A kávé, tea, energiaital és memóriatabletta mítosz nyomában 3. rész

A kávé, tea, energiaital és memóriatabletta mítosz nyomában 3. rész

2016-03-21

3. rész- Energiaitalok

Cikksorozatunk harmadik részében folytatjuk az utánajárást, hogy mit tegyél akkor, ha nagyon fáradt vagy, de még muszáj figyelned, hogyan tunningolhatod a szervezeted úgy, hogy a legkevesebbet árts neki. Most az energiaitalok kerülnek terítékre. A koffeinről már sokat meséltünk, de most a leginkább megosztó téma van soron, igyunk-e energiaitalt, vagy sem?

Veszélyes-e az energiaital fogyasztás?

Azon nincs mit vitatni, hogy a literszámra fogyasztott energiaital koffeinmérgezési tüneteket és rosszullétet okozhat. Azonban ezt éppúgy okozhatja túlzott kávé- vagy teafogyasztás is. Az pedig egyenesen törvényszerű, hogy ha egy bulin valaki megiszik három liter energiaitalt, és rátölt egy liter vodkát, akkor annak súlyos következményei lesznek. Annak kimondására azonban még nem került sor, hogy mennyi koffein (illetve energiaital) ̶ napi rendszerességű ̶ fogyasztása okoz egészségügyi problémát.

Nem szabad elfeledkezni arról, hogy az energiaitalok koffeint, és más, a koffein hatását felerősítő összetevőket tartalmaznak, mint például taurint. A forgalomban lévő energiaitalok legtöbbjének koffein-tartalma pedig igen magas, akár háromszorosa is lehet egy csésze kávéénak. Nagymennyiségű koffein fogyasztása előidézheti a koffein-túladagolás tüneteit: erős hányingert és hányást, mellkasi fájdalmat, szapora pulzust, nyugtalanságot, álmatlanságot, esetenként pánikrohamot. Aki nem szokott a koffeintartalmú italok fogyasztásához, annál a túladagolás akár halálhoz is vezethet.

Azonban ha betartjuk a dobozon feltüntetett előírásokat, nem lehet nagy baj! Persze fontos, hogy a gyerekeket és a fiatalkorúakat távol tartsuk a koffeinnel és taurinnal dúsított italok fogyasztásától.

Mennyit is fogyaszthatunk naponta?

A naponta fogyasztható maximális mennyiség 2 doboz! Ezt ne lépjük túl! Ha lehet, kerüljük a gyenge minőségű, márkátlan energiaitalokat. Inkább fogyasszunk kisebb mennyiséget, de jobb minőségűből!

A nagyon negatív hatások:

  • Magas koffeintartalmuk miatt szívproblémákhoz vezethetnek, hiszen érezhetően megemelik a vérnyomást. Az energiaital fogyasztás lökésszerűen látja el energiával a szervezetet. Ez olyan hatás, mint amilyet a kávé is okoz, így amikor kiürülnek a szervezetből „lepörgünk”. Tehát sokkal fáradtabbak leszünk, mint előtte voltunk!
  • Gyengíti a szívizmokat, ami a létfontosságú szerv túl korai leállását válthatja ki.
  • A fogyókúrázók nem árt, ha odafigyelnek az energiaitalokra, mert dobozonként kb. 50 g cukrot tartalmaznak, a kalóriatartalmuk pedig akár 867 kJ is lehet. Ez rengeteg energia, a fogyókúra során tanácsos napi energiabevitel kb. 14 %-a lehet, ami romba döntheti a kilók elleni harcot.
  • Nagyon megterheli a veséket, jelentősen növeli a vesekő kialakulását is.
  • Az immunrendszert is gyengíti, így sokkal hajlamosabb leszel betegségeket elkapni, s egyúttal a meglévő, éppen tünetmentes kórokat sem fogod tudni egykönnyen legyőzni.
  • A szervezeted érzi, hogy nem használtad, ezért képtelen annyi energiát felhasználni, mint amit bevittél a szervezetedbe. Ettől nem friss leszel, hanem feszült, ideges, sőt, a depresszió kialakulását is elősegítik az energiaitalok.

Mikor igyunk energiaitalt?

Nem írom le, hogy soha, mert gyarló módon én is szoktam ilyeneket inni. Az energiaital azonban csak akkor nyújtja a tőle várt hatást, ha nem használnod rendszeresen, illetve ha tényleg fizikai vagy szellemi megpróbáltatás előtt állsz. Ekkor növelheti a teljesítőképességedet, ellenkező esetben nem csak a szervezetedre, hanem a lelkedre is negatív hatást fejthet ki. (Állítólag, én ezt még nem tapasztaltam, de nem is iszom rendszeresen.)

  • Ne igyunk ilyen italokat minden nap!
  • Válasszuk a kisebb kiszerelést, hogy ésszerű határokon belül tartsuk a fogyasztást. Egyszerre csak egy dobozzal igyunk, különösen a nagyobb fajtából.
  • Ne feledjük, hogy fennáll a hozzászokás veszélye, ezért erre különösen ügyeljünk!
  • Ne ezekkel helyettesítsük a kiegyensúlyozott étrendet, és ne használjuk vitaminos kiegészítő gyanánt.

Okoz-e függőséget az energiaital?

Egy amerikai felmérés szerint 162 rendszeres koffeint ivó harmada kielégítette a hozzászokás (dependence) kritériumait. A koffeinfüggő fiatalok száma az energiaital reklámhadjárata eredményeként nő.

Hasonlóan az alkoholhoz és a dohányhoz, minél fiatalabban kezdi valaki a fogyasztását, annál nagyobb a függőség kialakulásának kockázata. Figyelemre méltó az a hazai adat, miszerint az energiaitalt kipróbálók több mint harmada (39%) 11-12 éves kora között fogyasztott először a termékből, míg 10%-uk 6-8 éves kora között.

Az egyik legfontosabb információ, hogy a magukat rendszeres fogyasztóknak tartó válaszadók 38%-a már kipróbálta együtt az alkoholt és az energiaitalt is.

Megfigyelték továbbá azt is, hogy a nagy energiaital-fogyasztók egy része viselkedészavarban szenved. A fokozott energiaital-fogyasztás egyik jele lehet a viselkedészavarnak. További fontos megfigyelés volt, hogy naponkénti energiaital-fogyasztók között gyakoriak az alkoholfüggők. Tehát a gyakori energiaital-fogyasztók az alkoholizmusban és viselkedészavarban szenvedők megelőzésének fontos célcsoportjai lehetnek.

Hozzászólások