Köszvényesség - részletes ismertető

Köszvényesség - részletes ismertető

A köszvényesség gyakori betegség, főleg idősebb korban. A legtöbb embernek azonban még sincs fogalma arról, mi ez a betegség és mitől alakul ki az elviselhetetlen ízületi fájdalom. Mindent elmondunk a témáról, amit tudni érdemes!

Mik a köszvényesség kiváltó okai?

A köszvény a purin, vagyis húgysav anyagcsere zavara, amelynek következtében ez az anyag felhalmozódik a vérben, azaz értéke 417 mmol/l feletti lesz. Ha ezt a szintet elérte, nátriumsó formájában lerakódik a szövetekben, főleg az ízületekben, és rohamokban megjelenő, vagy tartós ízületi gyulladást okoz. A tartósan magas húgysavszint következménye, hogy az anyag a húgyutakban lerakódik és ez által vesekő képződik.

Ezért a betegségért tipikusan felelős lehet az elhízás, a bő táplálkozás és nem meglepő módon a nagy mennyiségű hús fogyasztása. A kialakulás kockázatát az is növeli, ha valaki gyakran fogyaszt szeszes italt vagy erős fizikai- és pszichés megterhelésnek van kitéve.

Diétával csökkenthető a betegség kialakulási esélye és kezelhetőek a már meglevő tünetek is

A köszvény kifejezetten olyan egészségügyi probléma, amit a megfelelő étrend nagyban támogatni tud. Persze, csak ha valóban odafigyelünk az étkezésekre, és tudjuk, mit ehetünk és mit nem. Vegyük sorra, mire is kell a diéta során tehát figyelni.

A megfelelő étrend célja köszvényben elsősorban a vér-húgysavszint csökkentése a purinfelvétel korlátozásával, valamint a belső purintermelődés mérséklése. A napi purinfogyasztás ne haladja meg a 300 mg-ot a szokásos napi 600-1000 mg helyett.

lab
Köszvény a lábon: a lábfej jól láthatóan dagadt és feszülő, fájó bőr jellemzi.
Forrás: Pixabay

Hogy kerül a húgysav a szervezetünkbe?

A húgysav a szervezetben lévő és a kívülről bekerült sejtmagokban lévő purinbázisok lebontásával képződik, majd a vizelettel ürül ki. A szervezeten belüli lebontáshoz nem férhetünk hozzá, ezért csak a kívülről bevitt purin tartalmú anyagokat tudjuk csökkenteni, azaz a legokosabb dolog, amit tehetünk, ha hajlamosak vagyunk erre a fajta betegségre, amely egyébként öröklődik, hogy diétázunk és csökkentjük a purin bevitelt.

Mit tehetünk a köszvényesség ellen?

1. Kevesebb hús...

Az orvosok alapvetően azt javasolják ennél a betegségnél, hogy csökkentsük a bevitt hús mennyiségét. Előző cikkeinkben olvashattok a vega és vegán életmódról, amelyeket érdemes talán megfontolni, ha az ember köszvényes problémákkal küzd. Alapvetően azonban, ha nem akarunk teljesen életmódot váltani, legfeljebb naponta egyszer, korlátozott mértékben ehetünk köszvényes problémákkal is csirke-, sertés- vagy sovány marhahúst. Ezekben a húsfélékben kevesebb a purin, mint a belsőségekben, például a májban. Más húsból készült ételfélékben, így például a mártásokban és a húslevesben is sok a purin, ezért ezekkel is bánjunk óvatosan!

2. Több sovány tejtermék

A tejtermékeket a köszvényben szenvedők korlátlanul ehetik, mivel állati fehérjéből készülnek, így alacsony a purin tartalmuk. Tény, hogy aki sovány tejet, illetve tejtermékeket eszik, akár 40%-kal csökkentheti a köszvény kockázatát. Köszvényroham során a sovány tejtermékek segíthetnek a vizelettel megszabadulni a húgysavtöbblettől.  Érdemes tehát már a nyersanyag válogatásnál is az alacsonyabb zsírtartalmú készítményeket választani, ilyenek például a  félzsíros illetve zsírszegény sajtok: köményes sajt, félzsíros Óvári, 1,5 %-os tej, de kaphatóak már zsírszegény túró és sajtok is. Így elkerülhető az elhízás és sokkal többet tehetünk az egészségünkért is, mint gondolnánk.

3. Növelni kell a folyadékbevitelt

Diétánk során először is növelni kell a folyadékbevitelt, mert a kiszáradás köszvényes rohamot válthat ki. Egy tanulmány szerint, ha valaki 24 óra leforgása alatt 5-8 pohár vizet iszik, 40%-kal csökkenti a köszvényes roham kockázatát. Viszont a cukros, szénsavas italokat kerülni kell, mivel ezek a rohamok kockázatát csak növelik. Sokat segíthet tehát, ha minimum napi 2 liter folyadékot fogyasztunk és a gyengén alkalikus hatású gyógyvizekkel végzett ivókúra is javíthat állapotunkon.

gyulladas
A köszvény egy folyamatos gyulladásos állapot, amely az ízületek deformitásához is vezethet!
Forrás: reference.com

4. Gyümölcs hegyek

A gyümölcsökben elenyésző mennyiségű purin található, ehelyett azonban összetett szénhidrátot és más tápanyagokat is biztosítanak, ami segít a jó egészség fenntartásában. Számos gyümölcs bizonyítottan segíthet köszvény esetén, főleg azokat ajánlatos nagy mennyiségben fogyasztani, amelyek sok C-vitamint tartalmaznak, például mandarint és narancsot, mivel ezek csökkentik a köszvény kockázatát. A szervezet tehermentesítése céljából érdemes kifejezett gyümölcsnapokat is beiktatni étrendünkbe.

5. Kevés só- és fűszer, alkoholtilalom

Az étrendünk purin tartalmán túl ügyelni kell arra, hogy a diéta só- és fűszerszegény legyen. Az alkohol növeli a köszvényes roham kockázatát, mert magas a purin tartalma. Ezért ilyen problémákkal nem érdemes naponta több mint egy pohár italnál többet fogyasztani. A sör negatívabb hatással lehet, mint más alkoholos italok, mivel ezt élesztőkultúrával készítik, amely szintén tartalmaz purint.

6. Mi legyen a tojással és a koffeinnel?

purin
Az élelmiszerek purintartalma
Forrás: medimix.hu

A tojás előnyös lenne, mivel kevés purint tartalmaz, azonban tekintettel arra, hogy a köszvénnyel gyakran jár együtt érrendszeri megbetegedés, így koleszterintartalma miatt fogyasztását heti 2-4 db-ra ajánlott korlátozni.

Úgy vélik, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás a köszvényben szenvedőknek megengedett. Egyes vélemények szerint pedig azoknál, akik rendszeresen négy vagy több csésze kávét isznak naponta, akár kisebb is lehet a köszvényes rohamok kockázata. Mások szerint azonban a kávé és a tea is tartalmaz purint, így nem is elhanyagolható mértékben. Így ők naponta legfeljebb 1 gyenge kávé vagy 1 gyenge tea fogyasztását ajánlják. Erről azonban érdemes orvosunk véleményét is kikérni. 

7. Ami eddig kimaradt...


Köszvényes megbetegedések esetén növelni kell az esszenciális zsírsavakban gazdag ételek fogyasztását is. Ilyenek a tonhal, a lazac, a len- és más magok, valamint a dió, mivel a zsírsavak segíthetnek csökkenteni a gyulladást. Az olívaolaj használata is kifejezetten ajánlott, mivel ebben sok az esszenciális zsírsav. Ezekkel párhuzamosan csökkenteni kell a transzzsírok fogyasztását: így a margarint is érdemes elhagyni.

A finomított szénhidrátok, mint a kenyér és a tésztafélék purinban nagyon szegények, cserébe azonban nagyon hizlalóak. Helyettük tehát érdemes a magas rosttartalmú, egészséges szénhidrátokra összpontosítani, például a zabra, az édesburgonyára, a babra és a zöldségekre.

Ezeken kívül fontos még a mozgás, heti rendszerességgel. A purinzavarral küszködők számára a legegészségesebb és leghasznosabb mozgásformát az úszás jelenti, így érdemes ezt beiktatni a heti rutinba. Reméljük, ma is hasznos tanácsokkal tudtunk szolgálni és új információkkal is szolgáltunk!

 

Borítókép forrása: hazipatika.hu

Hozzászólások