A kávé, tea, energiaital és memóriatabletta mítosz nyomában 2. rész

A kávé, tea, energiaital és memóriatabletta mítosz nyomában 2. rész

2016-03-21

2. rész: A tea, mint koffeinforrás

Folytatjuk sorozatunkat, melyben azt tárgyaljuk, hogy: ha muszáj még figyelned, pedig már nagyon fáradt vagy, hogyan tunningolhatod a szervezeted úgy, hogy a legkevesebbet árts neki. A koffein alapjellemzőit előző cikkünkben már leírtuk, most azt nézzük meg, hogy egészséges-e a koffeint tea formájában bejuttatni a szervezetünkbe?

Mindent a teáról!

A tea nem más, mint a Camellia sinensis és a Camellia assamica cserje szárított leveleiből vagy rügyeiből készült főzet. Ezen kívül teának nevezzük a tealeveleket nem tartalmazó, más szárított növények, gyógynövények, fűszerek, gyümölcsök főzetét is. A teofillin vagy dimetil-xantin egy gyógyszeranyag, melyet légúti betegségek, mint például krónikus obstruktív tüdőbetegség és asztma kezelésére használnak. Szerkezete hasonlít a koffeinéhez, ez a teában is megtalálható. „A tea főzete a legédesebb harmat a mennyországból.” (Lu Yu kínai bölcs)

Zöld tea vagy fekete tea?

A zöld tea és a fekete tea ugyanannak a növénynek, a Camellia sinensisnek a leveléből készül. A zöld teát nem erjesztik, csupán napon szárítják, pont emiatt több aktív antioxidánst tartalmaz. Valószínűleg pont ennek köszönhető, hogy nagyon ismertté vált egészségmegőrző hatása, ezért több pozitív hatást is tulajdonítanak neki.

Mikor igyunk teát?

A tea élénkítő hatással is rendelkezik, hiszen koffeint és teofillint tartalmaz. Az érzékenyeknek ezért kerülniük kell a tea késő délutáni, esti fogyasztását, mert alvászavarokhoz, nyugtalansághoz vezethet. Ebből a szempontból a zöld tea fogyasztása előnyösebb, mivel abban kevesebb koffein található. Alapvetően elmondható, hogy a tea felszívódása egyenletesebb, kiegyensúlyozottabb, hosszabb ideig tart. Emiatt sokkal ajánlatosabb teát fogyasztani, ha hosszú ideig akarunk egyenletesen figyelni. A kávé sajnos komoly energialöket, de mikor kiürül a szervezetből, hirtelen megint nagyon fáradtak leszünk, úgymond lökésszerű hatása van.

A tea pozitív hatásai:

  • Ajánlják szívbetegségek ellen érvédő hatása miatt. A víz helyett teát fogyasztók körében a megfelelő vizsgálatokkal az erek tágabbnak mutatkoztak, a véráramlás szabályosabb volt.
  • A szívinfarktus előfordulása 11 százalékkal alacsonyabb azon személyek körében, akik naponta legalább 3-szor fogyasztanak teát. A rák megelőzésére és immunerősítőnek is kiváló, mivel rengeteg antioxidánst tartalmaz.
  • Fogyasztásával elkerülhetőek a kardiovaszkuláris betegségek, rosszindulatú daganatok, ízületi gyulladások, Alzheimer-kór is. Egy vizsgálat szerint azon személyek között, akik napi 3,75 dl teánál többet fogyasztottak, alacsonyabb volt a kardiovaszkuláris betegségek előfordulása.
  • Leírták a teafogyasztás koleszterinszintet csökkentő hatását is.
  • Használható fogyasztószerként is.
  • Hatóanyagai közé tartozik a C-, B2-, D- és K-vitamin, az alumínium és a réz.
  • Tartalmaz továbbá gyulladáscsökkentő hatású polifenolokat is.
  • Fertőtlenítő, antibakteriális hatása is van a benne található katekinek jelenléte miatt.
  • A szájüregben gátolja a fogszuvasodást okozó baktériumok elszaporodását, így a fogszuvasodás előfordulását és mértékét is.
  • A katekinek védelmet nyújthatnak bizonyos emésztőrendszeri fertőzések ellen is.
  • Idős korban a csontritkulás megelőzhető teafogyasztással, mivel a tea nagy mennyiségben tartalmaz fluort.

A tea negatív hatásai:

  • A tea kivonatot tartalmazó készítményekre oda kell figyelni. A májelégtelenséggel, májgyulladással kezelt betegeknek tudniuk kell, hogy nekik nem szabad zöld teát tartalmazó készítményeket szedniük.
  • Amikor fájdalomra, megfázásra, esetleg más betegségre paracetamol-tartalmú orvosságot szedünk, nem szabad mellé zöldtea-kivonatot tartalmazó készítményt bevennünk!
  • A tea fluor tartalma igen magas, ami túladagolva csontfluorózishoz vezethet. Ez krónikus csontfájdalmakat és fogkárosodást okoz.

Mennyi teát ihatunk?

Az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet vizsgálatai azt mutatják, hogy egy átlagos felnőtt számára a maximális mennyiség 9,9 gramm zöld tea egy nap alatt, ami körülbelül 24 csészének felel meg. Nagyobb dózis esetében fejfájás, szédülés, hányinger jelentkezhet. A folyadék formájában fogyasztott zöld tea önmagában nem okoz májkárosodást, a kivonatot tartalmazó készítményekre azonban érdemes odafigyelni.

Teafogyasztás a terhesség alatt

Ihatunk teát a terhesség alatt, csak figyeljünk arra, hogy a bevitt napi koffeinmennyiség ne haladja meg a 200 mg-ot. Ebbe kalkuláljuk bele a kávét, a csokit és mindent, amivel koffeint vihetünk be a szervezetünkbe. Pont emiatt, leginkább a gyümölcsteák a leginkább ajánlottak a terhesség alatt, hiszen így nem kell a koffein „kalóriákat” számolni.

Hozzászólások