Cukor helyett: a természetes édesítők jótékony hatásai

Cukor helyett: a természetes édesítők jótékony hatásai

A cukorra sokan méregként tekintenek, például a paleo étrend követői is ezt vallják. Igazuk is van, nem kellene túlzásba vinnünk a finomított cukrok fogyasztását, azonban a cukorfogyasztást még mindig jóval kevésbé tartom ártalmasnak, mint a metabolikus édesítőszereket. Vannak azonban olyan természetes édesítők, amikkel kiválthatjuk a cukrot az étrendünkben.

1. Eritrit

eritir
Az eritritet a táplálkozási szakértők cukorhelyettesítőként ajánlják, állítólag ez a legjobb alternatíva.
Forrás: eritritol.info

Az eritrit (E968) egy természetes úton képződő cukoralkohol, amelyet a cukor erjesztésével állítanak elő. Édessége a cukoréhoz képes 70%. Grammonként mindössze 0,2 kalória van benne, amely gyakorlatilag nullának tekinthető. Nincs hatással az inzulintermelésre, mert glikémiás indexe 0, ezáltal cukorbetegek fogyaszthatják. Egészségügyi előnye, hogy a legnagyobb része felszívódik a vékonybélben, csak nagyon minimális mennyiség kerül a vastagbélbe, így nem okoz bélproblémákat. Kutatások szerint a felszívódott mennyiségnek több mint 90%-a változatlan formában távozik a szervezetből a vizelettel, 24 órán belül. Így szinte semmi nem marad a szervezetben, biztonságos és nem hizlal.

Utóíze minimális, csak az ízekre, aromákra érzékenyek éreznek valami kis utóízt a fogyasztása során. Az eritritet elsősorban sütemények, kekszek, kétszersültek ízesítéséhez használja az élelmiszeripar. Édesítő hatása mellett hosszabb eltarthatóságot is garantál. Otthoni sütés-főzés esetén szinte bármilyen ételhez felhasználhatod az eritritet, azon viszont ne lepődj meg, hogy hevítés következtében bebarnul. Candida diétások is bátran fogyaszthatják, mert nem táptalaja a gombáknak!

Hasonlóan a nyírfacukorhoz és a Steviához, az eritrit sem karamellizálódik. Ezen kívül különös sajátossága, hogy mivel erős endoterm reakciókat vált ki, lehűti a forró folyadékot - ugyanakkor hideg vízben nehezen oldódik. Az üvegpoháron finom kristályokat hoz létre, így olyan benyomást kelthet, mintha az koszos lenne. A túlzott eritrit fogyasztás nem ajánlott, mert nagy dózisban hasmenést okozhat, valamint rontja az ízérzékelést és erősíti az édességfüggőséget.

 

2. Stevia

stevia
A Stevia az egyetlen olyan természetes édesítő, amelynek nulla a glikémiás indexe.
Forrás: Gyulai Hírlap

Ezt az édesítőt először az 1900-as években vonták ki egy dél-amerikai növény, a jázminpakóca (Stevia rebaudiniana) leveléből, de gyógynövényként már évszázadok óta használták. Levelei 30-szor édesebbek a répacukornál, kivonatai pedig akár 300-szor is édesebbek tőle. Szélesebb elterjedése a II. világháború cukorhiányának köszönhető. A Steviát megvásárolhatjuk por, tabletta, levél és édesítő formában is. Számos édesítőszerrel szemben a Stevia édesítőszerek előnye, hogy kalória-és szénhidrátmentesek, nulla a glikémiás indexük és sütésnél-főzésnél 198 Celsius fokig megtartják az édes ízüket.  A Stevia kivonat nem szívódik fel a bélrendszerben és az enzimek sem képesek lebontani. A vastagbélben található baktériumok azonban képesek szteviollá és cukormolekulákká alakítani. A Stevia egyetlenegy hátránya, hogy mellékíze van, ezért nem mindenki szereti. Sütemények készítésekor a Stevia nem lép reakcióba, mint a cukor. Amikor Steviát használunk, érdemes tehát a recepthez egy késhegynyi szódabikarbónát  is adni a sütőpor mellé, így a sütemény ugyanúgy fel fog jönni, mintha cukorral készült volna a recept.

A Stevia tartalmaz A-vitamint, E-vitamint és C-vitamint, ezen kívül pedig cézium, magnézium, kálium, foszfor, cink, vas, kobalt, mangán forrás is. A Stevia alapvetően lúgosító hatású, így lúgosító étrend során alkalmazható édesítőszer

Egy 2000-ben elvégezett kísérletben önkéntes kísérleti alanyoknál 1 éven keresztül napi 250 mg Stevia fogyasztása nem változtatta meg a vér biokémiai összetételét. A JECFA 1999-es állásfoglalása szerint a Stevia szájon át történő bevitele nem okoz toxikus elváltozást. Állatkísérletek bizonyították, hogy napi 1100mg/testsúlykilogramm bevitele a patkányok szervezetében nem mutatott elváltozásokat. Ezt a megállapítást a WHO is igazolja. Mivel a Stevia nem emeli meg a vércukorszintet ezért a cukorbetegségben szenvedők is fogyaszthatják. Egyes kutatások azt is kimutatták, hogy a 2-es típusú cukorbetegség esetében a vércukorszint szignifikáns csökkentését eredményezi.

3. Xilit(ol), vagyis nyírfacukor

xilit
A xilitet a cukorbetegek számára is ajánlják, ám ezt sem szabad túlzásba vinni.
Forrás: nyirfacukor.hu

A xilitol (E967) egy édesítőszer, mely amellett, hogy biztonságos és természetes, nélkülözi a cukor és a mesterséges édesítők mellékhatásait. Megtalálhatjuk zöldségekben, gyümölcsökben és az emberi testben is. Nagyobb mennyiségben az ipar számára a nyírfa rostjaiban található xilánból állítják elő, innen ered a nyírcukor kifejezés. Szénhidrát tartalma 75%-kal, kalóriatartalma pedig 40%-kal alacsonyabb a cukorénál. A cukoréval azonos mennyiségben kell adagolni, ami megkönnyíti a receptek átalakítását. A glikémiás indexe jóval alacsonyabb (GI=12), mint a cukoré, így cukorbetegek számára is ideálisabb édesítőszer. A vékonybélben csak 25-50 százaléka szívódik fel, a maradék a vastagbélbe kerül. Mellékhatásként az arra érzékenyeknél hasmenést, gázképződést okozhat.

A xilit segíthet megőrizni a megfelelő vércukorszintet, emellett megelőzhető vele az elhízás is. Lassú felszívódásának és átalakulásának köszönhetően fokozza a jóllakottság érzését, ennek következtében használatával megelőzhető a túlevés. Segíthet legyőzni a cukorfüggőséget, így megoldást nyújthat a napjainkban túlzott mértékű cukorfogyasztásából adódó egészségügyi problémákra. Lúgosító hatásának köszönhetően a Candida diéta során is bátran fogyasztható.

 

4. Mannitol

mannit
A mannitolt főleg a gyógyszeripar használja, de csomósodásgátlóként is megjelenik az élelmiszerekben.
Forrás: greatist.com

A mannitolt (E421) először a virágos kőrisből (Fraxinus ornus) sikerült izolálni, melynek kérgéből néha édes nedv, manna (mannit) folyik , ezért szokták mannakőrisnek is nevezni. Élelmiszeripari és gyógyszerészeti felhasználása jelentős. A mannitol a biológiai membránokon nem képes áthatolni. Élelmiszerekben elsősorban alacsony energiatartalmú édesítőszerként, valamint csomósodást gátló anyagként alkalmazzák E421 néven. Napi maximum beviteli mennyisége 160 mg/testsúly kg. Nagy mennyiség elfogyasztása esetén puffadás, hasmenés léphet fel.

5. Maltitol

A maltitol a cukoralkoholok csoportjához tartozik, melyet kukoricából állítanak elő. A maltitol tisztán édes ízű, édessége a cukor édességének körülbelül 60–90 százaléka. Energiatartalma is valamivel alacsonyabb, mint a cukoré, kb 2,4 kcal/g. Természetes édesítő, így tulajdonságait tekintve sok mindenben hasonlít a Steviához vagy az eritriolhoz. Nemzetközi jelölése: E 965. Önmagában is természetes édességet biztosít úgy, hogy kíméli a fogakat. Lassan szívódik fel, így a vércukorszintet kismértékben emeli, mert kedvező a glikémiás indexe (GI 20), ezért a legideálisabb édesítőszer (nem csak) cukorbetegek számára. Diabetikus táplálék előállítása során a maltitol jelenleg a legideálisabb édesítőszer. Nincs ismert mellékhatása. A maltit veszélytelen, de a mennyiségi korlátozást célszerű szem előtt tartani. Nagy mennyiségben fogyasztva hasmenést, hasfájást és puffadást okozhat. 

6. Tagatóz

toomuch
A természetes édesítők fogyasztása kiváló módja a cukorbevitel csökkentésének.
Forrás: oakvillefamilyhealth.com/

A tagatóz egy kis energiatartalmú, de teljes értékű, természetes édesítőszer, melyet a tejcukorból, azaz a laktózból vonnak ki. Édesítő ereje a cukorénak 92%-a. Kiváló édesítő hatása mellett elősegíti a kettes típusú diabétesz, a hemofília és egyéb betegségek kezelését, valamint a magzati fejlődést. Felhasználását ételekben és italokban, diabetikus készítményekben egyaránt ajánlják. Viszonylag új, Európában csak egy pár éve van engedélyezve a használata. A tagatóz glikémiás indexe nagyon alacsony: mindössze 3, így a vércukorszintet csak kis mértékben emeli. Íze a cukoréhoz megtévesztésig hasonló, semmi mellék- vagy utóíze nincs. Fontos, hogy a tagatóz prebiotikus hatással rendelkezik, elősegíti az egészséges bélflóra fenntartását és nem rontja a fogakat. Nagyobb mennyiségű fogyasztása azonban bélproblémákat okozhat.

 

Borítókép forrása: eritritol.info

Forrás:
https://authoritynutrition.com/4-healthy-natural-sweeteners/
http://www.prevention.com/food/healthiest-natural-sweetners
http://balaicza.hu/egeszseges-cukorpotlok/

Hozzászólások