Munkahelyi kapcsolatok extra- a pletyka

Munkahelyi kapcsolatok extra- a pletyka

2016-03-31

Te is azt gondoltad eddig, hogy a pletyka csak negatív lehet? Képzeld, ez egyáltalán nincs így! Sőt. A pletyka segítheti a közösség működését és a vállalat hatékonyságát is növelheti. Most megmutatjuk a pletyka valódi arcát.

A munkahelyeken terjedő történetek erejét mára már sok cég felismerte, sőt vannak már olyanok is, akik úgy terveztetik meg az irodát, a munkahelyiségeket, hogy azok elősegítsék az információáramlást. A munkaadók egy része a kollégáit arra ösztönzi, hogy minél nyíltabban kommunikáljanak egymással és a vezetőséggel, így használva a céges kommunikációs csatornákat.

De vajon miről is szól a fáma?

1. Navigációs pletykával kalauzolják az új kollégát

A "navigációs pletyka" például az új munkatársak érkezésekor kerül terítékre. A kollégák ilyenkor nem csupán az új munkatársat tájékoztatják a cégkultúráról, a hierarchiáról, a szokásokról és a helyi erőviszonyokról, hanem az új jövevény reakcióit, válaszait is igyekeznek tüzetesen megfigyelni, bemérni, hiszen így egyúttal róla is fontos információkat gyűjthetnek be.

2.Portrépletyka: egy harmadik személyről

A másik gyakori pletykatípus az irodában a "portrépletyka". Ebben a helyzetben a beszélgetés témája két kolléga között egy épp nem jelen lévő, harmadik munkatárs. Ezek a beszélgetések leggyakrabban a munkatárs kompetenciája, stílusa, javadalmazása, esetleg a társkapcsolatai és káros szenvedélyei - például vélt vagy valós alkoholfüggősége - köré szerveződnek.

3. A kollégák fizetése a középpontban

Az embereket nyilván nagyon izgatja, hogy mennyit is keres a másik, hasonló munkakörben dolgozó, vagy esetleg a főnök. Azonban ez kétélű dolog, hiszen nem valószínű, hogy ismerjük a másik szakmai előmenetelét, kompetenciáit, amiért esetleg hasonló munkakörben ő többet keres, mint mi. A fizetések kibeszélését a nagyobb vállalatoknál szerződésben tiltják! Érdekes helyzet lehet, ha a házaspárok nem mondhatják el egymásnak a fizetésük összegét, elméletben. Ez persze nyilván nem betartható és egy vállalatnál azért mindenki tudja, hogy a munkatársa körülbelül mennyit keres.

4. A főnök-titkárnő kapcsolat is érdekes

Jellemzően kedves téma még az iroda hírvivői számára a nagyfőnök és a fiatal, csinos titkárnő kapcsolata. A bevett sztereotípiák miatt kettejük között gyakran akkor is kapcsolatot vizionálnak a dolgozók, ha a feltételezésnek egyáltalán nincsen valóságalapja. Ám az információ továbbadása egy-egy baleset, betegség kapcsán is többnyire az előítéletek fényében alakul. Míg például egy markáns, tekintélyt parancsoló és tiszteletre méltó vezető bokatörését a pletyka információáramlása során sportbalesetnek tulajdoníthatják, egy kevésbé erélyes főnök esetében ez valószínűleg úgy csapódik le: szimplán figyelmetlen volt, mellélépett.

Ki tud jól pletykálni? Kiből válhat igazi pletykafészek?

Az egyéni hajlamon és beállítottságon túl bizonyos munkakörök szinte predesztinálják a dolgozókat arra, hogy akár önkéntelenül is hozzák-vigyék a híreket. Ilyen munkakörök például a mindenki által naponta, rutinszerűen látogatott recepció, büfé, céges étkező és a mélygarázs dolgozói. Ők egy-egy elejtett félmondatból számos információt csípnek el és adnak tovább az egyes dolgozók mindennapjaiból.

Szóval a pletykáról…

Az építészeti tervezés során egyre inkább elvárás, hogy a munkahelyi épületek belső kialakítása minél inkább kedvezzen a belső információáramlásnak, azaz legyenek működő közösségi terek is. Hiszen a céges közös helyiségek a legalkalmasabbak arra, hogy a kollégák informálódjanak, sztorikat osszanak meg egymással.

Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus, pletykakutató szerint a kávézás például különös szerepet tölthet be egy cég életében, mivel nemcsak pihenőidőt biztosít a munkatársaknak, de alkalmat teremt az információcserére is. Azt is mondhatjuk, hogy aki nem kávézik, az lemarad sok izgalmas dologról, esetleg később tudhat meg különböző információkat. Ezért sem meglepő, hogy egy kutatás szerint a magyarok több mint a fele nemcsak otthon kávézik, de a munkahelyén is. Ez ugyanúgy igaz a nőkre és a férfiakra, mint a fővárosban vagy a vidéken élőkre. S bár a férfiak szeretik azt gondolni magukról, hogy kevésbé pletykásak, mint nőtársaik, ez különösebben nem látszik a kávézási szokásaikon. (Sőt, szerény véleményem szerint a férfiak még pletykásabbak, mint a nők, mivel ők még kevésbé gátlásosak.)

Tévhit tehát, hogy a pletyka minden esetben negatív. A negatív információkat már inkább rágalomnak nevezzük. Még csak az sem igaz, hogy a munkahelyeken jóval nagyobb figyelem övezné a negatív sztorikat, inkább az a jellemző, hogy a közösségi érdekkel kapcsolatos történetek, információk terjednek a leggyorsabban és a legszélesebb körben, ezek pedig általában inkább kedvezőek a cég érdekeit szem előtt tartva. (A szakértőt a profession.hu kérdezte a témáról.)

Ha te mégis negatívnak érzed a saját munkahelyed pletykáit, adunk néhány tippet az elkerüléshez:

  • Konfliktus esetén azonnal, egyenesen kérdezz rá a problémára, és mielőbb beszéljétek meg a helyzetet!
  • Kedves, közvetlen stílussal, néhány mosollyal könnyebben lefegyverezheted a rosszakaróidat.
  • Próbáld meg feltérképezni, kinek és mi oka lehet a pletykaterjesztésre, majd bármennyire kellemetlen is, érdemes szembesíteni a terjesztőjével!
  • Legyél büszke az eredményeidre, de ne vidd túlzásba a dicsekvést!
  • Ne keverd össze a magánéletet a munkával, tarts távolságot, válogasd meg, hogy kik lesznek a bizalmasaid!
  • Vedd elejét a kósza híreknek, és ne adj alapot viselkedéseddel az induló pletykáknak!
  • Beszélj a főnököddel! Bár nem kellemes, sokszor célravezetőbb, ha így szerzel tudomást a rólad terjedő pletykákról, hiszen lényegesen könnyebb így elkerülni a félreértéseket!
  • Végül ne hagyd, hogy a rosszindulat maga alá temessen! Tartsd szem előtt, hogy a pletykák legfőbb oka az irigység!

Hozzászólások