Testbeszéd: amikor a másik kellemetlenül érzi magát

Testbeszéd: amikor a másik kellemetlenül érzi magát

2016-09-07

Az emberek gyakran jönnek zavarba, hiszen a nem mindennapi szituációk mindenkinek okoznak stresszes helyzeteket, amelyekben nehezen tudják leplezni az idegességet. Mutatjuk, mik a biztos jelei annak, hogy a másik zavarban van.

 
nonverb
A nyak vakarása zavartságot jelent
Forrás: bodylanguagesuccess.com

1. Folyton a nyakához nyúl, vagy vakarja azt
A nyakon rengeteg idegvégződés található, amikhez ha hozzáérünk, csökken a szívverésünk és megnyugszunk. Ha valaki tehát öntudatlanul fogdossa a nyakát, az biztos jele annak, hogy ideges. Egy korábbi FBI ügynök, Joe Navarro több könyvet is írt a nem verbális jelekről, ezekben pedig megjelenik, hogy ha valaki bajban van, bizonytalannak érzi magát, fél vagy ideges, gyakran eltakarja a nyakát, védekezésképpen.

"A férfiak hajlamosabbak saját megnyugtatásukra, náluk egyszerűbb kiszúrni ezeekt a jeleket. Ők folyton fogdossák a nyakukat, vagy megpróbálják azt eltakarni az őket megfélemlítő elől. Az emberek refelexesen megtalálják a nyakverőerüket és a bolygóideg leszálló ágait, melyekhez hozzáérni megnyugtató érzés, mivel ez lelassítja a pulzust, csökkenti a vérnyomást és  a személy is egycsapásra nyugodtabbnak érzi magát." 

2. A lábai másik irányba mutatnak

Ha valaki úgy ül, hogy lábai elfelé mutatnak beszélgetőpartnertől, az biztos jele annak, hogy inkább szeretné abbahagyni a beszélgetést és sietősen távozni.  2009-ben  Geoff Beattie professzor, az egyik leghíresebb angol pszichológus bebizonyította, hogy ha egy nőt nem érdekel az a férfi, akivel beszélget, akkor a lábát maga alá gyűri vagy keresztbe rakja. "Az emberek mosolyoghatnak kényszeredetten, elrejthetik tekintetüket, de a lábak állását már igencsak nehéz kontrollálni, így sokkal egyszerűbb ezekből a jelekből olvasni, főleg ha az ember kívülálló."

3. Kerüli a tekinteted

putyin
Putyin és Cameron nonverbális jelei negatívak
Forrás: bodylanguagesuccess.com

Senki nem bírja egy beszélgetés közben végig fenntartani a szemkontaktust, azt azonban érdemes megjegyezni, hogy ha valaki folyton másfelé néz és nem arra, akivel beszélget, biztosan nem érzi komfortosan magát annak a személynek a társaságában. Figyeljük kire vándorol rólunk beszélgetőpartnerünk szeme: ha egy másik személyt néz helyettünk folyamatosan, inkább vele szeretne beszélgetni, helyettünk.

Azzal palástolni tehát zavarunkat, hogy máshová nézünk, nem egyedi dolog, mivel arra sarkalljuk vele beszélgetőtársunkat, hogy véget vessen a diskurzusnak. Ezt persze a másik fél sem bánja, mivel ösztönösen kerüljük az olyan embereket, akiken látszik, hogy nem szívesen állnak velünk szóba.

4. Visszavonulás vagy blokkolás

Amennyiben beszélgetőpartnerünk számára kényelmetlen a téma, lehetséges, hogy elkezd pakolászni az asztalon, aminél ülünk, és kettőnk közé állít tárgyakat. Ez pedig biztos jele annak, hogy elzárkózik a témától és a további beszélgetéstől, írja az Improve Your Social Skills szerzője, Daniel Wendler. Persze az is megszokott módja a blokkolásnak, hogy valaki keresztbe teszi a kezét a mellkasa előtt, illetve elfordítja kicsit a székét, hogy ne közvetlenül nézzen afelé, akivel beszélget.

Ha tehát ezeket a jeleket tapasztalod beszélgetőpartnereden, érdemes témát váltani, oldani a feszültséget és később beszélni arról, ami a stresszt okozta. Egy kis pletyka minden beszélgetésben oldja a feszültséget, így érdemes ezt a taktikát választani, ha valamit nagyon szeretnénk kihúzni beszélgetőpartnerünkből.

 

Borítókép forrása: 2012books.lardbucket.org

Hozzászólások