Édes mérgek? Mindent a mesterséges édesítőkről!

Édes mérgek? Mindent a mesterséges édesítőkről!

Az édes íz szeretete velünk született tulajdonság, már az újszülöttek is ösztönösen előnyben részesítik többi ízzel szemben. Mindennapjaink szerves része tehát az édességre való vágyakozás, nem mindegy azonban, milyen forrásból származik az édes íz. Az édesítőszerek két nagy csoportra oszthatók: az egyikbe a mesterséges édesítőszerek, míg a másikba a cukorhelyettesítő anyagok tartoznak. Mit érdemes figyelembe venni az édesítés kapcsán? Milyen mellékhatásai lehetnek egy-egy édesítőnek? 

 

Mesterséges édesítők

Kereskedelmi forgalomban négy mesterséges édesítő típus használatos: a szacharin, a ciklamát, az aszpartám és az aceszulfám-K. Különbség van közöttük a cukorhoz viszonyított édesítőerejükben, esetleges mellékízükben, valamint hőérzékeny vagy hőstabil természetük tekintetében. És persze abban, hogy az egészségre mennyire károsak...

Aszpartám

light
A light üdítők nagyon népszerűek a fiatalok körében, pedig potenciálisan károsabbak, mint a cukros változataik.
Forrás: ds2020.com

Az aszpartám mellékízmentes, hőlabilis, sütéshez, főzéshez nem használható. Az aszpartám rendkívül fényérzékeny is, a lejárati időn túl lebomlik, a feltüntetett határidőn túl édesítőereje elvész. Fontos tudni, hogy ez utóbbi vegyület aminosavszármazék: fenilalaninból állítják elő. A fenilalanin örökletes anyagcserezavarában, az ún. fenilketonúriában szenvedők ezért nem használhatják. Az ételekben E951-ként tűnik fel. Az emberi szervezetben az aszpartám elemeire bomlik és hasznosul, ezért számszerűen ugyanúgy energiát biztosít, mint minden más fehérje (4 kcal/g). Az aszpartám glikémiás indexe 0, mivel nem szénhidrát. Ez az érték az alacsony (0-55 közötti) tartományba esik, így fogyasztása nem jár vércukorszint emelkedéssel. Édes íze hatására azonban inzulin termelődik a hasnyálmirigy Langerhans-szigeteiben, ezért fogyasztásával leesik a vércukorszintünk, ami éhséget idéz elő. Ez az oka annak, hogy a light üdítők fogyasztása után folyamatosan enni akarunk. (Ez az összes többi édesítőszer esetében is ugyanígy van.)

Az élelmiszeriparban az aszpartámot elsősorban csökkentett cukortartalmú élelmiszerekben használják: ez van például a legtöbb lightnak titulált üdítőben is, így például a colában.Cukortartalmú rágógumikban az aszpartámot ízfokozóként is alkalmazzák.

Az aszpartámot érdemes kerülni, mivel több, nem túl előnyös tulajdonsága is kiderült az elmúlt években. Kutatások kimutatták, hogy az aszpartám nemhogy segítené a fogyást, de segíti a metabolikus szindróma kialakulását. Ez a betegség pedig napjaink egyik leggyakoribb összetett anyagcserezavara: tünetei a hasra hízás,a  zsíranyagcsere-zavar, a magas vérnyomás, illetve a cukorbetegség. Kiderül az is, hogy az aszpartám nagy mennyiségű fogyasztása hozzájárul a glükóz intolerancia kialakulásához, így a betegeknél nő az esély a kettes típusú cukorbetegség kialakulására. (1) A kutatók szerint az emberek nem értik, hogy miért nem működik az aszpartám a diétás üdítőkben.

Az aszpartám fogyasztásának azonban már minimum 90 féle mellékhatást tulajdonítanak és olyan betegségeket is előidézhet, amelynek okát az orvostudomány a mai napig képtelen megmagyarázni. Az sem tisztázott, hogy milyen szerepe lehet az aszpartámnak a rákos megbetegedések során, de eddig komoly összefüggésekre nem derült fény. (2) Az iparnak azonban érdeke, hogy az aszpartámot minden ehhez értő szervezet biztonságosnak ítélje, mivel nagyon olcsó édesítőszer és sok pozitív tulajdonsága is van. A teljes igazság tehát lehet, hogy sosem derül ki az aszpartámról.

cukorasaszp
Édesítő tabletták és cukor aránya: de vajon tényleg egészségesebbek az édesítők? 
Forrás: Budai Endokrinológiai Központ

Aceszulfám-K

Az acelszulfám-K a másik mellékízmentes mesterséges édesítő, amely ráadásul hőstabil, azaz ízhatását főzéskor és sütéskor is megtartja, nem bomlik le. Az aceszulfám mintegy kétszázszor édesebb, mint a háztartásokban alkalmazott cukor (szacharóz), vele ellentétben azonban a szervezet nem hasznosítja, és nem biztosít energiát. Amellett, hogy igen jó stabilitású, az elmúlt évtizedek alatt egyelőre semmilyen egészségkárosító tényezőt nem mutattak ki ezzel a szerrel kapcsolatban. A szervezetben nem bomlik le, változatlan formában kiürül a beleken keresztül. Nincsenek jelentősebb mellékhatásai, azonban mivel teljesen mesterséges édesítőszer, ez önmagában elég ahhoz, hogy sokan teljesen elzárkóznak a használatától. A napi megengedett beviteli mennyiség (ADI): 9,0 mg/testsúly kg. Száma: E950.

Szacharin

A szacharin fogyasztását fémes utóíz kísérheti, ezért általában 10:1 arányban keverik nátrium-ciklamáttal. A meleget nem bírja, így főzni nem lehet vele. Bár az elmúlt 130–140 évben sokan és sokat vizsgálták, a többi mesterségesen előállított édesítőszerhez hasonlóan időről időre felmerül, hogy a szacharin rákkeltő hatású. Ezek a szacharin esetén alaptalannak bizonyultak. (3) Szerintem mégis célszerűbb természetes alapú élelmiszereket fogyasztani. Ezt figyelembe véve az EU-ban csak bizonyos csökkentett energiatartalmú, illetve diabetikus élelmiszerekben engedélyezik a használatát, kisgyermekek és terhes anyák számára azonban nem ajánlott a fogyasztása. Az ételekben E954 számon tűnik fel. Az ajánlott legnagyobb napi mennyiség 5 mg/testsúly kg.

amcsi
Amerika kedvenc édesítőszere a Sweet'N'Low szacharint tartalmaz.
Forrás: www.sciencenews.org
 

Ciklamát

A ciklamát (E952), kalcium ciklohexilszulfamát vagy akár ciklán néven is előfordulhat, 35-50-szer édesebb a cukornál, de nagy koncentrációban sós utóíze van, viszont hőstabil vegyület. A ciklamátot 1969-ben Amerikában betiltotta az FDA, miután a szacharin-ciklamát keverék adagolását követően daganatos elváltozások találtak a kísérleti egerekben. (A kísérletről annyit, hogy ha humán dózisra akarnánk fordítani a dolgot, akkor a patkányok annyit ciklamátot kaptak, mintha mi 350 dobozos üdítőt innánk meg egy nap alatt.) A tiltás indoklása szerint a ciklamátot bizonyos esetekben a szervezet mérgező ciklohexilaminná alakítja. Az FDA karcinogéneket értékelő bizottsága 1982-ben azonban úgy találta, hogy a ciklamát nem rákkeltő. Bár a ciklamát a mai napig tiltólistán van az Egyesült Államokban, a világ ötven országában (így hazánkban is) engedélyezték használatát a hatóságok. Az EU-ban a napi megengedett beviteli mennyiség (ADI): 7,0 mg/ testsúly kg.

+1: Szukralóz

A szukralóz (E955) egy olyan szintetikus vegyület, ami a közönséges cukorból azaz a répacukorból készül, melynek alapvázához három klorid iont „kapcsolnak”. A kapcsolódó klorid-ionok hatására testünk nem azonosítja cukorként, így az alig szívódik fel, a felszívódó rész pedig nem-toxikus összetevőkre bomlaik és a vizelettel ürül. (Más kutatások ezt azonban cáfolták.) (4) A cukornál 400-800-szor édesebb anyag. A szukralóz különösen stabil, élettartama a leghosszabb az ismert édesítők közt, de nem csupán jól tárolható, hanem ellenáll a magas hőmérsékletnek, így főzés, sőt pasztörizáció során sem bomlik, így felhasználási köre rendkívül széleskörű lehet. Az elfogadott napi mennyiséget (ADI) testsúly-kilógrammonként 15 mg-ban állapították meg.

forg
Hazánkban forgalomban lévő édesítőszerek.
Forrás: Sulinet Tudásbázis

A kereskedelmi forgalomban kapható édesítőszerek egy része egykomponensű, tehát kizárólag a felsoroltak valamelyikét tartalmazza. Ilyen pl. az aszpartámot tartalmazó Canderel és Biosweet tabletta, a szacharint tartalmazó Édeske tabletta, illetve az Ezerédes folyékony édesítőszer. Más részük kombinált készítmény (pl. szacharin és ciklamát kombinációja a Polysett tabletta, a Polysweet oldat, ciklamát és aceszulfám- K összetételű a Vital oldat és a Sunipol C folyadék.). Vásárlás előtt célszerű a termékek összetételéről tájékozódni és a felhasználás céljának figyelembevételével választani.

 

(1) Diet Soda Intake and Risk of Incident Metabolic Syndrome and Type 2 Diabetes in the Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis (MESA)*

(2) https://dietandhealth.cancer.gov/docs/aspartame.pdf

(3) http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/10408449009089867

(4) http://www.greenmedinfo.com/blog/splenda-sucralose-found-have-diabetes-promoting-effects-1

Borítókép forrása: Muscle and Fitness

Hozzászólások