Terhességi cukorbetegség = szigorú diéta!

Terhességi cukorbetegség = szigorú diéta!

A terhesség alatt terhességi cukorbetegség alakulhat ki a kismamák egy részénél, amely állapot a legtöbb esetben csak a várandósság idejére korlátozódik. A jelenség oka a terhesség alatti hormonális változásokban keresendő: a méhlepényben termelődő hormonok csökkentik a szervezetben termelődő inzulin hatását, aminek következtében átmeneti inzulinrezisztencia jön létre az érintett kismama szervezetében.

Mára már minden várandósság alatt végeznek a kismamán cukorterheléses vizsgálatot a terhesség 24-28. hetében. Ennek során 75 gramm szőlőcukrot tartalmazó víz elfogyasztása előtt és utána, meghatározott időközökben  mérik a vércukor szintjét. Amennyiben a kismama vércukorszintje 7,8 mmol/liter fölött van, inzulinrezisztenciáról beszélhetünk, míg 11 mmol/liter felett a cukor már a vizeletben is megjelenik, ekkor már a diabétesz jelensége áll fenn. (Az ókori orvosok a vizelet megkóstolásával tudták vizsgálni, cukorbeteg-e a páciens.) 

Fontos tudatosítani, hogy a terhességi cukorbetegség mindenféle előzmény nélkül is kialakulhat, anélkül hogy korábban a szénhidrát-anyagcsere bármiféle zavara jelen lett volna. A terhességi cukorbetegség kialakulása nem jelenti azt sem, hogy a baba megszületését követően is fennmaradna ez az állapot. Az esetek túlnyomó többségében szülést követően a szénhidrát-anyagcsere spontán rendeződik. Az esetek kis százalékában a cukorbetegség megmarad, ezért fontos a szülést követő kontrollvizsgálatok sora.

Mit okoz a terhességi alatti cukorbetegség a kismamára nézve?


A terhesség alatti szénhidrátanyagcsere-zavar veszélyes, mert fájdalommal nem jár, mégis komoly veszélyt jelent mind a babára, mind az anyára nézve. Az anyánál gyakrabban fordul elő magas vérnyomás és ez vezethet terhességi eclampsia kialakulásához is. A magzat pedig túlságosan nagyra nő, a belső szervei is megnagyobbodnak, így szinte biztosan császármetszéssel kell a világra segíteni és ez további problémákhoz is vezethet. Tehát aki ragaszkodik a természetes szüléshez, az kétszer jobban figyeljen oda a terheléses vércukorvizsgálat eredményére és a terhesség alatti helyes étkezésre!

A terhességi cukorbetegségben szenvedő anyák gyermekeinek nagyobb az esélyük arra, hogy koraszülöttek legyenek, és arra is, hogy a későbbi életük során maguk is cukorbetegek legyenek. 
 

Terhességi diabétesz= szigorú diéta!

A diéta célja az, hogy az anyuka vércukorszintje a normál tartományon belül maradjon és a baba a fejődéséhez szükséges minden tápanyagot megkapjon. Az anyai testsúlygyarapodás a terhesség során ne haladja meg a 8 kg-ot.

Három főétkezés és két vagy három kisebb étkezés javasolt a diétázó kismamák számára. Az étkezéseknek nagyjából 3 óránként kell követniük egymást és étkezésenként maximum 50 gramm szénhidrát bevitele ajánlott.

Kerülni kell a finomított cukrokat, illetve a magas szénhidráttartalmú ételeket. Ezek közé tartozik a maláta-, a szőlő- és a répacukor, a méz, a cukrozott üdítőitalok, az aszalt gyümölcsök, a burgonyapüré, a gabona-, a kukorica- és a rizspehely, a fehér kenyér és a fehér liszt, illetve a fehér lisztből készült termékek, mint a zsemle, a kifli, a kalács és az édes müzli. Korlátozni kell a konyhasó használatát is, különösen a vizenyő kialakulására hajlamos várandós nők esetében. Az ételkészítés lehetőleg zsiradékszegény technológiával történjen, illetve a telítetlen zsírsavakban gazdagabb olajat részesítsük előnyben!

Az étrend tartalmazzon természetes élelmiszereket. Nincs szükség késztermékek, úgynevezett diétás, diabetikus élelmiszerek vásárlására. A házi édességek elkészítéséhez mesterséges édesítőszereket (ciklamát, aceszulfám-K, aszpartám) és cukorpótló anyagokat (fruktóz, szorbit) lehet felhasználni. A mesterséges édesítőszerek nem emelik a vércukorszintet, így ezek a leginkább alkalmasak a tejeskávé, a tea vagy a gyümölcsmártások ízesítésére. A cukorpótló anyagok ezzel szemben lassan emelik a vércukorszintet, ezért ezek szénhidráttartalmát be kell számolni a napi fogyasztható mennyiségbe. A cukorpótló anyagok csak korlátozottan fogyaszthatók, naponta körülbelül 30 grammnyi mennyiségben. Figyeljünk rá, hogy a szorbit fokozza a bélmozgást, ezért hasmenést okozhat, amely kiszárídáshoz vezethet!

Napi energiabevitel

Az energiatartalom függ az életkortól, a magasságtól, a testsúlytól, a fizikai aktivitástól, a terhesség időszakától és a kismama anyagcsere-folyamataitól. Normál testsúlyú kismamáknak 1800-2500 kcal/nap a javasolt energiafelvétel, ami súlyfelesleg esetén sem csökkenthető 1500 kcal/nap alá, mert a magzat éhezni kezd!

Szénhidrátok, cukormentesen!

Az alacsonyabb szénhidráttartalmú élelmiszerek fogyasztását kell előtérbe helyezni, fogyasztható például szorbit, fruktóz, szójabab, korpás müzli, színes főzelékek, saláták, cékla, retek, zöldpaprika, paradicsom, kisebb mennyiségben lencse, szárazbab, sárgaborsó, dió, mogyoró.

További javasolt élelmiszerek: tej, kefir, joghurt, a legtöbb hazai gyümölcs, spagetti, makaróni, durumbúzából készült tészták, zabpehely, kukorica, főtt rizs, fekete kenyér, banán, natúr, cukor nélküli gyümölcslevek.

Fehérjék és rostok

A fehérjeszükséglet ideális fedezésére legjobb, ha az étrend fele-fele arányban tartalmaz állati eredetű és növényi eredetű fehérjéket, zsírszegény húsokat, halat, húskészítményeket, tejet és tejtermékeket, tojást, gabonaféléket, valamint kisebb mennyiségben hüvelyeseket és olajos magvakat. A napi szükséglet az energiafelvétel 15-20 százaléka, 2000 kcal/nap esetén körülbelül 80 grammnyi fehérje.

A megfelelő élelmirost-fogyasztással megelőzhető a székrekedés és a káros anyagok felhalmozódása a bélrendszerben (teljes kiőrlésű lisztből készül pékáruk, tészták, gyümölcsök, zöldségek stb.)

Vitaminok és ásványi anyagok

A vitaminok közül a folsavszükséglet két-háromszorosára nő (400-600 mikrogramm/nap), a D-vitamin-igény pedig közel 100 százalékkal. A C- és a B-vitaminokból is többet kell fogyasztani a terhesség előtti mennyiségnél. Az A-vitamin-felvétel kismértékben emelkedik, de a nagy mennyiségű és rendszeres bevitel magzatkárosító lehet. Az E-vitamin-szükséglet megegyező a terhesség előtt javasolt mennyiséggel (zöld színű, friss zöldségek és főzelékfélék, gyümölcsök, máj, élesztő, gabonafélék, margarinok, halak, tojássárgája, zöldpaprika, paradicsom, káposzta stb. fogyasztása javasolt).

Kiemelt figyelmet kell fordítani a kalcium, a magnézium, a foszfor, a vas, a cink, a jód és a réz terhesség alatti megnövekedett szükségletére (tej, tejtermékek, teljes őrlésű gabonafélék, száraz hüvelyesek, olajos magvak, csipkebogyó, húskészítmények, halak, tojás, jódozott só stb.).

A megfelelő táplálkozási ismeretek megszerzését dietetikus és szakorvos segítheti. A vércukrot a terhesség alatt rendszeresen mérni kell, naponta legalább 3-5 alkalommal, hogy szükség esetén segítséget kérhessünk háziorvosunktól!

Ami még segíthet..

Amennyiben nincs ellenjavaslat, a vércukorszint beállításában sokat segíthet, ha a kismama sokat mozog. Természetesen a várandósságnak megfelelő mozgásformákat kell választani: egyszerű tornagyakorlatok és séta ajánlott leginkább. Amennyiben pedig a diétával nem érnek el megfelelő vércukorszinteket, az inzulin injekció adását el kell kezdeni, ezt diabetológus szakember állítja be. A szülés után újrateszteléssel kell megállapítani, hogy a betegség megmaradt-e vagy sem. Ennek megfelelően történik a további kezelés is.
 

Borítókép forrása: media.safebee.com

Hozzászólások