Fogyókúra: vércsoport diéta, vércsoport szerinti táplálkozás

Fogyókúra: vércsoport diéta, vércsoport szerinti táplálkozás

Dr. Peter D’Adamo, a természetes gyógymódok alkalmazásáról híres orvos, 1996-ban publikálta “Eat Right for Your Type” című, hatalmas sikernek örvendő könyvét, amelyben lefektette a vércsoport  szerinti étkezés alapjait. 

D’Adamo arra a tudásanyagra alapozza a vércsoport szerinti diétát, miszerint a külöböző vércsoportok különböző történelmi időkben alakultak ki, amikor a különböző törzseknek és társadalmaknak csak bizonyos ételek által rendelkezésükre. Ez pedig azt okozta, hogy az emésztőrendszerük a különböző ételekhez alkalmazkodott, kialakult a tolerancia. A gyomorsavak különböző pH-ja és a különböző emésztőenzimek megléte pedig a különböző vércsoportokhoz kapcsolódik, legalábbis ezt állítja az orvos. D’Adamo egújabb köteteiben már a lektin típusú vegyületek kiiktatását is javasolja az étrendből, mivel ezek csökkentik a többi tápanyag felszívódását.

Mi is az a vércsoport diéta?

A vércsoport diéta az, amikor az adott személy a saját genetikai adottságainak megfelelő ételeket fogyaszt. A vércsoport diétát követők és az ebben bízók azt mondják, hogy ahhoz, hogy tudjuk, hogy milyen ételeket fogyaszthatunk, ismernünk kell a vércsoportunkat, sőt erre kell alapozni az étkezési, és egyéb szokásainkat is. 

A vércsoport diéta azon alapul, hogy az emberek, akik különböző vércsoportokkal rendelkeznek (0, A, B, AB), olyan ételeket kellene, hogy fogyasszanak, amelyek leginkább megfelelnek vércsoportjuknak, illetve erre alapozzák az életstílusukat is. A terület szakértő szerint a vércsoportunk befolyással van arra, hogy milyen ételeket tudunk leginkább megemészteni és melyikek okoznak gondot az emésztés során.

Mire jó a vércsoport diéta?

Annak ellenére, hogy a vércsoport diéta nagyon népszerű, sokan vitatják hatékonyságát. Egyesek hisznek abban, hogy a vércsoportunk meghatározza azt, hogy milyen ételeket tolerálunk leginkább, sokan gondolják azt, hogy a két dolognak semmi köze nincs egymáshoz. A legelfogadottabb meglátás inkább az, hogy amennyiben valaki egészségesen él és tápanyagban gazdag étkezéseket folytat, akkor az emésztőrendszere és az immunrendszere is jól működik, így az általános egészsége is jobb lesz.

Miért kezdenek bele az emberek a vércsoport diétákba és miért találják hasznosnak ezt a típusú étkezést a diétázók?

1. Fogyás

Mint a legtöbb diétánál, a vércsoport diétánál is azt remélik az emberek, hogy képesek lesznek majd leadni pár kilót. Lehetséges, hogy a vércsoport diéta elősegíti a fogyást, ez azonban egyáltalán nem azon múlik, hogy valaki milyen vércsoportú, inkább azon, hogy megváltoztatja étkezési szokásait, restriktív diétát folytat és lemond a gyorséttermi kajákról. A diéta során ráadásul az emberek jobban figyelnek arra is, hogy milyen ételek férnek bele az étkezésekbe. 

A legtöbb esetben a súlygyarapodást a túlevés okozza, tehát az, hogy valaki túl sok kalóriát fogyaszt, ami a hormonháztartás felborulásához és gyulladások kialakulásához is vezethet. A vércsoport diéta során az embere arra is odafigyelnek, hogy mennyit szabad enniük, így a kalóriák minősége és mennyisége is korlátozva van, tehát elkerülhető a túlevés is. Attól függően pedig, hogy milyen vércsoport diétát folytatunk, a súlyvesztés a több bevitt fehérje és rost következménye is lehet, amely teltségérzetet okoz, így nem leszünk folyton éhesek és képesek leszünk kontroll alatt tartani az állandó sóvárgást is.

2. Hatékonyan működő immunrendszer

A különböző vércsoportú emberek különböző betegségekre fogékonyak, illetve bizonyos betegségek ellen egyes vércsoportok állítólag immunisabbak. Persze felvetődik a kérdés: amennyiben valaki lemond a gyorséttermekről és egészségesen étkezik, sok zöldséget és egészséges fehérjét fogyaszt, vajon a vércsoporton múlik-e a bél- és immunrendszer jobb egészsége, vagy valóban csak a jobb ételek okozzák a pozitív változást? Valószínűleg inkább abban keresendő a jobb egészség titka, hogy amennyiben egészségesebben étkezünk, kevesebb lesz szervezetünkben a gyulladás, ez pedig az általános egészség, illetve az immunrendszer működését is javítja.

3. Gyógymód a fejfájásra, asztmára és más kondíciókra

Sok vércsoport diétát folytató ember számolt már be arról, hogy a diéta segített neki legyőzni a gyakori migrénes fejfájásokat, a magas koleszterinszintet, a magas vérnyomást, az asztma, különböző allergiák, a gyomorégés, az arthritis vagy más betegségek egyes tüneteit. Ez persze szintén nem elképzelhetetlen, mivel a kevesebb cukor bevitele, a fehér liszt mellőzése és a telített zsírok kivonása az étrendből sokféle problémára jelenthet megoldást, főleg azoknál, akik például nem tudják magukról, hogy mondjuk gluténérzékenyek. A fent felsorolt összetevők sokféle módon kiválthatják a bélrendszer rossz egészségét, amelyhez a hormonális rendszer felborulása, az allergiák, a stressz, illetve a gyulladások is hozzájárulhatnak. Az egészséges étkezés, illetve az életmódváltás (több növényi eredetű étel fogyasztása, edzések, több alvás vagy pihenés) szintén javíthatják a felsorolt kondíciókat anélkü, hogy fgyelembe vennénk a vércsoportunkat.

4. Jobb mentális-, és általános egészség 

Sokan számolnak be arról, hogy a vércsoport diéta következtében több az energiájuk, könnyebben tudnak gondolkodni és boldogabbak. Az persze nagyon igaz, hogy az étkezési szokások és a mentális egészség között szignifikáns kapcsolat van: az egészséges étkezés például segíthet legyőzni a depressziót és az általános idegességet is csökkenti, ennek azonban szintén nincs köze a vércsoportokhoz.

Az egészséges étkezés azonban tényleg hozzájárulhat a jobb kedélyállapothoz és az általános egészséghez, mivel kiegyensúlyozza a hormonszintet, a jelátviteli anyagok termelődését és már pszichológiai folyamatokat is. Az is előfordulhat, hogy a jobb ételek nyugtatóan hatnak az emberekre s több az önbizalmuk és az energiájuk is, főleg abban az esetben, ha ehhez edzések is társulnak, mivel ez serkenti az agyi aktivitást és a mentális egészséget is javítja.

A vércsoportok általános jellemzése

A vércsoport diéta megalkotói szerint az emberek annak függvényében hajlamosak bizonyos betegségekre, hogy milyen vércsoporttal születtek. Mivel a vércsoport rendszerek nagy variabilitást mutatnak, nem mindenkinek ugyanolyanok a tápanyagszükségletei még akkor sem, ha hasonló életmódot folytatnak. 

Az AB0 vércsoportrendszerben megkülönböztethetünk: A, B, AB and O vércsoportokat.

  • A 0 a leggyakoribb vércsoport, körülbelül az emberek 44 százaléka ilyen vércsoportú.
  • A második leggyakoribb az A vércsoport, 42 százalékkal.
  • A B vércsoportba körülbelül az emberek 10 százaléka tartozik.
  • Az AB pedig a legritkább vércsoport, az emberek mindössze négy százalékának van ilyen.

A vércsoportokat a vérsejtek felszínén található antigének alapján különböztetjük meg. Amennyiben valakinek A-antigén van a vér- és egyéb sejtjein, akkor az A vércsoporttal rendelkezik, amennyiben B-antigénje van, B vércsoportja van, az AB vércsoportúaknál mindkét antigén jelen van, míg a 0 esetében nincsenek antigének. Amennyiben valaki nem biztos benne, hogy milyen vércsoporttal rendelkezik, érdemes elmenni egy vérvételre, amelyből ez egyszerűen kideríthető.

Diéta A vércsoportúak számára

Az A vércsoportú emberekre fölművelő, mezőgazdasági embertípusként gondolnak, mivel ez a vércsoport valószínűleg akkor jött létre, amikor az őseink gazdálkodtak, kertészkedtek. D’Adamo szerint az ilyen vércsoporttal rendelkező emberek jobban tolerálják a szénhidrátokat, mint mások, viszont gondjaik  vannak az állati zsírok- és fehérjék emésztésével. 

vercsop
Az A vércsoport diéta ajánlásai, képekben
Forrás: draxe.com /munkahet.hu
  • Az A vércsoportúaknak érdemes kerülni a húsféléket és tejtermékeket, és az idő nagy részében vegetáriánus diétát folytatni. 
  • A leginkább hasznosuló tápanyagok esetükben a zöldségek, gyümölcsök, hüvelyesek és a gluténmentes gabonafélék. Az étrendbe érdemes sok avokádót, almát, fügét, bogyós gyümölcsöt, barackot, körtét, szilvát, articsókát, brokkolit, répát és leveles zöldséget beiktatni.
  • Az étkezések során érdemes kókuszolajat, olívaolajat és más, növényi eredetű olajakat használni.
  • Az A vércsoportúek számára ajánlott az organikus, bio ételek fogyasztása, mivel általában érzékenyek a növényvédő szerekre, amelyeket a nem bio zöldségek és gyümölcsök tartalmazhatnak.
  • Érdemes kiiktatni a glutént is a táplálkozásból, így a búza, az árpa és a rozs is kerülendő.
  • Az A vércsoportúknak kerülniük kell a túlzott alkohol- és koffeinfogyasztást, helyette sok gyógynövény alapú tea és víz fogyasztása ajánlott. 
  • A megnyugtató, kis intenzitású mozgásformák ajánlottak, mint a jóga, a tai chi és a séta.
  • Az A vércsoportúak számára ajánlott étrendkiegészítők: a kalcium, a vas, az A-vitamin és az E-vitamin.

Diéta B vércsoportúak számára

A B vércsoportú emberekre gyakran nomádként tekintenek, ez tehát egy ősi vércsoport: akkor alakulhatott ki, amikor a korai emberek még sokat vándoroltak, vadásztak és halásztak, illetve gyűjtögettek, törzsi közösségekben éltek. A B vércsoportúak így sokféle ételt tolerálnak viszonylag jól, ami azt jelenti, hogy akkor a legegészségesebbek, ha a mikrotápanyagok a legkülönbözőbb forrásból jutnak be szervezetükbe.

kep
A B vércsoport diéta ajánlásai, képekben
Forrás: draxe.com /munkahet.hu
  • A B vércsoportúak számára változatos étkezések ajánlottak: sok hús, gyümölcs és zöldség fogyasztása a legjobb számukra, mint amilyet a paleo diéta is biztosít. 
  • Étkezéseikbe fontos beiktatni a leveles zöldségeket, a banánt, a szőlőt, az ananászt, a szilvát, az olívaolajat, a tejtermékeket, a különböző húsféléket, a zabkását, sok rizst és a kölest is.
  • A tejtermékek fogyasztása kifejezetten ajánlott, amennyiben nem vagyunk rá allergiásak. 
  • Kerülni kell a mogyorót, a kukoricát, a lencsét, a glutént és a sok csirkehúst. Fontos azonban a megfelelő fehérjebevitel!
  • Érdemes sok zöld teát, vizet és gyümölcsevet inni (lehetőleg olyat, amiben nincs hozzáadott cukor). 
  • A mozgásformák közül leginkább a futás, kocogás és a biciklizés ajánlott.

Diéta AB vércsoportúak számára

Az AB vércsoportúak előnnyel indulnak a többi vércsoportú emberrel szemben, mivel ők képesek a legtöbb fajta ételt megemészteni még akkor is, ha azok egyszerre tartalmaznak sok fehérjét és zsírt. Mind az A vércsoport, mind a B vércsoport pozitív tulajdonságait magukban hordozzák. A vércsoport kialakulásáért a keveredés volt a felelős, nem az evolúció vagy a környezeti hatások.

kepgy
Az AB vércsoport diéta ajánlásai, képekben
Forrás: draxe.com /munkahet.hu
  • Az AB vércsoportúak bármilyen ételt ehetnek, amely ajánlott az A vagy a B vércsoportú emberek számára. Az ő étrendjük nagyon változatos lehet, ez a legkevésbé korlátozó, mivel ebbe a sok rost, zöldség, tejtermékek, illetve a állati fehérjék is beleférnek.
  • Fontos, hogy sok zöldséget, gyümölcsöt, halat, húst, tejterméket, hüvelyest egyenek. Semmiképp nem szabad kihagyniuk étrendjükből a leveles  zöldségeket, a sárgabarackot, a szőlőt, a kiwit, a citromot, az ananászt, illetve a szilvát sem.
  • Az AB vércsoportú embereknek kerülniük kell a túlzott vörös hús fogyasztást, illetve az olyan magvakat, amelyek emésztést gátló hatásúak. 
  • Limitálni kell a bab, a kukorica, az ecet és az alkohol fogyasztását is. 
  • Sok víz és zöld tea, illetve kávé fogyasztása is ajánlott.
  • Gyakorlatilag bármilyen mozgásforma ajánlott számukra. A nyugtató és felpörgető mozgásformák felváltva ajánlottak.

Diéta 0 vércsoportúak számára

A 0 vércsoport a legősibb. Az ősember gyakorlatilag kizárólag húst fogyasztott, halászott és vadászott, így a 0 vércsoportúaknak kisebb az esélyük a magas koleszterinszintre, mivel jól metabolizálják az állati eredetű ételekben található vegyületeket. A 0 vércsoportúak szintén hatékonyabban dolgozzák fel a kalciumot, amely a tejtermékekben található.

cvv
A 0 vércsoport diéta ajánlásai, képekben
Forrás: draxe.com /munkahet.hu
  • A 0 vércsoportú emberek számára szénhidrátban szegény diéta ajánlott, ami fehérjékben gazdag, sok húst tartalmaz, emellett hal, bárányhús, borjú- és ürühús, tojás és más állati eredetű fehérjék is megtalálhatóak benne.
  • A halakban sok a fontos tápanyag és kiváló fehérjeforrást jelentenek, érdemes minél többfélét fogyasztani belőlük. 
  • A 0 vércsoportúak számára kevés cukor és szénhidrát fogyasztása ajánlott, így kevesebb gyümölccsel is beérik, illetve a glutént is érdemes lehet mellőzni. A mogyoró, a kukorica, a hüvelyesek, a bab is kerülendőek.
  • A 0 vércsoportúak számára az aerobik, a futás, a kocogás és a biciklizés is ajánlott.

A fent leírt diéták nagyon szigorúnak tűnnek, de fontos tudni, hogy ezek csak irányelvek, nem kell teljesen kiiktatni mindent a táplálkozásból, ami nem ajánlott. A vércsoport diétára érdemes úgy tekinteni, mint egyfajta irányelvre, javaslatra. A lényeg az étkezések során az, hogy ne együnk egyoldalúan és hogy mindenféle tápanyag bejusson a szervezetünkbe.

Ellenjavaslatok

Mik lehetnek a vércsoport diéta hátrányai és mivel helyettesítsük inkább a vércsoport diétát?

  • A vércsoport diéta során kevesebb étel közül válogathatunk, amiket szeretünk.
  • Nehéz néhány hónapnál tovább tartani, mivel sokféle ételt kell nélkülözni a diéta során.
  • Nem veszi figyelembe a korábbi egészségügyi állapotokat és az ezekből adódó ajánlott, vagy kerülendő ételeket, amelyekre fontos odafigyelni, főleg allergiák, illetve étel intoleranciák esetén.
  • Felesleges étrendkiegészítők szedését is magába foglalhatja. 
  • Túlkorlátozó, amely stressz kialakulásához vezethet, korlátozhatja a szociális kapcsolatokat is (például nem tudunk bárhol ebédelni).
  • Egyes hiánybetegségek kialakulásához is vezethet.

A vércsoport diéták legnagyobb hátránya, hogy egyáltalán nem veszik figyelembe az ember ételek iránti preferenciáit, amely nehezen tarthatóvá teszi a diétát, mivel néhány hónap után az ember úgyis feladja azt az étrendet, amelynek ízeit nem szereti. Vannak olyan emberek, akik jobban szeretnek például gyümölcsöket és hüvelyeseket fogyasztani, de a vércsoport diétájuknak megfelelően inkább több állati fehérjét kell bevinniük, az állapot nyilván nehezen fenntartható. Az talán még rosszabb, ha valaki alapvetően vegetáriánus étrendet tart inkább, de a vércsoport szerinti diéta állati eredetű ételeket ír elő számára. 

A legjobb döntés mindig az, ha olyan étrendet alakítunk ki magunknak, ami egészséges, mindenből tartalmaz egy kicsit, tehát nem egyoldalú és így több évig képesek vagyunk tartani hozzá magunkat. A helyes étrend kialakításához adunk néhány tippet is:

  • Iktass be minél több friss gyümölcsöt és zöldséget az étrendedbe. Válassz az egészségügyi állapotodnak megfelelő gyümölcsöket: a refluxos betegeknek például érdemes elkerülniük a savas-, a cukorbetegeknek pedig a magas glikémiás indexszel rendelkező ételeket.
  • Fogyassz minél kevesebb finomított szénhidrátot, fehérlisztet, cukrot és kerüld a telített zsírokat.
  • Kerüld azokat az ételeket, amelyek különböző tüneteket váltanak ki nálad. A leggyakoribb allergének a tejtermékek, a glutén, a dió- és mogyorófélék, illetve a tojás.
  • A fehérjebeviteled próbáld minél többféle forrásból fedezni, a hüvelyesek fogyasztása mellett egyél állati eredetű fehérjéket is, például marhahúst, tojást, halat, illetve ha nem vált ki allergiás reakciót, nyers tejtermékeket is. Amennyiben nem juttatsz be elég fehérjét természetes módon, érdemes a fehérjebevitelt whey proteinnel kiegészíteni.
  • Vigyél be minél több rostot a szervezetedbe zödségekkel, gyümölcsökkel, magvakkal, babbal, stb..
  • A finomított növényi olajokat helyettesítsd kókuszolajjal, olíva olajjal vagy állati eredetű zsíradékokkal.

Valóban hatékony a vércsoport diéta?

Mivel a vércsoport diéta nagyon népszerű, sokan elgondolkodnak rajta, hogy vajon tényleg hatékony-e, vannak-e erre megfelelő bizonyítékok. Még akkor is, ha a személyre szabott diéták nagyon hatékonyak lehetnek, főleg azok azok számára, akik ételallergiákkal vagy magas vérnyomással, illetve magas koleszterinszinttel küzdenek, sokáig nem találtak arra szignifikáns bizonyítékot, hogy a vércsoport szerinti diéta valóban hatékony lenne. Erre az eredményre jutottak a szakértők a 2013-as, átfogó felmérés során is, amelyet az American Journal of Clinical Nutrition-ben publikáltak. 

A személyre szabott diéta egyébként azt jelenti, hogy bizonyos genetikai vizsgálatok után a táplálkozási szakértők, dietetikusok meg tudják mondani, hogy egy adott személynek milyen ételeket kellene fogyasztania és melyikeket elkerülnie. Több kutatásban is rámutattak már arra, hogy a különböző emberek szervezetei teljesen eltérő módon reagálnak ugyanannyi és ugyanolyan étel bevitelére. Érdemes tehát inkább az életmódunknak és a genetikai markereknek megfelelően étkezni, nem pedig a vércsoportunk alapján. 

A vércsoport ismerete valóban fontos, hiszen ez hajlamosítja az embert bizonyos betegségekre, arra sincs bizonyíték, hogy egyes diéták hasznosabbak vagy kevésbé hasznosak a különböző vércsoportú emberek számára. Erre példát jelent az, hogy ha valaki ahhoz hasonló diétát folytat, mint amilyen az A vércsoport számára ajánlott, amiben sok zöldség van, mindenképp javul az egészsége, bármilyen vércsoportja is van.

  • A vércsoport szerinti diétát folyatók szerint a vércsoportunk ismerete nagyon fontos ahhoz, hogy megértsük, hogy milyen ételeket érdemes fogyasztanunk, bár erre komoly tudományos magyarázat nincs.
  • Sokan azért követik a vércsoport diétát, hogy elősegítsék a fogyást, javuljon az immunitásuk, az általános egészségügyi állapotuk, illetve elkerüljék a gyakori megbetegedéseket.
  • A vércsoport diéta előnyei általában abból adódnak, hogy általa nő a bevitt tápanyagok mennyisége, amely javítja az emésztőrendszer egészségét, illetve a diéta során kevesebb gyulladást kiváltó ételt esznek az emberek (például kerülik a cukrokat).

Borítókép forrása: Rojak Daily

Források:

https://draxe.com/blood-type-diet/

http://www.dadamo.com/

Hozzászólások