Ülő munka és lustaság, így rövidítjük az életünket

Ülő munka és lustaság, így rövidítjük az életünket

2016-08-01

Pár nappal ezelőtt arról számoltunk be, hogy a kutatások szerint az órákig tartó TV nézés növeli a tüdőembólia kialakulásának kockázatát. Most pedig az a hír jelent meg a BBC oldalán, miszerint 5,3 millió ember hal meg évente annak következtében, hogy egész életében ülő munkát végzett. A dohányzás okozta halál pedig ezzel szemben "csak" 5,1 milliárd embernél diagnosztizálható.

A vizsgálatok során 1 millió ember kórképét és életrajzát tanulmányozták át annak érdekében, hogy megtudják, mennyire aktívak a kutatásban részt vevők és közülük hány ember dolgozik irodában. Korábbi  kutatásokból már kiderült, hogy a televíziózás komoly károkat okozhat egészségünkben, főleg azért, mert gyakran nassolunk a műsorok közben.

A hivatalosan előírt mozgás hetente 150 perc lenne, amely elég lehetne egészségünk megőrzéséhez, azonban ezt csak nagyon kevesen tartják be, annak ellenére, hogy a mozgás nélkül eltöltött évek növelik a szív-és érrendszeri betegségek, cukorbetegség és különböző rákfajták kialakulásának kockázatát is. Ráadásul a globális gazdaság is hatalmas károkat szenved az ilyen emberek miatt: 67,5 milliárd dollárnyi kiesést jelent a betegséggel eltöltött napok száma évente.

A kutatásban részt vevő embereket kategóriákra osztották az alapján, hogy hány percet mozogtak naponta: az öt percet mozgóké volt a legutolsó kategória, míg a legelső a 60-75 percet mozgóké. Aztán megnézték azt, hogy ezek közül az emberek közül hány halálozott el a követési periódus alatt. Az eredmények pedig sokkolóak.

Azok, akik napi 8 órát ültek az asztalnál, de fizikailag aktívak voltak, jóval kisebb kockázattal számolhattak a korai halállal, mint azok, akik kevesebb órát ültek az asztalnál naponta, de nem mozogtak sokat. Persze azoknál volt a legnagyobb az idő előtti halál kockázata, akik sokat üldögéltek és emellett semmit sem mozogtak.

Így a kutatók felhívják rá a figyelmet, hogy aki ülő munkát végez, mindenképp mozogjon sokat, például menjen munkába biciklivel, parkoljon távolabb az irodától, menjen ebédelni gyalog vagy fusson. A lényeg, hogy mozogjunk: ha pedig erre nincs idő, legalább végezzünk irodai gyakorlatokat is. Irodai gerinckímélő tippjeinket itt olvashatod.

Borítókép forrása: careeraddict.com

Hozzászólások