A köszvény tünetei, okai, szövődményei, diéta

A köszvény tünetei, okai, szövődményei, diéta

Mi a köszvény?

A köszvény a purin, vagyis húgysav anyagcsere zavara, amelynek következtében ez az anyag felhalmozódik a vérben, azaz értéke 417 mmol/l feletti lesz. Ha ezt a szintet elérte, nátriumsó formájában lerakódik a szövetekben, főleg az ízületekben, és rohamokban megjelenő, vagy tartós ízületi gyulladást okoz. A tartósan magas húgysavszint következménye, hogy az anyag a húgyutakban lerakódik és ez által vesekő képződik.

lab
Köszvény a lábon: a lábfej jól láthatóan dagadt és feszülő, fájó bőr jellemzi.
Forrás: Pixabay

Mi a húgysav?

A húgysav a szervezetben lévő és a kívülről bekerült sejtmagokban lévő purinbázisok lebontásával képződik, majd a vizelettel ürül ki. A szervezeten belüli lebontáshoz nem férhetünk hozzá, ezért csak a kívülről bevitt purin tartalmú anyagokat tudjuk csökkenteni, azaz a legokosabb dolog, amit tehetünk, ha hajlamosak vagyunk erre a fajta betegségre, amely egyébként öröklődik, hogy diétázunk és csökkentjük a purin bevitelt.

A köszvény okai

Ezért a betegségért tipikusan felelős lehet az elhízás, a bő táplálkozás és nem meglepő módon a nagy mennyiségű hús fogyasztása. A kialakulás kockázatát az is növeli, ha valaki gyakran fogyaszt szeszes italt vagy erős fizikai- és pszichés megterhelésnek van kitéve.

A köszvényre való hajlamot növelő tényezők

Életkor és nem

A köszvény inkább férfiaknál szokott kialakulni, ennek oka az, hogy alapból magasabb a férfi szervezet húgysavszintje. A betegség az idősebb korra jellemző, férfiaknál 40-50 éves kor között szokott kialakulni, míg nőknél a menopauza után.

Genetika

A kutatások szerint a köszvényre való hajlam örökölhető, mivel 5-ből 1 beteg családjában fordult már elő korábban is a betegség.

Betegségek

Bizonyos betegségek esetében sokkal többször fordul elő köszvény. Ilyen például a magas vérnyomás, a cukorbetegség, a magas vérzsír-szint és az érelmeszesedés.

Gyógyszerek

Bizonyos gyógyszerek, mint például a tiazid típusú diaretikumok, illetve az aszpirin is növeli a húgysavszintet.

A köszvény tünetei

A köszvény legtöbbször úgynevezett köszvényes rohammal szokott jelentkezni. A betegség elsőként a lábujj ízületeit érinti, de nem ritka, hogy a bokán, vagy a térden jelentkezik. A roham legtöbbször éjszaka szokott jelentkezi az alábbi tünetekkel:

Erős ízületi fájdalom

A fájdalom hirtelen és intenzíven jelentkezik, majd 5-10 nap alatt folyamatosan enyhül és elmúlik.

Gyulladt, kipirosodott bőr

Az érintett terület megdagad, az ízület begyullad. A bőr vörössé és feszültté válik, érintésre a fájdalom fokozódik.

Idült köszvény

Idült, lehúzódó köszvény esetében a köszvényes rohamok egyre többször megjelennek, a fájdalom napközben tompul, éjszaka pedig erősödik. A lerakódott kristályok károsítják az ízületeket, így korlátozzák a mozgást, deformitást okoznak. Az urát kristályok azonban nemcsak a mozgásszervekben, hanem a belső szervekben is le tudnak rakódni, ezzel megnehezítve a betegség diagnosztizálását. Amennyiben az agyban gyűlnek fel a kristályok, akkor agyvelőgyulladást, ha a szemben, akkor zöldhályogot okozhatnak.

gyulladas
A köszvény egy folyamatos gyulladásos állapot, amely az ízületek deformitásához is vezethet!
Forrás: reference.com

A köszvény kezelése

Fájdalom és gyulladás csökkentése

A betegség kezelésének első és legfontosabb feladata a fájdalom és a gyulladás enyhítése. Régebben a kolcihint adták a köszvényes betegeknek, azonban a mellékhatások miatt ma már áttértek a nem-szteroid alapú gyógyszerekre. Súlyos roham esetén a betegek kaphatnak szteroidot, például kortikoszteroidot, aminek a hatása maximum egy hétig tart. A fájdalomcsillapítás is kiemelten fontos a gyulladáscsökkentés mellett, azonban aszpirint nem szabad a betegnek adni, mivel az növeli a húgysav szintjét.

Diéta

A második legfontosabb lépés a betegség visszatérésének megelőzése. Itt ki kell emelni a fogyást, a purinban gazdag ételek fogyasztásának elkerülését, illetve roham esetén a pihenést és a gyógyszeres kezelést.

A köszvény megelőzése

A kutatók szerint a köszvény kialakulásának hátterében életmódbeli okok állnak. Ilyen a túlzott húsfogyasztás, illetve az alkoholok mértéktelen fogyasztása. Ezért legjobban mozgással, illetve életmódbeli változtatással, diétával lehet a legtöbbet tenni a betegség ellen.

A köszvény elleni diéta

A megfelelő étrend célja köszvényben elsősorban a vér-húgysavszint csökkentése a purinfelvétel korlátozásával, valamint a belső purintermelődés mérséklése. A napi purinfogyasztás ne haladja meg a 300 mg-ot a szokásos napi 600-1000 mg helyett.

1. Együnk kevesebb húst!

Az orvosok alapvetően azt javasolják ennél a betegségnél, hogy csökkentsük a bevitt hús mennyiségét. Legfeljebb naponta egyszer, korlátozott mértékben ehetünk köszvényes problémákkal is csirke-, sertés- vagy sovány marhahúst. Ezekben a húsfélékben kevesebb a purin, mint a belsőségekben, például a májban. Más húsból készült ételfélékben, így például a mártásokban és a húslevesben is sok a purin, ezért ezekkel is bánjunk óvatosan!

2. Több sovány tejtermék

A tejtermékeket a köszvényben szenvedők korlátlanul ehetik, mivel állati fehérjéből készülnek, így alacsony a purin tartalmuk. Tény, hogy aki sovány tejet, illetve tejtermékeket eszik, akár 40%-kal csökkentheti a köszvény kockázatát. Köszvényroham során a sovány tejtermékek segíthetnek a vizelettel megszabadulni a húgysavtöbblettől.  Érdemes tehát már a nyersanyag válogatásnál is az alacsonyabb zsírtartalmú készítményeket választani, ilyenek például a  félzsíros illetve zsírszegény sajtok: köményes sajt, félzsíros Óvári, 1,5 %-os tej, de kaphatóak már zsírszegény túró és sajtok is.

3. Növelni kell a folyadékbevitelt

Diétánk során először is növelni kell a folyadékbevitelt, mert a kiszáradás köszvényes rohamot válthat ki. Egy tanulmány szerint, ha valaki 24 óra leforgása alatt 5-8 pohár vizet iszik, 40%-kal csökkenti a köszvényes roham kockázatát. Viszont a cukros, szénsavas italokat kerülni kell, mivel ezek a rohamok kockázatát csak növelik. Sokat segíthet tehát, ha minimum napi 2 liter folyadékot fogyasztunk és a gyengén alkalikus hatású gyógyvizekkel végzett ivókúra is javíthat állapotunkon.

4. Fogyasszunk sok gyümölcsöt!

A gyümölcsökben elenyésző mennyiségű purin található, ehelyett azonban összetett szénhidrátot és más tápanyagokat is biztosítanak, ami segít a jó egészség fenntartásában. Számos gyümölcs bizonyítottan segíthet köszvény esetén, főleg azokat ajánlatos nagy mennyiségben fogyasztani, amelyek sok C-vitamint tartalmaznak, például mandarint és narancsot, mivel ezek csökkentik a köszvény kockázatát.

5. Kevés só- és fűszer, alkoholtilalom

Az étrendünk purin tartalmán túl ügyelni kell arra, hogy a diéta só- és fűszerszegény legyen. Az alkohol növeli a köszvényes roham kockázatát, mert magas a purin tartalma. Ezért ilyen problémákkal nem érdemes naponta több mint egy pohár italnál többet fogyasztani. A sör negatívabb hatással lehet, mint más alkoholos italok, mivel ezt élesztőkultúrával készítik, amely szintén tartalmaz purint.

6. Mi legyen a tojással és a koffeinnel?

purin
Az élelmiszerek purintartalma
Forrás: medimix.hu

A tojás előnyös lenne, mivel kevés purint tartalmaz, azonban tekintettel arra, hogy a köszvénnyel gyakran jár együtt érrendszeri megbetegedés, így koleszterintartalma miatt fogyasztását heti 2-4 db-ra ajánlott korlátozni.

Úgy vélik, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás a köszvényben szenvedőknek megengedett. Egyes vélemények szerint pedig azoknál, akik rendszeresen négy vagy több csésze kávét isznak naponta, akár kisebb is lehet a köszvényes rohamok kockázata. Mások szerint azonban a kávé és a tea is tartalmaz purint, így nem is elhanyagolható mértékben. Így ők naponta legfeljebb 1 gyenge kávé vagy 1 gyenge tea fogyasztását ajánlják. 

7. További tanácsok!


Köszvényes megbetegedések esetén növelni kell az esszenciális zsírsavakban gazdag ételek fogyasztását is. Ilyenek a tonhal, a lazac, a len- és más magok, valamint a dió, mivel a zsírsavak segíthetnek csökkenteni a gyulladást. Az olívaolaj használata is kifejezetten ajánlott, mivel ebben sok az esszenciális zsírsavEzekkel párhuzamosan csökkenteni kell a transzzsírok fogyasztását: így a margarint is érdemes elhagyni.

A finomított szénhidrátok, mint a kenyér és a tésztafélék purinban nagyon szegények, cserébe azonban nagyon hizlalóak. Helyettük tehát érdemes a magas rosttartalmú, egészséges szénhidrátokra összpontosítani, például a zabra, az édesburgonyára, a babra és a zöldségekre.

Ezeken kívül fontos még a mozgás, heti rendszerességgel. A purinzavarral küszködők számára a legegészségesebb és leghasznosabb mozgásformát az úszás jelenti, így érdemes ezt beiktatni a heti rutinba.

 

Borítókép forrása: hazipatika.hu

Hozzászólások