E-vitamin: antioxidáns és öregedésgátló is egyben!

E-vitamin: antioxidáns és öregedésgátló is egyben!

Az E-vitamin (vagy tokoferol) egy antioxidáns hatású zsírban oldódó vitamin, amely véd a szabadgyökök károsító hatásától. A legtöbb élelmiszerben előforduló erős antioxidáns segít helyreállítani a sejtet a külső tényezőktől védő plazmamembrán sérüléseit. Az E-vitamin pótlás nagyon fontos, mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, amely a szervezetből gyorsan kiürül.

 

Mióta ismerjük és mivel juttathatjuk be a szervezetünkbe?

Az E-vitamint Evans és Bishop amerikai kutatók fedezték fel állatkísérleteik során 1922-ben, amikor a patkányok vemhességére gyakorolt hatását figyelték meg. A természetes E -vitamin nyolc különböző tokoferolt, és négy különböző tokotrienolt tartalmazhat. Az elnevezés tehát valójában egy vegyületcsoportra utal, amelyet élelmiszerekben antioxidánsként használnak: E306, E307, E308 és E309 néven jelenhet meg az ételekben. Az emberi szervezetben a legaktívabb formája az alfa-tokoferol.

Legfontosabb E-vitamin forrásaink a növényi olajok, tehát a napraforgó-, búzacsíra-, olíva-, kukoricaolaj, a búzacsíra és az egyéb gabonacsírák, az argánolaj, a tökmagolaj mogyoró, mandula, édes burgonya és a zabpehely. Az állati eredetű élelmiszerek közül a hús, a máj és a tojás tartalmaz jelentősebb mennyiségű vitamint. A szervezetben rövid ideig raktározódik, ezért rendszeres pótlása szükséges.

Az E-vitamin pozitív élettani hatásai

Antioxidáns és a sejtregenerálódás elősegítője

Az E-vitamin elsősorban valóban antioxidáns hatással rendelkezik, de emellett enzimgátló hatással is bír. A CTGF génen keresztül a sejtregenerációt, sebgyógyulást segíti.

Az összes antioxidáns közül az E-vitamin nyújtja a legnagyobb védelmet a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben, mert könnyen be tud épülni az LDL koleszterin molekulába, és megakadályozza annak oxidációját (a szabad gyökök oxidálta koleszterin különösen árt az érfalnak, és az érelmeszesedés kialakulásában jelentős szerepet játszik). Egyetlen molekula E-vitamin 200 telítetlen zsírsav molekulát képes megvédeni az oxidációtól. Ezenkívül a vitamin elősegíti az LDL koleszterin lebontását, megelőzi a vérrögök kialakulását, és akadályozza a különböző szívbetegségek kialakulásában szerepet játszó gyulladásos folyamatokat is. Óvja az oxidációtól az A-vitamint is.

Az E-vitamin, mivel megköti a rák keletkezésében és terjedési folyamatában is szerepet játszó szabad gyököket, illetve védi a sejthártyát, fontos a rák megelőzésében. Az immunrendszer normális működéséhez is nélkülözhetetlen, mivel az immunsejtek különösen érzékenyek a szabadgyök-reakciók káros hatásaival szemben. A szervezet E-vitamin szintje nagymértékben befolyásolja az immunsejtek válaszkészségét.

Csökkenti a szívbetegségek kockázatát

Két nagy tanulmány szerint az E-vitamin készítmények szedése 25-50%-kal csökkentette a szívbetegségek kialakulásának esélyét, és megelőzte az anginás mellkasi fájdalmat. Az E-vitamin csökkenti a vérnyomást is, több oxigént juttat a szervezetbe, növeli az állóképességet és gyorsítja a regenerálódást. A vitamin amellett, hogy az érrendszer védelmét biztosítja, főszerepet játszik a szívbetegségek kezelésében, az agyvérzés utáni lábadozásban. Más vizsgálati eredmények szerint az E- és a C-vitamin együttesen alkalmazva gátolja az érelmeszesedés kialakulását. Az agyunk számára is jótékony hatású, mert az idegsejteket védő sejtek sok zsírsavat tartalmaznak, melyek szintén ki vannak téve a szabad gyökök károsító hatásának.

 

Öregedésgátló, érszűkület elleni szer....

Tudományos vizsgálatok támasztják alá azt is, hogy az E-vitamin késleltetheti az öregedést, mivel védi a sejteket a szabad gyökökkel szemben: használhatjuk tehát az E-vitamin zselés kapszuláját arckrémként is. Hatásos a cigarettafüstből és más szennyező anyagokból származó méreganyagok ellen, alkalmas a Parkinson-kór kezelésére, késlelteti a szürkehályog kialakulását és lassítja az Alzheimer-kór lefolyását. Más tanulmányok szerint az E-vitamin enyhíti az érszűkület miatti lábfájást, a menstruáció előtti, fájdalmas emlőfeszülést és érzékenységet. A bőrsérülésekre kent E-vitaminos krém vagy olaj pedig sokak tapasztalata szerint elősegíti a sebgyógyulást.

Mennyi E-vitaminra is lenne szükségünk?

Az E-vitamint a zsírszövetek és a máj raktározza, viszont zsírszegény étrend mellett az E-vitamin mértéke nem kielégítő, ezért ilyen esetekben ajánlott táplálék kiegészítő formájában történő bevitele. Figyeljünk arra, hogy „d” jelzés utal a természetes formára [például d-gamma-tokoferol], míg a “dl” jelzés a szintetikus formára [például dl-alfa-tokoferol]): a szintetikus E-vitamin rendszerint olcsóbb.

Az ajánlott napi E-vitamin mennyiség nőknek 8 mg, férfiaknak 10 mg (ez 12-15 nemzetközi egységnek felel meg). Bár ez az adag elegendő az E-vitamin hiány pótlására, sokak szerint a teljes antioxidáns hatás eléréséhez nagyobb mennyiségre van szükség. Az általános betegségmegelőzésre a legtöbb szakértő 250-500 mg E-vitamint ajánl tabletta vagy kapszula formájában. Az E-vitamin felszívódását elősegíti a C-vitamin és a szelén egyidejű fogyasztása. Gátolják viszont a felszívódását a koleszterinszint csökkentésére felírt epesavkötő gyanták, a transzzsírsavak, a fogamzásgátló tabletták és a nagy mennyiségben előforduló vas, mangán vagy réz a táplálékban vagy az egyidejűleg szedett multivitaminokban. 

evitamin
Az E-vitamin tablettából válasszuk a d jelzésű, természetes formát!
Forrás: Women Fitness

Folyamatos vita zajlik például az E-vitamin nagy dózisú táplálék kiegészítőként való használatának biztonságával kapcsolatban, mivel egyes kutatások szerint a véralvadásgátlókat szedő betegeknél a vérzés kockázata jelentősen megnő. Túlzott mértékű fogyasztása K-vitamin hiányt idézhet elő, és az A-vitamin felszívódását is akadályozhatja. Sok orvos szerint az E-vitamin hatástalan, nem hosszabbítja meg, sőt, lerövidítheti az életet. Amennyiben bármilyen betegség esetén nagy mennyiségben szednénk, konzultáljunk a háziorvosunkkal, mivel bizonyos rendellenességek mellett negatív hatást válthat ki.

Különösen ajánlott az E-vitamin pótlása dohányosoknak, időseknek, nehéz fizikai munkát végzőknek, sportolóknak, alkoholistáknak, fertőző, illetve anyagcsere-betegségben szenvedőknek, lábadozó betegeknek, valamint azoknak, akik speciális zsírszegény diétát tartanak. A termékeny korú nőknél csökken a megtermékenyülés esélye, amennyiben nincs elég E-vitamin a szervezetükben.

 

Borítókép forrása: vitamins.lovetoknow.com

Források:
http://www.webbeteg.hu/cikkek/egeszseges/2545/e-vitamin
https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminE-HealthProfessional/

 

Hozzászólások