Kókuszolaj, kókuszzsír: hatásai, arcra, fogyókúra

Kókuszolaj, kókuszzsír: hatásai, arcra, fogyókúra

A kókuszolajnak (kókuszzsírnak) számos gyógyító és betegségmegelőző hatása van, de túlzott fogyasztása komoly egészségügyi kockázatokat rejt magában.

Mi is a kókuszolaj vagy kókuszzsír?

A kókuszolaj a kókusz kiszárított fehér "húsából" készül préseléssel. A két megnevezés oka a halmazállapotból következik: kókuszzsírról 24 Celsius-fokig beszélhetünk, tehát szobahőmérsékleten alapvetően zsír állagú, míg 25 fok felett már kókuszolajnak hívjuk. A kókuszzsírt közepes szénláncú zsírsavak alkotják, ez teszi lehetővé, hogy hő hatására ne roncsolódjon a szerkezete. Füstpontja 177 C, a főzőolajok közül ez kezd legmagasabb hőmérsékleten toxikussá válni, az olaj többszöri használata is engedélyezett, nem kell minden használat után kicserélni.

A kókuszolaj nagyrészt közepes szénláncú zsíradékokat tartalmaz. Ezen zsíradékok megemésztéséhez és felvételéhez nem kell epesav, tehát az epeműtéten átesett betegek is fogyaszthatják, illetve zsíremésztési, zsírfelszívódási zavarok esetén is jól alkalmazható. Magas telített zsírsavtartalma miatt növeli a jó és a rossz koleszterinszintet is, így akinek magas a koleszterinszintje, inkább kerülje a fogyasztását. A zsíron kívül csak vas van a kókuszolajban, illetve egy kicsi K-vitamin és E-vitamin.

A kókuszolaj jótékony hatásai

A kókuszolaj hatása az arcra, bőrre

A kókuszolaj ápolja a bőrt

A téli hidegben a kiszáradt kézbőrnek nagyon jót tesz a kókuszolaj, de érdemes a gumikesztyű nélkül mosogatóknak is rendszeresen használniuk. Ha éjszakára bekenjük vele a kezünket, és cérnakesztyűt húzunk rá, reggelre puha bőrrel ébredhetünk. A kirepedezett körömágyra is jótékony hatása van. Testápolónak is tökéletes lehet.

A kókuszolaj használható borotvahab helyett

Szőrtelenítéshez, borotvahab vagy testápoló helyett nagyon jó a kókuszolaj is. Ráadásul mikrobaölő hatása is van, ami megakadályozza, hogy begyulladjanak a szőrtüszők. Az antibakteriális és gombaölő hatást a kókuszzsír a laurinsav jelenlétének köszönheti.

A kókuszolaj ápolja a hajat

A kókuszolaj kiváló alapanyag lehet a mélytisztító hajpakolásokhoz. Este, lefekvés előtt érdemes bekenni vele a hajvégeket, majd fürdősapkát húzni. Reggel egy alapos hajmosás után érzékelhető lesz a különbség!

A kókuszolaj kitűnő sminklemosó

A kókuszzsír tökéletes sminklemosónak is: a kezedben folyékonnyá melegedő olajjal dörzsöld át az arcodat este, majd meleg vizes kendővel töröld le a festéket, felhalmozódott szennyeződést az arcodról.

A kókuszolaj jó testradír

Langyosítsunk meg egy fél csésze kókuszolajat, keverjünk bele két evőkanál barna cukrot, cseppentsünk bele a kedvenc illóolajunkból, vagy tehetünk bele egy kevés vaníliakivonatot. Ugyanúgy használhatjuk, mint bármilyen más bőrradírt.

A kókuszolaj hatásai az egészségre

A kókuszolaj javítja az agyműködést, segít az Alzheimer-kór kezelésében

A kókuszolaj emésztése közben a máj ketonokat készít, amiket az agy a saját energiaellátására tud használni. Az Alzheimer-kórban szenvedők esetében a ketonok nagyon jó energiaforrások és résztvesznek az agyfunkciók helyreállításában.

A kókuszolaj gyógyítja a húgyúti és a vesefertőzéseket

A kókuszolaj kitisztítja a húgyutakat és a vesét, valamint segít a fertőzésből való felgyógyulásban. A kókuszolajban található közepes szánlácú zsírsavak természetes antibiotikumként működnek.

A kókuszolaj erősíti az immunrendszert

A kókuszolajban található laurinsav megöli a baktériumokat, parazitákat, gombákat, illetve gátolja a vírusok szaporodását. Hatékonyan használható influenza, herpesz de még lábgomba ellen is.

A kókuszolaj kitűnő fogyokúrához

A kókuszolaj csökkenti az éhségérzetet, segíti a zsírégetést és hatékonyan száll szembe a hasi zsírpárnákkal. Több kutatás is bebizonyította, hogy napi 2 evőkanál kókuszolaj 4 hónap alatt csökkenti a hasi zsír mennyiségét.

A kókuszolaj segít a rák kezelésében

A rákos sejtek csak glükózt tudnak energiaforrásként felhasználni, ezért sokan úgy hiszik, hogy a zsírokban gazdag ún. ketogén diéta segít a rák legyőzésében. A kókuszolaj a ketogén diétából egyszerűen kihagyhatatlan.

Tévhitek a kókuszolajról

Kókuszolaj fogfehérítésre

Cikkek tömege jelent meg arról, hogy ha kókuszolajjal öblögetünk, az jót tesz a száj és a fogak egészségének, és a leheletünk is kellemesebb lesz tőle. Ez sajnos nem igaz: nem érdemes olajra cserélni a fogkrémet és a szájvizet, mert míg utóbbiak használata bizonyítottan csökkenti a szájüregben található baktériumok számát, a kókuszolaj esetében erre semmi sem utal, és nem lesznek fehérebb fogaink sem tőle.

Kókuszolaj naptej helyett

Fényvédelemre sem használható, nincs annyi UV védő hatása, mint a kifejezetten erre a célra készült napozószereknek. Napozás utáni bőrtáplálásra alkalmas, de a napégéstől nem védi meg a bőrt.

A kókuszolaj felhasználása

Számtalan módon lehet a kókuszolajat használni. Legtöbbször sütésre és főzésre ajánlják, mivel jobban bírja a hevítést, mint az olívaolají, így egészséges alternatívája az étolajnak.

Fogyáshoz étkezés előtt érdemes 1-2 evőkanál kókuszolajat meleg teába belekeverni, és ezt a keveréket elfogyasztani.

A kókuszolaj gyorsan és könnyen felszívódik, így érdemes illóolajokat és más nehezebben felszívódó jótékony hatású anyagokat belekeverni. Kókuszolaj és illóolajok felhasználásával kitűnő masszázsolaj készíthető!

A kókuszolaj mellékhatásai

A kókuszolaj is allergén, emiatt használata előtt mindenképpen végezzünk bőrtesztet! Attól függetlenül, hogy egészséges zsírról beszélünk, nagy mennyiségű fogyasztása elhízáshoz és anyagcserezavarokhoz vezethet. Megemeli a vércukorszintet, ami növeli a diabétesz és az inzulinrezisztencia kialakulásának esélyét. Egyszeri nagy mennyiségű fogyasztása hasmenést okoz!

Borítókép forrása: The Huffington Post

Források:
https://authoritynutrition.com/
top-10-evidence-based-health-benefits-of-coconut-oil/

https://draxe.com/coconut-oil-benefits/

Hozzászólások