Premenstruációs szindróma: a PMS tünetei, kezelése

Premenstruációs szindróma: a PMS tünetei, kezelése

Egy átlagos nő az élete során 450 menstruációs ciklust él át és a nők 70 százaléka küzd ezek alatt a premenstruációs tünegyüttessel, aminek tünetei akár a napi rutin elvégzésében is befolyásolhatják a nőket. . 

Mi is a premenstruációs szindróma?

A premenstruációs szindróma a fogamzóképes korban levő nők ciklusainak hormonális ingadozásainak leírására használt tünetegyüttes, amely fizikai és pszichológiai tünetekkel egyaránt járhat. Annak ellenére, hogy a tünetegyüttes komoly nehézségeket is okozhat a nők számára, az 1980-as évek előtt egyáltalán nem diagnosztizálták, mint betegséget. A PMS a húszas évek közepén, illetve a harmincas évek elején jelentkezik leggyakrabban. A negyvenes nők általában inkább már perimenopauzális tüneteket észlelhetnek, amelyek könnyen összekeverhetőek a PMS tüneteivel. 

A PMS előfordulása, okai

A PMS a normál menstruációs ciklus felénél, tehát a peteérés környékén, vagy az azt követő héten (tehát a ciklus harmadik hetében) jelentkezik és a ciklus végeztével, a vérzés múltával szűnnek meg a tünetek, amelyek lehetnek enyhék vagy akár komolyak is. A hormonháztartás kiegyensúlyozottsága határozza meg, hogy a PMS-ben szenvedő nők milyen tüneteket tapasztalnak. A PMS valódi okának tisztázására a mai napig nem került sor. 

 

A PMS leggyakoribb okai

  • hormonális változások vagy hormonális zavarok
  • egészségtelen és kiegyensúlyozatlan étrend, sok előre elkészített étel
  • alacsony vitamin-, és ásványi anyag szint (főleg B6, kalcium és magnézium)
  • sok stressz
  • lelki problémák
  • depresszió és idegesség
  • pajzsmirigy problémák
  • elégtelen endorfin termelés
  • a környezetben lévő toxinok magas szintje
  • sok koffein és alkohol fogyasztása
  • túl sok só fogyasztása: puffadás és fokozott vízvisszatartás
  • elhízás
  • családi halmozódás, örökölt tényezők
  • mozgásszegény életmód.

A PMS kialakulásához hozzájárulhat még a menopauza közeli bekövetkezése, az irritábilis bél szindróma, a krónikus fáradtság szindróma, illetve egyes endokrin szerveket érintő megbetegedések is. Egy jelentős, nemzetközi tanulmány szerint a PMS-ben szenvedők minimum 57 százalékánál fordul elő depressziós epizód, míg a PMS-ben nem szenvedők maximum 20 százalékos arányban tapasztalták csak meg a betegség tüneteit.

A PMS tünetei

A menstruációs ciklus végéhez közeledve csökken az ösztrogén és a progeszteron mennyisége a nők szervezetében, ez okozza tulajdonképpen a tünetek megjelenését is. Amennyiben a beteg tünetei súlyosak, PreMenstruációs Dysphoric zavarról (PMDD) beszélhetünk. A PMS megjelenése minden hónapban ugyanazt a sémát követi, a tünetek komolysága azonban minden hónapban más- és más lehet, mivel például az étkezési szokásaink is kihathatnak a tünetegyüttes komolyságára. A PMS esetében már több mint 150 lehetséges tünetet írtak le.

pmm
A PMS leggyakoribb tünetei a hangulatingadozások és fáradtság
Forrás: netdoctor.co.uk
 

A PSM leggyakoribb tünetei

  • bőrpanaszok, akné
  • zsíros bőr és gyorsan zsírosodó haj
  • puffadás
  • görcsös fájdalom
  • az étkezési szokások megváltozása, sóvárgás bizonyos ételek iránt
  • székrekedés
  • sírógörcsök
  • depresszió, hangulatingadozások
  • erős szívdobogás-érzés (palpitáció)
  • fokozott verejtékezés, hőhullámok
  • fáradtság
  • ingerelhetőség, idegesség, feszültség
  • fejfájás, ízületi fájdalom
  • libidócsökkenés
  • a koncentrációképesség csökkenése
  • alvászavarok
  • dagadt kéz vagy lábak
  • súlygyarapodás.

A PMDD tünetei

  • gyakori hangulatingadozás
  • depresszió
  • ingerelhetőség
  • idegesség
  • fizikai tünetek.

A PMDD tünetei a menstruáció utáni harmadik napon általában megszűnnek. A PMDD és a PMS tünetei egyaránt megszűnnek a menopauza jelentkezése után, mivel a nők hormonszintje innentől jóval alacsonyabb és kevésbé ingadozik. 

A PMS diagnózisa

A premenstruációs tünegyüttes diagnosztizálása nagyon összetett feladat, mivel a tünetek eléggé általánosak, így sok más betegséget kell kizárni, hogy biztosak lehessünk abban, hogy a beteg valóban PMS-től vagy PMDD-től szenved. A diagnosztizáláshoz több egymást követő hónapot kell figyelembe venni, mivel ha a tünetek csak ritkán jelentkeznek és nem minden hónapban másféle betegségről lehet szó. A diagnózis során fontos az is, hogy a tünetek kb hét- tíz nappal a menstruáció előtt jelentkezzenek, illetve a pontos tüneteket is vezetni kell egy naptárban. A diagnózis során ki kell zárni a pajzsmirigy működési zavarait, az endometriózist, illetve az esetlegesen fellépő depresszió kiváltó okát is meg kell találni.

Abban az esetben mindenképp érdemes orvoshoz fordulni, ha a PMS a beteget bármilyen tevékenységben gátolja, illetve a tünetek megnehezítik az életét vagy beleszólnak szociális kapcsolataiba, illetve a munkabírásába. Akkor is fel kell keresni egy specialistát, ha a PMS tünetei a vérzés befejeződésével nem szűnnek meg. A legtöbb háziorvos általában felismeri a PMS tüneteit is kezelni is tudja azt, de nőgyógyászunkat is felkereshetjük a problémával: ő valószínűleg felkészültebb a hasonló esetekre. Amennyiben a tünetek főleg érzelmi eredetűek, érdemes egy pszichológus vagy pszichiáter segítségét kérni.

A PMS kezelése

A PMS kezelésére általában nemsztorid alapú gyulladáscsökkentőket, így például ibuprofent alkalmaznak: ez a hatóanyag található meg többek között az Algoflexben, az Aleveben, de a Nurofenben is ezt a hatóanyagot találjuk. A paracetamol tartalmú fájdalomcsillapítók is gyakran alkalmazott orvosságok PMS esetén, ilyenek például a Panadol, a Saridon és a Rubophen is. A fájdalomcsillapítók a tüneteket a nők háromnegyedénél mérséklik, ez azonban valóban csak tüneti kezelés, amelynek ráadásul sok mellékhatása is lehet: az ibuprofen mérgezés például belső vérzést válthat ki, míg a paracetamol akár májkárosodást is okozhat hossszútávon. 

A PMS kezelésére hatékonyabb gyógyír lehet a naproxen hatóanyagot tartalmazó gyógyszerek szedése, amelyek a menstruációs görcsöket mérséklik, ez például az Apranax nevű készítményben található meg, amelynek veszélyes mellékhatásai sincsenek, legalábbis eddig nem derültek ki.

Természetes kezelési módok

Ételek, amelyek segítenek a PMS-es tünetek kezelésében

A PMS-ben szenvedő nők általában nem visznek be elegendő kalciumot, B-vitamint, K-vitamin és E-vitamint a napi étkezések során, illetve gyakran magnéziumhiányban is szenvednek. 

pms
Ételek, amelyeket érdemes fogyasztani a PMS-diéta során
Forrás: draxe.com/ munkahet.hu

Sok zöldség és gyümölcs

Kutatások szerint a vegák- és vegánok körében kevesebbszer fordul elő PMS, ezt pedig betudhatjuk a gyümölcsök, zöldségek, magvak és csonthéjasok egészségre gyakorolt pozitív hatásának is.

Kalciumban gazdag ételek

A kalcium bizonyítottan pozitív hatással van a PMS tüneteire. A legjobb kalciumforrások közé tartozik a nyers tej, a kelkáposzta, a brokkoli, de a szardínia és a joghurt. A kefír a menstruációs görcsök hevességét is csökkentheti.

Lenmag

A lenmag rengeteg pozitív tulajdonsággal rendelkezik, többek között az ösztrogén termelődését is segíti, ezzel elősegítve a PMS tüneteinek megjelenését, illetve emellett például narancsbőr kezelése során is alkalmazhatjuk.

Gabonacsíra

A gabonacsíra E- és B-vitaminokban egyaránt gazdag. További E-vitaminban gazdag ételek még: a mandula, a napraforgómag, illetve a spenót is.

 

Avokádó

Az avokádó hozzájárulhat a hormonszint kiegyensúlyozásához, ráadásul feta sajttal és salátával kiváló saláta készíthető belőle, ami a PMS-diéta részét képezheti.

Kerülendő ételek

Transzzsírok- és hidrogénezett olajok

Amennyiben valaki sok hidrogénezett olajat és transzzsírt fogyaszt az étkezések során, a PMS tünetei gyakran rosszabbodnak. Ezek az összetevők általában az előre elkészített ételekben találhatóak meg, így ha ezeket kiiktatjuk étrendünkből, sokat javulhat a PMS betegség is.

Allergének az ételekben

Az ételallergia sokféle betegség alapját képezheti, így próbáljuk elkerülni a leggyakoribb allergéneket kizárásos diétával: teszteljük le, hogy nem tejre, tojásra, gluténre vagy valamilyen csonthéjsara vagyunk-e allergiásak vagy menjünk el egy teljes ételintolerancia vizsgálatra, hogy biztosan kiszűrjük a számunkra veszélyes anyagokat, amelyek gyulladást okozhatnak.

Finomított cukrok

A vércukorszint ingadozása a kedélyállapotra is kihathat, illetve fejfájást és koncentrációs zavarokat is okozhat, a cukor ráadásul növeli a gyulladás esélyét is a szervezetben.

A ciklus alatt történő vízvisszatartás normális, a menstruáció alatt a nők általában 1,5 kilóval nyomnak többet ebből adódóan. A sóban gazdag étkezések azonban több víz felhalmozódását okozhatják a szervezetben, ami megnehezítheti a mindennapokat.

Koffein és alkohol

A koffein vizelethajtó hatással rendelkezik, ráadásul a depressziót és az idegességet is fokozhatja. Az alkohol szintén ront a PMS tünetein, illetve a görcsök hevességét is növelheti. 

Étrendkiegészítők

A természetes étrendkiegészítők és vitaminok hosszútávon segíthetik a PMS kezelését.

  • A Vitex vagy barátcserje tabletta segíthet kiegyensúlyozni az ösztrogén és a progeszteron szintjét, napi 240 mg bevitele ajánlott.
  • A B6-vitamin sokféle szereppel rendelkezik a szervezetben, de többek között az ösztrogén termelésében is részt vesz, illetve a stresszt is csökkenti. Napi 100 mg bevitele ajánlott PMS idején.
  • Magnézium: a magnéziumra szintén szükség van az ösztrogén termelése során, emellett pedig a görcsoldásban is segíthet. 
  • A tulsi és az álombogyó csökkentik a szervezet kortizol szintjét és hozzájárulnak a hormonszint kiegyensúlyozásához is, ezáltal csökkentik a PMS tüneteit.

Esszenciális olajok

Az esszenciális olajok kiváló alternatívát jelenthetnek a PMS kezelésére, amennyiben természetes gyógymódhoz akarunk fordulni gyógyszerek helyett. A muskotályzsálya olaj segíthet kiegyensúlyozni a szervezet hormonszintjét, ami mérsékelheti a PMS tüneteit. A muskotályzsálya olajat valamilyen más vivőolajjal, például mandulaolajjal kell összekeverni majd a petefészkek környékét bemasszírozni vele, mindkét oldalon. A ciprusolaj fokozza a vérkeringést, így a görcsök elmulasztásában komoly segítséget jelenthet. Alkalmazása ugyanúgy történik, mint a muskotályzsálya esetében, ezt azonban a görcsben lévő tájékon kell alkalmazni. 

Az ilang-ilang olaj és a levendulaolaj keveréke segíthet csökkenteni a stresszt és hozzájárulhat a jobb alváshoz is. Az olajakat keverjük össze mandulaolajjal, majd kenjük a nyaki tájékra.

Egyéb lehetőségek

A testedzés szintén segíthet kiegyensúlyozni szervezetünk hormonszintjét, ráadásul a stresszt is nagyban csökkentheti. A PMS bizonyítottan gyakoribb azoknál az elhízott nőknél, akiknek a testtömeg-indexe 30 fölött van és azoknál is, akik nem mozognak eleget. Egy másik tanulmány arra mutatott rá, hogy azoknál a nőknél, akik két egymást követő ciklus első napjait is stresszes élték meg, nagyobb eséllyel alakul ki PMS. Ennek oka abban keresendő, hogy a stresszhormon, vagyis kortizol szintje esetükben magas, ami a normális hormonszint felborulását váltja ki. Ebből pedig azt a következtetést is levonhatjuk, hogy minél inkább stresszelünk, annál hevesebb PMS-es tüneteink lesznek. 

PMS és a korai terhesség tünetei

A PMS és  korai terhesség egyes tünetei (fáradtság,  mellek feszülése, gyomorgörcsök) átfedhetnek, így a betegek gyakran elgondolkoznak, hogy vajon melyiket élik át éppen. A korai terhesség esetén azonban más tünetek is jelentkeznek, amelyek általában segítenek egyértelműen elkülöníteni azt a PMS-től:

  • gyakori vizelési inger
  • undor egyes ételek látványától és szagától
  • reggeli rosszullétek
  • pecsételő vérzés
  • a mellbimbó sötétedése.

Amennyiben nem vagy benne biztos, hogy PMS-ben szenvedsz vagy terhes vagy, az esszenciális olajok használata és az étrendkiegészítők szedése semmiképp nem ajánlott, mivel ezek negatív hatással lehetnek magzat egészségére. A legjobb megoldás a terhesség megállapítására egy terhességi teszt elvégzése, amely a megtermékenyítést követő 10-14. napon már pozitív eredményt ad a szervezetedben termelődő HCG-hormon mennyisége alapján.

Borítókép forrása: Herakles Records

 

Források:

https://www.webmd.com/women/pms/default.htm

https://draxe.com/pms-symptoms/

https://draxe.com/7-natural-remedies-pms-cramps/

Hozzászólások