilyen sérelem ér minket...

maagbiztossag
Sugárzó magabiztosság
Forrás: Wordpress

akkor pont ennek az ellentétét produkáljuk: összekucorodunk, hogy kisebb helyet foglaljunk el, mivel tudat alatt kicsinek és sebezhetőnek akarunk látszani, hogy ne bántsanak tovább minket. Ugyanígy hat ránk az is, ha valaki bántó módon, erővel közeledik felénk.

Érdekes, de ezek a viselkedések tényleg az élet minden területén megfigyelhetőek: például a harvardi egyetemisták között is vannak, akik nyújtózkodva, magabiztosan jelentkeznek, míg a bizonytalanabb emberek összehúzzák magukat az előadások alatt és próbálnak láthatatlanná válni. Kiderült az is, hogy a magabiztos testtartású diákok szignifikánsan jobb eredményt nyújtottak életük minden területén, mint a kevésbé domináns évfolyamtársaik.

Lehet tanulni a dominanciát?- kérdezte magától a kutató.

Szóval Cuddy-nak az az ötlete támadt, hogy mi lenne, ha a kevésbé domináns hallgatóknak betanítaná a domináns viselkedést és fordítva. Vajon befolyásolja-e testtartásunk azt, hogy miként érzünk, és hogyan gondolkodunk. Tehát megvizsgálta a domináns és a kevésbé domináns hallgatók nyálmintáit, amiből kiderült, hogy a tesztoszteron szint szignifikánsan magasabb a dominánsabb csoport esetében. Ez az eredmény nem volt meglepő, azonban az első teszt eredménye igen. Megkérte a két csoport tagjait, hogy vegyék fel a számukra idegen testtartásokat 2-2 percre. Az idő letelte után pedig kiderült, hogy azok sokkal kevésbé hajlandóak bekapcsolódni egy szerepjátékba, akik az előző 2 percet alárendelt pozícióban töltötték. Míg azoknál, akik a előző két percet domináns pózban töltötték, 20 százalékos tesztoszteronszint-emelkedés volt tapasztalható, az alárendelteknél 10 százalékos csökkenés volt látható.

Az apró trükkök, nagy dolgokhoz vezethetnek!

A magabiztos testtartás tehát még akkor is növeli agyunk tesztoszteronszintjét és csökkenti a stresszhormon-termelődést, amikor csak eljátsszuk magabiztosságunkat. A hatalmi pózok tehát valóban magabiztossá tesznek minket, ebből világosan látszik: azzá válunk, amit mutatunk! A kutató tehát azt tanácsolja, hogy ha előadás, vizsga vagy állásinterjú előtt állunk, gyakoroljunk 2 percet egy tükör előtt: így sokkal nyugodtabbá válunk és a magabiztosságunkat sem lehet majd olyan egyszerűen megrendíteni.

Érdekesség, hogy maga Cuddy is így tanult meg előadni és magabiztossá válni, rengeteget gyakorolt, miután 19 évesen egy autóbalesetben megsérült és csökkent az agyi teljesítménye. Szerinte tehát 2 perc alatt meg tudjuk változtatni bármilyen társas helyzet kimenetelét és ezzel együtt az életünket is.

A siker témában írt legutóbbi cikkünket itt olvashatjátok.

 

Borítókép forrása: jamnews.ir

Hozzászólások