Mogyoróvaj: hatásai, mellékhatásai, fogyás

Mogyoróvaj: hatásai, mellékhatásai, fogyás

A cukrozatlan mogyoróvaj jótékony hatással van az egészségre. De vajon milyen hatásai vannak és mennyit szabad belőle fogyasztani, hogy az ne legyen káros?

Mit tartalmaz a mogyoróvaj?

A mogyoróvaj szárított, pörkölt földimogyoróból készül. Fontos megjegyezni, hogy az igazi mogyoróvajban a mogyorón kívül csak só van.

A mogyoróvaj tápanyagokban és vitaminokban gazdag. Kitűnő fehérjeforrás, gazdag esszenciális zsírsavakban, zsírsav összetétele hasonló az olivaolajéhoz. Kitűnő E-vitamin forrás, de tartalmaz még A-vitamint, C-vitamint, nátriumot, magnéziumot, kalciumot, szelént, cinket, vasat.

A mogyoróvaj jótékony hatásai

A mogyoróvaj segíti az izomépítést és a fogyást

A mogyoróvaj nagy mennyiségben tartalmaz fehérjét, ami az izomépítéshez, illetve fogyókúra során az izomzat megtartásához elengedhetetlen. Magas zsírtartalma miatt a diétázóknak érdemes reggel vagy délelőtt fogyasztaniuk.

A mogyoróvajban rengeteg cink található. A cink folyamatos és megfelelő mennyiségű fogyasztása növeli a szervezet tesztoszteronszintjét. A magas tesztoszteronszint segíti az izomépítést és a libidóra is jó hatással van.

A mogyoróvaj kiváló káliumforrás

A mogyoróvaj remek káliumforrás, ami szükséges a szív normális működéséhez, a megfelelő nátrium-kálium egyensúly fenntartásához, illetve az idegrendszer megfelelő működéséhez. 2 evőkanál mogyoróvaj 238 miligramm káliumot tartalmaz, de az egyensúly megtartása miatt mindenképpen keressük a sótlan változatot.

A mogyoróvaj kitűnő antioxidáns forrás

A mogyoróvaj kitűnő antioxidáns forrás. Megtalálható benne a rezveratrol nevezetű antioxidáns, ami védi az ereket, valamint megelőzi a vérrögök kialakulását. Több antioxidáns található a mogyoróban, mint az almában, a céklában, vagy a sárgarépában. A Floridai Egyetem kutatói rengeteg polifenolt mutattak ki benne, amik segítik a sejtek megfelelő működését és elpusztítják a szabadgyököket. A mogyoróvaj rendszeres fogyasztásával akár 22%-al is megnövelhető az antioxidánsok szintje a szervezetben.

A mogyoróvaj csökkenti a koleszterinszintet

Több kutatás is bebizonyította, hogy a mogyoróvaj akár 14%-al képes csökkenteni a szervezet koleszterinszintjét. Szignifikánsan csökkenti a triglicerid szintet, ami olyan betegségek kialakulásáért felelős, mint például a zsírmáj.

A mogyoróvaj védi a szivet

A mogyoróvaj állandó fogyasztása csökkenti a szív-, és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét. Egy brit tanulmány szerint azoknál az embereknél, akik legalább hetente 4x fogyasztanak mogyorót, 37%-al csökken a koszorúér-betegségek kockázata azokhoz képest, akik csak alkalomadtán fogyasztották.

A mogyoróvaj csökkenti a vastagbélrák kialakulásának esélyét

A mogyoróvaj folsav, fitinsav és rezveratrol tartalmának köszönhetően akár 27%-al csökkentheti a vastagbélrák kialakulásának esélyét. Ez a betegség a világon a 3. legsűrűbben előforduló rákos megbetegedés.

A mogyoróvaj véd a cukorbetegség ellen

A mogyoróvaj, egy 80.000 nőre kiterjedő kutatás szerint, 21%-al csökkenti a II. típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét.

A mogyoróvaj megőrzi a bőr egészségét

A mogyoróvaj B2- és B12-vitaminokban gazdag. A B12-vitamin hozzájárul a bőr rugalmasságához, illetve nem hagyja kiszáradni azt. A B2-vitamin csökkenti a rosacea tüneteit, valamint segít eltüntetni a különböző kiütéseket.

A mogyoróvaj növényi rostokban gazdag

A mogyoróvaj nem csak fehérjében, hanem rostokban is gazdag. 2 evőkanál mogyoróvajban 2 gramm rost található, ami létfontosságú az egészséges bélműködéshez, valamint a diétázóknak is ideális hiszen csillapítja az éhséget két étkezés között.

A mogyoróvaj javítja a memóriát és jót tesz az agy egészségének

A mogyoróvaj magas E-vitamin és niacin tartalmának köszönhetően véd az Alzheimer-kór ellen.

Egy 4000 emberre kiterjedő kutatás szerint, azok a 65 év felettiek, akik több niacint fogyasztottak, jobban meg tudták őrizni kognitív képességeiket, mint azok, akik nem fogyasztottak elég niacint. A mogyoróvajban található E-vitamin megnöveli a niacin hatását, így fogyasztói várhatóan 70%-al kisebb eséllyel fognak Alzheimer-kórban szenvedni.

A mogyoróvaj erősíti a csontokat

Magas magnézium-, és kalciumtartalmának köszönhetően a mogyoróvaj erősíti a csontokat, hozzájárul egészséges fejlődésükhöz.

Mennyi mogyoróvajat ajánlott naponta enni?

Magas kalóriatartalmának köszönhetően nagyon oda kell figyelni, hogy mennyi mogyoróvajat fogyasztunk. A napi 2 evőkanál mogyoróvaj még mindenképpen egészséges. Túlzásba vitt fogyasztása hizlal, illetve felborítja az esszenciális zsírsavak kényes egyensúlyát, köszönhetően a magas omega-6 zsírsav tartalmának.

A mogyoróvaj mellékhatásai

A mogyoróvaj allergén anyag, ez szokta a legtöbb problémát okozni. Oda kell figyelni arra, hogy a feldolgozott mogyoróvaj hozzáadott transz-zsírsavakat tartalmazhat, amik különböző keringési betegségeket okoznak. A rosszul feldolgozott mogyoróvaj gombát tartalmazhat, ami egy igen veszélyes toxint,  ún. aflatoxint termel. Ez az anyag nagyon mérgező és erősen rákkeltő, ezért csak megbízható forrásból szabad mogyoróvajat vásárolni.

A borítókép forrása: bolod.mn

Forrás: http://www.cheatsheet.com/health-fitness/
5-health-benefits-of-peanut-butter.html/?a=viewall

http://www.livestrong.com/article/
245438-health-benefits-of-peanut-butter/

Hozzászólások