A kávé, tea, energiaital és memóriatabletta mítosz nyomában 1. rész- Koffein és kávé

A kávé, tea, energiaital és memóriatabletta mítosz nyomában 1. rész- Koffein és kávé

2016-03-21

Ha már a kávé világnapja van, akkor utánajárunk, hogy ha muszáj még figyelned, pedig már nagyon fáradt vagy, hogyan tunningolhatod a szervezeted úgy, hogy a legkevesebbet árts neki.

Mi az a koffein?

A koffein fehér színű, keserű ízű, kristályos vegyület. Kémiai képlete: C8H10N4O2; precíz kémiai elnevezése 1,3,7-trimetil-xantin, de emlegetik még egyszerűen tein néven is. A koffein táplálékkiegészítőként és gyógyszerként is használatos. Gyógyszerként a fáradékonyság és az aluszékonyság kezelésében, illetve bizonyos fájdalomcsillapítók hatásának felerősítésében van szerepe.

  • A kávézást abbahagyók fele tapasztal erős, 2-9 napon át tartó fejfájást a leszokáskor.
  • Halálos mérgezést körülbelül 5 grammnyi koffein okoz, ez a mennyiség 30-40 csésze kávénak felel meg.
  • A koffein mintegy 60 féle növényből állítható elő.

Hogyan hat a szervezetünkre a koffein?

A koffein akár élelmiszerként, akár gyógyszer formájában kerül bevitelre szervezetünkbe akkor is az idegsejtekben fejti ki hatását. A koffein a központi idegrendszer működését serkenti: ennek eredményeképpen éberebbnek érezzük magunkat. Ugyanakkor a koffein hatására kialakulhat izgalmi állapot és ezzel egy időben remegés, alvási nehézség, magasabb pulzus, illetve szívritmuszavar, fejfájás, idegesség, szédülés, magas vérnyomás, dehidratáció és függőség is. A koffein az elfogyasztása utáni egy órában kezd el hatni, és a hatása fönnmarad 4-6 órán át. A koffein növeli a gyomorsav termelését, ezért gyomorégést okozhat. Vízhajtó hatása miatt pedig növeli a dehidratáció veszélyét.

Mindent a kávéról!

A kávéfogyasztás alapvetően nem káros, sőt. Ha naponta nem iszunk meg öt presszó kávénál többet, akkor még segítünk is a szervezetünknek, hiszen néha mindenki kerül olyan állapotba, hogy már nem bírja tovább a gyűrődést valamilyen koffein tartalmú ital bevitele nélkül.

Mikor igyunk kávét?

Megszoktuk már, hogy egy jó erős kávéval indítjuk a reggelt, de a legújabb kutatások szerint jobban tennénk, ha várnánk vele egy kicsit. A szakértők szerint ugyanis a napi koffeinadag bevitelére a leginkább ideális időszak a délelőtt 9.30 és 11.30 közti intervallum. Ez a kortizol nevű hormonnak köszönhető, ami a szervezetünk belső óráját irányítja, és segíti a figyelem és az éberség fenntartását. A kortizol szintje ébredéskor magas, és magas is marad legalább az ébredés utáni 2 órában.

Hogyan igyuk a kávét?

Mértékkel, ne túl forrón, és semmiképp se éhgyomorra! A koffeinre érzékenyek számára a kávé élvezete továbbra is megmaradhat a koffeinmentes kávé választásával, amely esetében nem kell számolniuk a koffeinnel összefüggő esetleges negatív egészségügyi hatásokkal sem.

A kávé pozitív hatásai:

  • A legfrissebb kutatások szerint a jól beállított vérnyomással rendelkezők is nyugodtan fogyaszthatnak napi 1-3 csészével. A koffeinfogyasztás ugyanis nem növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Aki átlagosan napi 3-5 csészével iszik, annál húsz százalékkal kisebb a szívbetegségek esélye, mint annál, aki egyáltalán nem kávézik.
  • Akinek alacsony a vérnyomása, annak kifejezetten ajánlott a reggeli kávéfogyasztás, így jóval kevésbé fog szédülni!
  • Napi 3-5 bögre kávé elfogyasztásával 21 százalékkal csökkenthetjük az esélyét annak, hogy szívinfarktus végezzen velünk.
  • Legalább három csésze kávé elfogyasztásával csökkenthető az abnormális enzimek szintje a májban, derült ki egy friss kutatásból. Ebben az esetben koffeinmenteset is ihatunk.
  • A kávé csökkenti a sclerosis multiplex kialakulásának esélyét is.
  • A koffein csökkenti a fülzúgás, vagyis tinnitusz kialakulásának kockázatát.
  • Egy közelmúltbeli amerikai kutatás szerint a kávé a melanóma, a bőrrák leghalálosabb típusa ellen is jó védelmet biztosít.
  • Egy másik tanulmány szerint aki napi 3-5 csésze kávét fogyaszt, kimutatható mértékben csökkenti a kettestípusú diabétesz és a vastagbélrák kialakulásának kockázatát is.

A kávé negatív hatásai:

  • Nem tesz jót a nyugodt alvásnak.
  • Megemeli a vérnyomást. (Alacsony vérnyomásúaknál ez pozitív!)
  • Dehidratálttá tehet. (Ezért adnak mellé vizet a kávézókban!)
  • Besárgítja a fogakat.
  • Súlyosbítja a gyomorégést.
  • Hallucinációkat tud előidézni, főként a hallással kapcsolatban.
  • Megakadályozza alapvető fontosságú ásványi anyagok és vitaminok felszívódását, mint a magnézium, cink és vas, B-, és C-vitamin.
  • A kávécserje azon növények közé tartozik, amelyet gyakran kezelnek rovarirtó szerekkel.

Okoz függőséget a kávé?

Sokan mondják magukról, hogy kávéfüggők, sőt egyes orvosok szerint is létezik koffeinfüggőség, ám a szakértők többségének véleménye szerint nem okoz függőséget. Az bizonyított, hogy a koffeinfogyasztás hirtelen elhagyásakor jelentkezhet fejfájás, fáradtság, álmosság, de ezek a tünetek messze nem hasonlítanak más pszichoaktív szerek elvonási tüneteire.

Terhesen lehet kávét inni?

Várandósság alatt nem tilos a koffeinfogyasztás, azonban a napi 200 mg mennyiséget a baba egészsége érdekében nem szabad túllépni. Viszont fontos figyelembe venni, hogy a kismamák szervezetében hosszabb a koffeinhatás. Ezen kívül a magzatba a méhlepényen át, illetve a magzatvízből bejutó koffeint a magzat az első három hónapban nem tudja lebontani, bár később már igen. A terhesség és főleg a szoptatás idején mindenképpen célszerű mellőzni a koffeint tartalmazó termékek fogyasztását.

Érdekeségként: Tudod, hogy a Starbucks coffee márkanév miből ered? itt olvashatsz róla

Te milyen kávét szoktál inni? Kommenteljétek itt vagy a facebookon, hogy lássuk, melyik típus a legkedveltebb!

Hozzászólások