Leértékelt terméket venni olyan érzés, mintha drogoznál!

Leértékelt terméket venni olyan érzés, mintha drogoznál!

2016-11-28

Biztosan te is ismered azt a nagybetűs ÉRZÉST, amikor az adrenalin löket eléri az agyad és már nagyon vágysz a következő darabra is, amit megfoghatsz, felpróbálhatsz és megvehetsz. Mert nem tudod megállni, hogy ne vedd meg a feléért, még akkor sem, ha semmi szükséged nincs rá...

cucc
A boltokban a tudatalattinkra hatnak...?!
Forrás: Alami

Kényszeres vásárlási zavar?

A legtöbbünk számára az ötven százalékos leértékelés táblácskák, vagy az egy napos leárazás feliratok majdnem érzéki csábítást jelentenek, olyanok, mintha egy szirén hívogatna minket. Igen, a vásárlás is legalább akkora függőséget képes okozni, mint az alkohol, a drog, vagy akár a kaja, állítják a terapeuták. Még ha általában nem is diagnosztizálják az embereknél a kényszeres vásárlási zavart, néhányan azért már megtapasztaltuk, hogy milyen ennek a betegségnek a tüneteiben szenvedni. (Legalábbis a nők többsége, persze vannak férfiak is, akik ebben szenvednek, csak jóval ritkábban.)

A leértékelés az, ami miatt egy egyszerű, hétköznapi vásárló is komoly kínokat él át, amikor ki kell válogatni, melyik darabokat tartsa meg és melyikeket hagyja ott a boltban. A való életben általában pont emiatt másodpercek alatt dől el, hogy mit viszünk magunkkal, nem gondolkodunk el reálisan a döntéseinken, legalábbis ezt állítja Keonyoung Oh, a State University of New York Buffalo professzora. Oh professzor azt tanulmányozza, hogy hogyan is képesek a boltok hatékonyan hatást gyakorolni az idegrendszerünkre. Minél gyorsabban döntünk valaminek a megvételéről, annál boldogabbak vagyunk vele és annál több pozitív érzésünk van vele kapcsolatban, egy darabig legalábbis.

Persze amikor a "droghatás" elmúlik, már másképp gondolkodunk a kifizetett termékekről és előjön a racionális énünk, majd elkezdünk bűntudatot érezni. Majd ez is elmúlik, miután megbeszéljük magunkkal, hogy jó lesz az még valamire, egyszer úgyis fel tudjuk majd venni valahová, vagy majd maximum elajándékozzuk. Ekkor persze újabb löketre van szükségünk, újra át akarjuk élni azokat a pozitív érzéseket, amiket korábban a vásárlás okozott. Ez így leírva persze kontrollálhatatlannak tűnik, de nem így van. Csak meg kell értenünk, mi is történik pontosan velünk ezekben a szituációkban.

cucc
Gondolkodjunk, mit veszünk meg!
Forrás: Getty Images

A vadászat izgalma

Ha belépünk a kedvenc boltunkba, vagy belogolunk az imádott webáruházunkba, a testünk felkészül a nagy rohamra: az agyunkban több dopamin termelődik, ettől élénkebbé válunk. (Jó taktika lehet ez a nap közepén, amikor már majdnem elaludtunk a munkánk felett.) Ez az ingerületátvivő anyag ráadásul arra is serkenti az agyunkat, hogy keressen-kutasson a legjobb ajánlatok, ezáltal a boldogság után. "Mert a vásárlás olyan, mintha kincset keresnénk. Maga a keresés tölt el minket igazán örömmel."

Hogy ez után mi történik, az azon múlik, hogy mennyire racionális az a döntéshozási folyamat, amit ilyenkor alkalmazunk: az, ami által elkerüljük, hogy a munkánkban felültesek legyünk, vagy amivel arról döntünk, hogy mennyire gondatlanul vezetünk autót. A legtöbb ember egy másodpercnél is kevesebb időt tölt a vásárláskor annak a döntésnek a meghozatalával, hogy megvegyen-e valamit, vagy sem. Ez az emocionális elköteleződéshez éppen elég idő: amit imádunk, azt ilyenkor biztos megvesszük, amire nincs szükségünk, visszatesszük és van a talán kategória: ha olcsó, azt általában szintén berakjuk a kosarunkba.

Ezeket az érzéseket pedig az is befolyásolja például, hogy korábban milyen tapasztalataink voltak egy adott márkát tekintve, illetve az is sokat jelent, ha valamit korábban már nagyon szerettünk volna, így betettük a kedvenceink közé. A legtöbbünk azonban nem függő azoktól a termékektől, amiket megvesz. Mindenkit inkább a vásárlás, mint folyamat mozgat inkább, ettől pedig nehéz megszabadulni, ha egyszer szokásunkká vált, ugyanúgy, mint ahogy az alkoholproblémáktól is. A vásárlási láz azonban kicsit más: ebben az esetben a kellemes érzés már akkor is elfoghatja a boltkórost, ha csak egyáltalán rágondol arra, hogy belép a kedvenc boltjába, akár napokkal, vagy hetekkel a vásárlás valódi élménye előtt. Itt kezdődik tehát a gond, amikor az ember a vásárlás boldog élményébe merül el képzeletben is, menekülve a hétköznapi problémák elől.

Leküzdeni a belső késztetést

Az olyan események, mint a nemrégiben lezajlott Black Friday még nehezebb napok azok számára, akik imádnak vásárolni. Egy leárazás során a szervezetben a Cannon-féle vészreakcióhoz hasonló tüneteket tapasztalhatunk: ilyenkor a szimpatikus idegrendszerünk aktiválódik és átveszi a kontrollt az egész szervezet felett: felgyorsul a szívünk, fokozódik a légzés, a pupillák kitágulnak és növekedik a vércukorszint. Ezen kívül pedig annak a lehetősége, hogy lemaradunk valamiről, amihez amúgy hozzájuthatnánk, vetélkedő módba kapcsol át minket, amit régen az emberek akkor éreztek, amikor üldözte őket egy vadállat. Most pedig azt érezzük, hogy a többi vásárló van a nyomunkban.

csajok
A barátnőkkel shoppingolva még többet költünk!
Forrás: Bliqx.net

Persze a másik végletbe azok tartoznak, akik azért vásárolnak, mert az kikapcsolja őket a mindennapi stresszből és ilyenkor extra lassú, lajhár üzemmódba kapcsolva válogatnak és a szívverésük még csökken is, nemhogy nőne.

Barátokkal vásároljunk, vagy inkább nélkülük?

Azt gondolod, hogy ha a barátokkal együtt lógtok a plázában, nem fogsz venni semmit? Ezt sajnos meg kell cáfoljuk. A lányok biztos rábeszélnek egy csinos magassarkúra, ha látják, hogy tetszik neked és hezitálsz. Gondolj bele, ezt egyedül valószínűleg ott hagynád, de csak azért is megveszed, nehogy a barátnőid azt hihessék, hogy le vagy égve anyagilag. Ráadásul ha a barátnőiddel vagy, jó eséllyel rákeres valaki a termékek értékeléseire a neten, amiket nézegettetek és persze kedvet kap a vásárláshoz, amitől te úgy érzed, hogy ha ő vásárolt valamit, akkor neked is tartanod kell a tempót, így te is veszel valamit, amire amúgy egyáltalán nincs is szükséged.

A szakértők szerint azonban le lehet nyugtatni magunkat és lehet logikus döntéseket hozni a vásárlással kapcsolatban, csak az embernek rá kell vennie magát arra, hogy ezt akarja. Ha nem tudnád nyugodtan átgondolni a szituációt, gondolj ara, mennyire szomorú leszel majd, ha meglátod a bankkártya egyenleged a sms érkezésekor. Persze ha az ember megbánta, hogy megvett valamit, 3 munkanapon belül még mindig nyugodtan visszaviheti, és ha rajta van a cédula vagy nincs kibontva, vissza is kell vennie a boltnak, ahol vásároltuk. Ha lehet, kérjük vissza a pénzünket, vagy utaltassuk ajándékkártyára az összeget, hogy később, ha majd tényleg szükségünk lesz valamire, elkölthessük azt valami értelmesre.

Borítókép forrása: addabooking.com

Hozzászólások