Koleszterinszint-csökkentők kontra kókuszolaj

Koleszterinszint-csökkentők kontra kókuszolaj

Az életmódváltók nagy része elhízott vagy valamilyen betegségben szenved, amire a diéta lehet a megfelelő gyógymód. Sok dologról azonban nem tudunk! Ilyen például az a tény, hogy a koleszterinszint-csökkentő gyógyszerek egy része mellé kifejezetten tiltott a kókuszolaj fogyasztása! Miért is van ez így? 

 

A koleszterinről általában

A koleszterin szervezetünk minden sejtjében jelen van, a sejthártyák felépítésében van fontos szerepe. Legnagyobb mennyiségben azonban a máj szintetizálja, a koleszterinszintből következtetni lehet tehát a máj egészségére. A koleszterin nem oldódik vízben, ezért a vérben szállítófehérjékre van szüksége, hogy eljusson a rendeltetésének helyeire (izmokba, szövetekbe). A szállítófehérjéknek több fajtája van: az LDL (Low Density Lipoprotein) szállítja a koleszterint a májba és a sejtekbe. Ha nagy mennyiségben van jelen, nagyobb a valószínűsége az érelmeszesedés kialakulásának, ezért „rossz koleszterinnek” is nevezik. Ezzel ellentétben a HDL a „jó koleszterin”, mert ez szállítja vissza a zsírokat a májba, ahol átalakulnak más fontos anyagokká, például hormon előanyagokká. 

chol
A sok koleszterin plakkokat képez az erek falában, eltömítve azokat.
Forrás: verywell.com

A vér megnövekedett koleszterintartalma utalhat cukorbetegségre (diabetes mellitus), sárgaságra, a pajzsmirigy csökkent működésére is, illetve termelése vesebetegségek és érelmeszesedés esetén is fokozott lehet. Korábbi cikkünkben írtunk már arról, hogy magas koleszterinszint esetén kerülendőek a vörös húsokCsökken a koleszterinszint máj- és fertőző betegségek esetén, illetve Basedow-kór fennállásakor. A köszvényesség és a koleszterinszint kapcsolatáról is beszámoltunk már korábban. 

Koleszterinszint csökkentők

Akik huzamosabb ideje szenvednek már magas koleszterinttől és a diéta sem használ, azoknak az orvosok koleszterinszint-csökkentő gyógyszereket írnak fel. Ezek közül a legelterjedtebbek a sztatinok. Ezek a készítmények közvetlenül bejutnak a májsejtekbe, és ott gátolják a koleszterin előállításban részt vevő egyik enzim működését, ezáltal kevesebb koleszterin keletkezik, és kevesebb is jelenik meg a vérben. Mivel a szervezet érzékeli, hogy csökkent a koleszterin mennyisége, a máj több LDL-t, ezáltal több koleszterint vesz fel, így tovább csökken a koleszterinszint. A készítmények alkalmazása csökkenti a vér zsírsavszintjét és emeli a HDL szintet is.

pills
A koleszterinszint-csökkentő gyógyszerek jelenthetik a valódi megoldást magas koleszterinszint esetén.
Forrás: SkinnyWithFiber

További pozitív hatásuk, hogy javítják az erek endotélsejtjeinek a működését, stabilizálják a már kialakult plakkokat. Enyhe véralvadásgátló és immunrendszer gátló hatásuk is van, ezzel csökkentik a plakkok helyénél lévő érgyulladást. A sztatinokat a betegek általában jól tolerálják, biztonságos gyógyszerek, kevés mellékhatás alakul ki. Főképp gyomor-bélrendszeri problémák, és a májenzim értékek emelkedése jellemző. Előfordulhat álmatlanság és kiütések is jelentkezhetnek. Ritkán, főleg nagy dózisok hosszú idejű alkalmazásánál izombántalmak, izomfájdalom léphetnek fel.

A kókuszolaj összeférhetetlen a sztatinokkal!

A kókuszolaj maga nem tartalmaz koleszterint, mivel ez csak az állati szervezetekre jellemző, de telített zsírtartalma nagyon magas: egy teáskanálnyi olaj 117 kalóriát tartalmaz és 13,6 gramm zsírt, amelyből 12 telített. Eddig azt gondoltuk, hogy a kókuszolaj a fogyókúrázók elhagyhatatlan kelléke, ez azonban megdőlni látszik. Az is kiderült már korábbi felmérésekből, hogy a kókuszolaj növeli a koleszterinszintet: növeli ugyan a HDL szintet is, de nem olyan drasztikusan, hogy ez elfedje a megemelkedett LDL szintet.

kokkus
A kókuszolaj nem is annyira egészéges, mint amilyennek elsőre tűnt.
Forrás: Well-Being Secrets

Egy 2010-es amerikai jelentés szerint a bevitt kalóriák maximum 10 százaléka szabad, hogy telített zsírból származzon. Ha tehát valaki egy 2000 kalóriás diétát követ, nem szabad 200 kalóriánál több (22 gramm)  telített zsírsavat fogyasztania naponta. Amennyiben pedig magas a koleszterinszintünk, mindenképp minimalizálni kell a bevitt zsírok mennyiségét, hogy elkerülhessük a szív-és érrendszeri panaszok kialakulását. A kókusztejjel is érdemes csínján bánni, mivel ebből egy csészényi önmagában 24 gramm telített zsírsavat tartalmaz!

 

Borítókép forrása: cholesterol.mercola.com

Hozzászólások