Spirulina: az egészséges algák nyomában

Spirulina: az egészséges algák nyomában

A Spirulina algákat a Cianobaktériumok (Kékmoszatok) országába soroljuk, amelyek a Föld legősibb "élőlényei" közé tartoznak. Energiájukat fotoszintézisből nyerik, sejtjeik emiatt klorofillt, valamint kék vagy piros színanyagot tartalmaznak. Fotoszintézisük a többi baktériuménál közelebb áll a növényekéhez, mivel közben oxigént szabadítanak fel: jelentős szerepet játszottak a Föld oxidatív légkörének kialakításában. Az utóbbi időben persze már nem a fotoszintetizáló képességükkel hívták fel magukra a figyelmet, hanem azzal, hogy nagyon egészséges a fogyasztásuk. Most kiderül, miért kerültek a Spirulina algák a  sokat emlegetett superfood kategóriába!

Mit érdemes tudni a Spirulináról?

alga
Spirulina, vagyis egy kékeszöld alga a mikroszkóp alatt.
Forrás: Divine Organics

A Spirulina a legtáplálóbb és legkoncentráltabb étel, melynek több mint 60%-át könnyen emészthető fehérjék alkotják és megtalálható benne az összes esszenciális aminosav is, amelyek előállítására a szervezetünk nem képes. A Spirulina gazdag A-vitamin, K1, K2, B3, B12 és vas forrás. 3 gramm Spirulina 28-szor több béta-karotint tartalmaz, mint amennyi egy adag répában megtalálható és ezért kiváló A-vitamin forrás, amely pedig köztudottan az éleslátásért felelős vitamin. A Spirulina tartalmaz még zeaxantint is, amely szintén hozzájárul a szem egészségének fenntartásához. A spenót kifejezetten ajánlott azok számára, akiknek alacsony a vas szintjük: a Spirulina 3 grammja 38-szor annyi vasat tartalmaz, mint egy adag spenót. A kékekszöld algák nagy mennyiségű pantoténsavat, tiamint és riboflavint is tartalmaznak, illetve kiváló E-vitamin források is.  A Spirulina hatszor annyi fehérjét tartalmaz, mint egy adag tofu és 2,8-szer annyi antioxidánst, mint az áfonya, nem csoda tehát, hogy a csodaélelmiszerek között emlegetjük...

A Spirulina pozitív élettani hatásai

1. Méregtelenít

A Föld lakosság komoly arzénszennyezésnek van kitéve nap, mint nap. Chilében, Bangladesben és Indiában az emberek nagy mennyiségű arzént fogyasztanak el az  ivóvízzel, így gyakran alakul ki náluk krónikus arzénmérgezés, amelyre jelenleg még nincs specifikus gyógymód. Egy kísérlet során az arzénmérgezésben szenvedő emberek több héten át 250 milligramm Spirulina algát kaptak két gramm cinkkel. A vizsgálatok szerint a kezelés ahhoz vezetett, hogy a betegek szervezetéből a felhalmozott arzén 47%-a kitisztult.

2. Megszűnteti a Candidát

A Candida gombák a szervezetünk természetes mikrobióta közösségének tagjai, tehát ez a gomba alapvetően nem veszélyes ránk nézve. A problémát az jelenti, ha valamilyen megbetegedés során a baktériumflóra többi tagja elpusztul és a Candida el tud szaporodni. A Candida gyakran utal valamilyen autoimmun betegség kialakulására és az elmúlt években a leggyakoribb gombás fertőzés okozta halálozási okká lépett elő az Egyesül Államokban. A gombák pedig annál könnyebben tudnak terjedni, minél több cukrot és szintetikus élelmiszert fogyasztunk. Erre azonban megoldást jelenthetnek a Spirulina aktív antifungális összetevői, amelyek megakadályozzák a Candida terjedését és elősegítik a természetes baktériumflóra visszatelepedését a nyálkahártyáinkra, illetve erősítik az immunrendszert is.

3. Csökkenti a rák kialakulásának kockázatát

A University of Maryland Medical Center egyik tanulmánya szerint állatkísérletek sorozatán bizonyították, hogy a Spirulina elősegíti az antitestek kialakulásának folyamatát és azoknak a sejteknek a indukcióját is, amelyek a fertőzések és egyéb krónikus állapotok megelőzéséért felelősek. Leegyszerűsítve: a Spirulina kiváló immunerősítő! Legalább 70 tudományos cikk létezik már arról, hogy a Spirulina képes visszafogni a rákos sejtek sokszorozódását a szervezetben. A Spirulina sok antioxidánst tartalmaz: ezek az anyagok hatékonyan képesek semlegesíteni a szervezetben azokat a szabadgyököket, amelyek a rákos sejtek kialakulásáért felelősek, így csökkentve a rák kialakulásának kockázatát.

algae
Az étkezési célra szánt algákat algafarmokon termesztik, hatalmas csőrendszerekben.
Forrás: Pinterest

4. Vérnyomáscsökkentő hatású

A fikocianin a Spirulina algák egyik pigmentje, amely vérnyomáscsökkentő hatással rendelkezik. A fotopigment csökkenti az endotheliális sejtek diszfunkcióját amennyiben a beteg metabolitikus szindrómával küzd. Az előbbi betegség nagyon sok halálozásért tehető felelőssé, mivel ez a szindróma nagymértékben növeli a szív- és érrendszeri betegségek, a stroke és a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

5. Gyorsítja a fogyást

A magas fehérjetartalmú étrend felpörgeti a szervezet anyagcsere folyamatait, illetve csökkenti az éhségérzetet is. Fogyókúrázók számára nagy mennyiségű Spirulina elfogyasztása ajánlott a reggeli órákban, mivel a Spirulina nemcsak az éhségérzetet csökkenti, de az energiaszintünket is növeli, mivel mobilizálja a sejtekben felhalmozott cukortartalékot.

6. Koleszterinszint-csökkentő

A Spirulina megelőzheti az érelmeszesedést és csökkentheti a vér emelkedett koleszterinszintjét is. A The Journal of Nutritional Science and Vitaminology című szaklapban publikált cikkben a nyolc hétig Spirulinával kezelt nyulak LDL-koleszterinszintje 26 százalékkal csökkent és a trigliceridszintjük is szignifikánsan alacsonyabb volt. A kísérletben arra is fény derült, hogy Spirulina kezeléssel növelhető az aorták belső felszíne is: az alga tehát képes a lerakódott plakkok eltávolítására az aorták faláról, így megelőzhető vele az érelmeszesedés és a stroke valószínűsége is csökkenthető ez által. A Spirulina fogyasztása kifejezetten ajánlott olyan embereknek is, akik nem jutnak elég tápanyaghoz, így például a vegán életmódúak számára is hatékony táplálékkiegészítőként szolgálhat.

spir
Spirulina: por és kapszula formájában is kapható, az ajánlott napi bevitel napi háromszor 3-5 gramm.
Forrás: Well-Being Secrets

7. Hozzájárul a körmök- és a haj egészségéhez

A haj- és a körmök egészsége attól függ, hogy van-e a szervezetünkben elég vitamin- és ásványi anyag. A Spirulinában található telítetlen zsírsavak és B-vitaminok kedvezően befolyásolják a haj és a bőr állapotát. Az alga fogyasztását kifejezetten ajánlják azok számára, akik növelni szeretnék hajuk növekedésének intenzitását, de bőrproblémák esetén is érdemes fontolóra venni a készítmény kipróbálását: baktérium- és vírusellenes tulajdonsága révén pl. pikkelysömör, herpesz, pattanások ellen is hatékonyan alkalmazható. Gátolja továbbá pl. az influenza vírusának szaporodását. 

Ajánlott napi mennyiség és mellékhatások

Az általánosan ajánlott mennyiség 3-5 gramm szárított alga naponta háromszor, amelyet valamilyen étkezéssel kell egybekötni. Az 50 gramm feletti napi mennyiség túlzott fehérjebevitelt eredményezhet, ami vesekő és köszvény kialakulásához egyaránt vezethet. Akiknek köszvényük van vagy volt már vesekövük, fokozott kockázatnak vannak kitéve! Gyermekek és terhes nők számára az alga fogyasztása nem ajánlott!

Borítókép forrása: Livestrong.com

A cikkhez felhasznált források:

https://draxe.com/spirulina-benefits/

http://www.livestrong.com/article/261312-vitamins-in-spirulina/

Hozzászólások