A vegetarianizmus előnyei és hátrányai

A vegetarianizmus előnyei és hátrányai

Egyre több ember lesz vegetáriánus ám, milyen egészségügyi hatásai vannak ennek az életmódnak? Hasznos vagy káros a szervezetre nézve?

A vegetáriánusok olyan emberek, akik egészségügyi, vallási, vagy meggyőződési okokból elutasítják az állatok megöléséből származó termékek fogyasztását. Fogyasztják a tejtermékeket és a tojást is, csak a vegánok nem eszik ezeket.

A vegetarianizmus előnyei

A vegetáriánus étrenddel együtt jár az elhízás alacsonyabb szintje és a szív- és érrendszeri betegség kisebb kockázata.  Egy 2005-ös kutatás bebizonyította, a szív- és érrendszeri zavarok, a rák és a diabétesz annál gyakoribb, minél magasabb az állati fehérje mennyisége a táplálékban. Az állati húsok és anyagok túlzott fogyasztása a bélrendszer flóráját és felborítja és rengeteg toxint termelő baktérium szaporodik el, ami növeli a gyulladás esélyét és krónikussá válása esetén csökkenti az immunaktivitást.

Több kutatás is bebizonyított már, hogy a vegán étrendnek általában magasabb az étrendi rost-, magnézium-, folsav-, C-vitamin, E-vitamin-, vas- és növényi hatóanyag-tartalma, és alacsonyabb a kalória-, telített zsír-, koleszterin-, hosszú szénláncú omega-3 zsírsav-, D-vitamin-, cink- és B12-vitamin-tartalma.  Az Amerikai Dietetikai Szövetség és a Kanadai Dietetikusok 2003-ban kijelentették, hogy a megfelelően megtervezett vegán étrend táplálkozási szempontból kielégítő az élet minden szakaszában, beleértve a terhességet és szoptatást is, és egészségi előnyöket jelent bizonyos betegségek gyógyításában és megelőzésében.

A vegetarianizmus hátrányai

A vegetáriánus embereknek oda kell figyelniük a megfelelő fehérjebevitelre. A növényi fehérjék nem tartalmaznak minden esszenciális zsírsavat szemben az állati fehérjékkel, így tudatosan kombinálni kell a különböző gabonaféléket, hüvelyeseket és zöldségeket. Van néhány létfontosságú anyag, amihez csak húsból lehet hozzájutni: ilyenek például a B12 vitamin és az omega-3 zsírsavak is, melyeket kapszula formájában kell bejuttatni a szervezetükbe. A hiánybetegségeknek is komoly kockázata van, hogyha nem figyelünk a kiegyensúlyozott étrendre vegetáriánusként.

Egészséges a vegetarianizmus?

A Harvard Egyetem vegetarianizmussal foglalkozó kutatócsoportja az utóbbi években bebizonyította, hogy van értelme lemondani a húsról, mivel rengeteg féle betegség előzhető meg ezzel a fajta diétával, persze csak ha odafigyelünk arra, hogy étrendünkkel bejuttassuk a kellő mennyiségű tápanyagot mindenből, azaz ne alakuljon ki a minőségi éhezés tünete.

Borítókép forrása: roadcommunications.co.uk

Hozzászólások