Kókuszvíz: finom, frissítő és egészséges!

Kókuszvíz: finom, frissítő és egészséges!

A kókuszvíz a fiatal kókuszdiók közepében található folyadék, amely könnyen emészthető szénhidrátokat és rengeteg elektrolitot tartalmaz. Semmiképp sem szabad összetévesztenünk a magas zsírtartalmú kókuszolajjal, kókuszkrémmel vagy kókusztejjel! A kókuszvíznek alacsony a kalóriatartalma, zsírsav- és koleszterinmentes és rengeteg vitamin és ásványi anyag van benne és sok már előnye is van egészségünk szempontjából. Miért érdemes kókuszvizet fogyasztani? Cikkünkből minden kiderül.

A kókuszvíz, mint elektrolit 

A kókuszvizet sok helyen sportitalként árulják, mivel sokkal több káliumot tartalmaz, illetve kevesebb só és kalória van benne, mint a boltokban csillagászati összegekért megvásárolható hasonló italokban.

100 ml kókuszvíz 16 kalóriát , 4 gramm cukrot, 18,3 gramm káliumot, és 16,3 milligramm nátriumot tartalmaz.

A Gatorade a legismertebb izotóniás sportital, amelyben 18,75 kalória, 5,25 gramm cukor 11,25 gramm kálium és 41,25 gramm nátrium található.

Valóban igaz tehát, hogy a kókuszvíz jóval többet ér, mint a boltokban megvásárolható neonszínű italok többsége. A fokozott nátrium bevitel az arra fogékonyaknál növeli a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát is, ráadásul só (NaCl) nagyjából mindenben van, amit megeszünk, ennek plusz bevitelére tehát gyakorlatilag nincs szükségünk, kivéve ha komoly fizikai megterhelés során sokat izzadunk.

 

Miért olyan fontosak az elektrolitok?

Sokféle elektrolit van jelen a szervezetünkben: a legalapvetőbbek ezek közül a kalcium-, nátrium-, kálium-, magnézium-klorid, hidrogén-foszfát és a hidrogén-karbonát. Ezek az elektrolitok létfontosságúak az élethez, testünk nélkülük nem képes működni. Az elektrolitok szabályozzák az ideg-és izomműködést, felelősek a hidratáltságért, beállítják a vér pH-ját, szerepük van a sérült szövetek újjáépítésében és meghatározzák a vérnyomást is. Az elektrolitok játszanak szerepek az izomműködésben, minden izomnak szüksége van kalciumra, nátriumra és káliumra. Ha túl kevés van belőlük: az izmok elgyengülnek, ha túl sok van belőlük: az izmok túlfeszülnek. A szervezetünkben zajló aktív transzportban is komoly szerepük van a nátrium-kálium pumpáknak, működésük nélkül lehetetlen lenne bizonyos anyagok eljuttatása a megfelelő sejtekhez. A komoly fizikai munkát, illetve rendszeres testedzést végzők szervezetében több elektrolit visszapótlására van szükség, mivel az izzadás során sokat veszít belőlük a szervezet. A várandós anyukáknak is figyelniük kell el a megfelelő elektrolit bevitelre!

John Isner nevét sokan ismerhetik a profi tenisz világából, ő például kifejezetten esküszik a kókuszvízre, mivel az kiválóan hidratál. Ishner 11 órás Wimbleonban játszott teniszmérkőzése alatt is kókuszvizet fogyasztott és meg is nyerte a maratoni meccset. Medicine & Science in Sports & Exercise című magazin egyik tanulmánya kifejezetten ajánlja ezt az italt a sportitalok kiváltására. A táplálkozási szakértők azonban azt is hozzáteszik, hogy a kókuszvíz mellé nagy mennyiségű víz elfogyasztása is szükséges, mivel így érvényesül igazán a hidratáló hatása.

isner
Isner 2010-ben egy 11 órás teniszmérkőzést játszott végig úgy, hogy közben kókuszvízzel és vízzel hidratálta magát.
Forrás: The Guardian

A kókuszvíz egészséges, akár a reggeli gyümölcslevet is kiválthatjuk vele, azonban túlzásba ezt sem szabad vinni, mivel a kalóriák azért összeadódnak. Arra is érdemes figyelni, hogy olyan kókuszvizet válasszunk, amely nem tartalmaz hozzáadott cukrot, mivel ezekben a termékekben még több kalória található. A kókuszvíz tartalmaz még 1 gramm élelmi rostot és és közel egy gramm fehérjét is, 100 ml termékre vetítve, ez a finom ital tehát diétás étkezések mellé is kiváló. 1 dl kókuszvíz a napi C-vitamin bevitelünk 10 százalékát elégíti ki.

Amiért még egészséges a kókuszvíz...

1, Antioxidánsokat tartalmaz

A szabadgyökök oxidatív stresszt okoznak szervezetünk sejtjeiben, növelve ezek sérülékenységét és a rák kialakulásának kockázatát. Állatkísérletek során bizonyításra került, hogy a májelégtelenségben szenvedő patkányok szervezetében csökkent az oxidatív stresszt mértéke, amennyiben kókuszvízzel itatták őket. Egy másik kísérletben a patkányokat magas fruktóztartalmú diétán tartották. Kókuszvizes kezelés esetén náluk is kimutatható volt az oxidatív stressz csökkenése és ezzel együtt a vérnyomás-, triglicerid- és inzulin szintjük is alacsonyabbnak mutatkozott.

2, Csökkentheti a diabétesz kockázatát

Kutatók több kísérlet során is bebizonyították, hogy a kókuszvíz csökkenti a vércukorszintet. Amennyiben hosszú távon magas a vércukorszint a vérben felszaporodik a hemoglobin A1c mennyisége. Az egyik laborkísérlet során sikerült azt is igazolni, hogy ennek mértéke csökkenthető kókuszvíz fogyasztásával.

3, Megelőzheti a vesekövek kialakulását

A megfelelő folyadékbevitel elengedhetetlen a vesekövek kialakulásának megelőzésében. A víz is kiváló erre a célra, azonban egy kutatásban kiemelték, hogy a kókuszvíz még jobb alternatívaként szolgálhat vesekő megelőzésre. A vesehomok akkor alakul ki, amikor a kalcium, az oxalát és más összetevők kristályokká állnak össze a vizeletben és ezek felhalmozódása hozza létre a veseköveket. (Egyes emberek persze hajlamosabbak ezek kialakulására, mint mások.) A kutatás során azt találták, hogy a kókuszvíz fogyasztása csökkenti a vesehomok lerakódásának esélyét, illetve a kristályok képződését is megakadályozza.

 

4, Hozzájárulhat a szív- és érrendszer egészségéhez

A kókuszvíz fogyasztása megőrizheti a szív- és érrendszer egészségét: egy kísérlet rámutatott arra, hogy a kókuszvíz-fogyasztás csökkenti a vér koleszterin- és triglicerid szintjét. A kókuszvíz ugyanúgy csökkenti a vér koleszterinszintjét, mint a sztatin kategóriába tartozó gyógyszerek, azonban az még nem tisztázott, hogy mekkora mennyiséget kellene elfogyasztani belőle ahhoz, hogy hosszú távon, hatékonyan csökkentse a koleszterinszintet.

A kókuszvíz  méregtelenítő kúrák során is alkalmazható, nagy mennyiségű víz kísértében fogyasztva.

5, Csökkentheti a vérnyomást

A kókuszvíz kiváló alternatívát jelenthet a vérnyomás kontroll alatt tartásához is. A magas vérnyomásban szenvedők 71%-a tapasztalt szignifikáns szisztolés vérnyomáscsökkenést, miután huzamosabb ideig fogyasztott kókuszvizet: ez annak is betudható, hogy a kálium hatékony vérnyomáscsökkentőnek bizonyult egyes kutatásokban. A kókuszvíznek ezen kívül trombózisgátló hatást is tulajdonítanak. 

Egy szó, mint száz, érdemes legalább hetente 2-3 alkalommal kókuszvizet fogyasztani, ha szeretnénk kissé felturbózni szervezetünket, főleg a tavaszi fáradtság idején!

 

Borítókép forrása: Well-Being Secrets

A cikkhez felhasznált források:

https://authoritynutrition.com/8-coconut-water-benefits/

http://www.webmd.com/food-recipes/features/truth-about-coconut-water#3

https://draxe.com/is-coconut-water-good-for-you/

 

Hozzászólások