Így birkózz meg az ünnepek okozta stresszel!

Így birkózz meg az ünnepek okozta stresszel!

2016-12-21

A Karácsony közeledtével sokan lennénk képesek már kitépni minden szál hajunkat, mert pont az ellentéte történik mostanában velünk, mint amiről az adventi időszaknak szólnia kellene. Az emberek, amíg nem volt áram, a legnagyobb nyugalomban töltötték ezt az időszakot és a szívük készen állta kis Jézus befogadására. Mi pedig sosem tudunk megnyugodni: rohanunk az elfelejtett családtagok ajándékai után, próbálunk mindent beszerezni, amire szükségünk lehet a karácsonyi menü elkészítéséhez és közben, mivel mindenki ugyanezt csinálja, hatalmas stresszt élünk át. Nincs olyan ember, akit ne zavarna az, hogy túl sokan vannak körülötte és lökdösik, tolonganak körülötte.

Az adatok nem tévednek

A statisztikai adatok szerint a nők fele és a férfiak 30 százaléka több stresszt él át a karácsony előtti időszakban, mint egy normál hétköznapon. "Nagyon nagy terhet helyez az emberek vállára, hogy az ünnepek előtt és alatt mindent képesek legyenek besűríteni a programba. Ráadásul ez egy szociális ünnep: itt mindenkinek a legjobb formáját kellene hoznia, de erre csak nagyon ritkán kerül sor."- mondta el egy interjúban Thomas Gilovich, a Cornell Egyetem pszichológia professzora. Azt pedig be kell lássuk, igaza van, hiszen nagyon gyakoriak a veszekedések karácsonykor, mivel erre az időszakra már mindenki az ereje végén jár és már nem képes uralkodni saját magán sem. Ilyenkor ráadásul a családok is összegyűlnek és persze ebből is adódik feszültség: nem mindenben értünk egyet és valljuk be, biztosan mindenkinek van olyan családtagja, akit annyira nem kedvel, ezért nem repes az örömtől, hogy találkoznia kell vele. A szakértő szerint nem kell túl sokat beleképzelnünk az ünnepi hangulatba: a lényeg, hogy együtt legyünk, kerüljük a fezsültséget, tehát ne húzzuk fel magunkat, együnk- igyunk, amennyi belénk fér és társasozzunk, nézegessünk közösen családi fotókat. Amennyiben ezek sikerülnek, már szép emlékeink lesznek az ünnepekről.

Túlélési tippek az ünnepekre

1. Nem a tökéletes ajándék számít

A hosszú távú kutatásokból egyértelműen kiderül, hogy az emberek azokra az ajándékokra emlékeznek inkább, amivel valamilyen élmény kaptak. 600 online vásárlást kielemezve Gilovich és csapata azt a következtetést vonta le, hogy a legjobb ajándékok a kuponok, amikkel élményt adunk: étterem voucher, wellness hétvége, szabadulós játék, stb. Az ilyen típusú vásárlások után hagyott értékelésekben többször szerepelt az öröm, pihenés, élmény szó, mint amikor valaki kapott egy pulcsit, vagy egy fejhallgatót a fa alá. Logikus, nem?

"Az ember egy hihetetlenül szociális faj. A legnagyobb öröm, amit átélhetünk, az a szeretteinkkel, barátainkkal töltött idő."- tette hozzá a professzor. Az emberek imádnak tárgyakat birtokolni, de karácsonykor ehelyett mindenkinek inkább az áldott érzést kell átélnie: érezni és megérteni, hogy mennyire szerencsések vagyunk azáltal, hogy vagyunk egymásnak.

Amennyiben tehát még nem tudtál volna valakinek ajándékot venni, látogasd meg a kupon oldalakat és vásárolj onnan valamit: ki sem kell lépned otthonról, mégis nagy örömet tudsz szerezni a megajándékozottnak. Gondolj bele, mit szeret a legjobban csinálni a másik és válassz ehhez közel álló meglepetést: a siker garantált!

2. Elvárások

Tartsd fejben, hogy az ünnepi napok is csak 24 órából állnak! Megpróbálhatunk tehát ezer dolgot belesűríteni a napokba, de ember legyen a talpán, aki mindent meg tud csinálni, amit erre az időszakra tervez. Ne próbáld meg tehát szétforgácsolni magad: döntsd el inkább, hogy mi is az igazán fontos Neked az ünnepek alatt és ezekkel foglalkozz.

3. Edzés és evés: kell az összhang

Az ünnepek nem számítanak fogyókúrás időszaknak, és sokan hajlamosak vagyunk az ünnepi tervek, programok, vásárlás és egyéb között megfeledkezni arról, hogy egész évben küzdöttünk az alakunkért. Mi a következtetés tehát? Az, hogy bármennyire is nehezünkre esik, a karácsony-szilveszter-újév triumvirátus alatt sem szabad elmaradni az edzésekkel. Ez azért is fontos, mert így kevésbé fogjuk rosszul érezni magunkat azért, hogy megettünk ég egy szeletet a kedvenc sütinkből, amit már nem kellett volna, vagy repetáztunk a karácsonyi ebédből. A mozgás ráadásul endorfinokat szabadít fel a szervezetünkben, amitől sokkal jobb lesz a kedvünk és a stressz szintünk is csökkenni fog. Az ünnepek alatt pedig a barátokkal vagy családtagokkal együtt is elmehetünk mozogni: egy közös jóga óra, vagy úszás kiváló programként szolgálhat.

4. Fontos a pihenés is!

Ugye te sem akarod, hogy az ünnepi képeken hatalmas karikák éktelenkedjenek a szemed alatt és nyúzottnak tűnj? A válasz biztos nem, tehát égetően fontos, hogy kialudd magad: ettől jobb lesz a kedved, kevésbé leszel indulatos és jobban bírod majd az éjszakába nyúló beszélgetéseket is. A felnőtt lakosság 20 százaléka bevallja magáról, hogy ha nem alszik eleget, sokkal nehezebbé válik a természete és sokkal stresszesebb. Vigyáznunk kell azonban, nehogy teljesen felboruljon a napi ritmusunk! Próbáljunk meg tehát akörül ágyba kerülni, mint egy normál hétköznap tennénk és semmi se érdekeljen: az alvás legyen a prioritás!

5. Készíts költségvetést és tartsd hozzá magad!

Te is hajlamos vagy a boltba betérve még ezt-azt hozzácsapni az ajándékokhoz? Erről le kell beszélned magad! Egy ajándékhegy senkit nem fog boldoggá tenni (vagy csak ideig-óráig). Tartsd észben, hogy ha többet költesz annál, amit még elbír a pénztárcád, csak egyre stresszesebb lesz az ünnep. Ne kövesd el tehát ezt a hibát, készítsd el előre a bevásárlólistád és ne vegyél meg semmit, amire nincs igazán szükség!

6. Ne zsúfold tele a programot!

A karácsonyi bulik vitathatatlanul jó szórakozást ígérnek, de talán nem az a lényeg, hogy mindenhol ott tudjunk lenni. Válasszuk ki a számunkra legfontosabb emberek által szervezett eseményeket és csak ezekre menjünk el. Emlékezzünk vissza, mennyire fáradtak vagyunk a decemberi rohanás után: ajándékokat vásároltunk, bevásároltunk, csomagoltunk, rohangáltunk, sütöttünk-főztünk. Ideje egy kicsit megpihenni és hálát adni azokért a dolgokért, amik az előző karácsony óta történtek velünk. Beszéljük át, kinek alakult jól az éve, mi nem valósult meg és kezdjünk el gondolkodni a szilveszteri fogadalmainkon. A karácsony a befelé fordulás ünnepe, a féktelen bulikat érdemes szilveszterre ütemezni.

7. Sok hűhó semmiért

A szakértők azt javasolják, hogy ne akarjuk, hogy minden tökéletes legyen. Senkit nem fog zavarni, ha a süti nem lesz olyan gyönyörű, mintha a boltban vettük volna, elég, ha egyszerűen finom. Jövőre már senki nem fog rá emlékezni, sőt jó eséllyel más karácsonyi helyszíneken is tapasztalunk majd hasonló malőröket: nevessünk egy jót rajta, hogy már megint nem sikerült, majd felejtsük el. Így sokkal könnyebb lesz túlélni az ünnepeket és a stressz is csökkeni fog egy jó kis nevetés által.

Amennyiben pedig úgy éreznéd, túlvállaltad magad, hagyd ki a karácsonyi bejgli sütést: a boltokban is kiváló termékeket lehet kapni. Pogácsát sem muszáj otthon gyúrni, ebből is tökéleteset szerezhetünk be a nagyobb áruházakban. Ha pedig még mindig túl stresszesnek ígérkezne az ünnep, menjünk el legalább egyszer étterembe: így sokkal önfeledtebben lehet együtt a család, az anyukának és a nagymamának sem kell szaladgálnia a konyhába és így ők is részt vehetnek a társalgásban és részei lehetnek az ünnepnek. Boldog Karácsonyt Kívánunk Mindenkinek!

Borítókép forrása: sheknows.com

Hozzászólások