Besenyei Péter

Besenyei Péter

Besenyei Péter 1981 óta töltötte napjait műrepülő pilótaként, pilóta engedélyét már 19 évesen megszerezte és a „Red Bull Air Race keresztapjaként” emlegetjük. Ma is legendának számít a levegőben. Páratlan tapasztalata és tudása révén 2001-ben segítségül hívták a Red Bull Air Race tervezéséhez, ő tesztelte elsőként a légikapu alapú pályát és fontos szerepet kapott a versenyformát kidolgozó csapatban is. 2015-ben jelentette be visszavonulását.

Besenyei Péter a levegőben
A megszokott környezetében
Forrás: sarti-info.hu

Besenyei Péter Körmenden született 1956. június 8-án, már hatéves kora előtt eldöntötte, hogy pilóta lesz, de addig még repülőt sem látott. Hatévesen viszont fordulópont következett be az életében: ekkor látott először repülőgépet a budaörsi repülőtéren, aminek a szomszédságába költöztek. Gyermekként gyakran a hangárban töltötte idejét. Szerelem volt ez első látásra, de egészen tizenöt éves koráig csupán plátói maradt a szerelem. 15 évesen már vitorlázógéppel repült, nem csoda, hogy hamarabb volt repülési engedélye, mint jogosítványa. A honlapja szerint pályafutása alatt több mint 7 ezer órát, azaz nagyjából 300 napot töltött a levegőben.

Besenyei a legeredményesebb magyar műrepülő. Azok a gépek, amelyekbe gyerekként beleszeretett műrepülők voltak, bukfenceztek, orsóztak, dugóhúzóztak, teljesen megbabonázták, elmondása szerint a sorsa itt dőlt el.

16 évesen repült először egyedül, az idősebbik Rubik Ernő tervezte Góbé típusú gépen tanult repülni. 17 évesen vadászpilótának jelentkezett, de az orvosi alkalmassági vizsgálat után közölték vele, hogy a gerince nem bírja a terhelést. Mindebből egy szó sem volt igaz, de abban az időben ezt nem lehetett kétségbe vonni. Mára már úgy tartja, hogy ez volt a szerencséje, így jobban járt, érdekesebb, színesebb lett az élete.

 

Mai napig kínzóan fájó emlék Besenyei Péter számára az a nap, amikor a Hármashatár-hegynek csapódott az akkori műrepülő keret férfi tagjait szállító repülőgép 1982-ben. Mindenki odaveszett. A gépre egyedül csak Besenyeit nem engedték felszállni, lelkileg csak nagyon nehezen tud túllépni kilenc társa értelmetlen halálán. Erről így nyilatkozott:

Besenyei Péter a repülővel
Alázat a gép iránt…
Forrás: harmashatarhegy.hupont.hu

“Ha egy pilótával a saját hibájából történik baleset, azt nehezen ugyan, de meg lehet emészteni. Benne van a pakliban. De amikor ennyi kiváló ember hal meg, ráadásul önhibájukon kívül, az feldolgozhatatlan. Igazából én nem is a repüléstől ijedtem meg, hanem nehéz volt feldolgozni - igazából ez a mai napig nem sikerült -, hogy az a sok kiváló versenyző, és még kiválóbb barát egyszerre nincs többé. Akkor én voltam a keretben a legfiatalabb és legfrissebb versenyző, míg ők jóval tapasztaltabbak, jártasabbak voltak, egyszóval ők voltak az én példaképeim. Tehát ezeket az embereket egy csapásra elveszteni, mindnyájukat, önhibájukon kívül, ezen a mai napig nem tudtam magam túltenni. Úgy érzem, nem is fogom.”

Talán méltán nevezhetnénk adrenalin függőnek, egy darabig úgy hozta az élet, hogy az autóversenyzés kipróbálására is adódott lehetősége, amiről így mesélt:

 „Az már sajnos csak a múlt. Abba kellett hagynom, mivel szinte minden verseny hétvégén volt, amikor nekem máshol volt jelenésem: versenyen vagy bemutatón. Bár nagyon élveztem, fel kellett hagynom ezzel a hobbival, mert igazából csak azon a szinten foglalkoztam vele. A sebességet szeretem, az autókat szeretem, de sajnos nincs rá időm. Majd egyszer, amikor a repülés egy kicsit háttérbe szorul, visszatérek az autóversenyzéshez.„

A repülés mellett hobbijai közé tartozik karate, síelés, horgászat, búvárkodás. Magányos farkas?

Nem, régebben kosárlabdáztam és röplabdáztam is, amelyek, akárhogy is nézzük, csapatsportok. Ha egyedül horgászom, az sem baj, mert olyankor lehet elmélkedni, de legtöbbször társasággal megyünk. Előkerül egy pohár bor, rihegünk-röhögünk, nem csak némán bámuljuk a vizet. Tünde, a párom szerencsére nagy pecás, ő is gyakran elkísér.

Sporteredményei elismeréseként Göncz Árpád Köztársasági Elnöki Aranyéremmel tüntette ki, valamint a Nemzetközi Repülőszövetségtől megkapta a Paul Tissandier-diplomát. 2008-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjét vehette át.

Életfilozófiája is igazán inspiráló:

"A boldogság egyik alapja az elégedettség. Érhetünk el bármit, kaphatunk a sorstól bármi jót, ha azzal nem vagyunk elégedettek, boldogtalanságra vagyunk ítélve. De az elégedettség nem jelenti azt, hogy ülhetünk a babérjainkon, és nem kell törekednünk többre és jobbra."

 

Ezúton kívánunk Neki nagyon boldog 60. születésnapot, további sok erőt és energiát, sikert!

Hozzászólások