Csukamájolaj: az egyik legjobb D-vitamin-forrás

Csukamájolaj: az egyik legjobb D-vitamin-forrás

Európa északi országaiban a legelterjedtebb a csukamájolaj fogyasztása, ám hazánkban is már régóta használt és ismert, ami nem is csoda, hiszen rengeteg jótékony hatása van a szervezetre és fontos vitaminokat és ásványi anyagokat lehet vele pótolni. 

 

Mi is a csukamájolaj pontosan?

Nevétől eltérően nem a csuka, hanem a tőkehal májából készítik. A csukamájolaj A-vitaminban, omega-3 zsírsavakban és D-vitaminban gazdag. A legtöbb ember nem fogyaszt elég D-vitamin-t és omega-3 zsírsavat tartalmazó ételt, pedig ezek az anyagok gyulladáscsökkentő hatásukról híresek, illetve a szervezet egészséges működéséhez elengedhetetlenek. 

csukamájolaj
Sokaknak ismerős lehet a nem túl gusztusos, de annál egészségesebb olaj
Forrás: napidoktor.hu

A csukamájolaj jótékony hatásai

Segít a szívbetegségek megelőzésében

A bizonyítékok azt mutatják, hogy a csukamájolaj segít csökkenteni a triglicerid szintet, ami egy vérzsír és közvetlenül felelős bizonyos szívbetegségek kialakulásához. Ezen kívül kezeli a magas vérnyomást, illetve segít a megfelelő koleszterinszint megtartásában. Több kutatás is bebizonyította, hogy az omega-3 zsírsav segít megőrizni az artériák egészségét.

Csökkenti a rák kialakulásának kockázatát

A magas D-vitamin szint, származzon az a napfényből vagy a csukamájolajból, csökkenti a rák kialakulásának kockázatát. Egy tanulmány szerint a D-vitamin segíthet a mellrák megelőzésében, illetve csökkenti az emlődaganatokat.

Segít a cukorbetegség kezelésében és kialakulásának megelőzésében

Mint az esszenciális zsírsavak nagyszerű forrása, a csukamájolaj segít a vércukorszint szabályozásában, enyhíti a gyulladásokat, valamint az inzulinrezisztenciára is jó hatással van. A terhesség alatt érdemes tőkehalmájat fogyasztani, illetve a kisbabának első életévében csukamájolajat és D-vitamint adni, így csökkenthető a cukorbetegség kialakulásának esélye.

Állatkísérletekben már sikeresen alkalmazták a cukorbetegség kezelésére, segített a testsúly tartásában, illetve visszaállította bizonyos, a cukorbetegséggel kapcsolatos markerek helyes értékét.

Segít az arthritis és az ízületi gyulladások kezelésében

A tudósok a 20. század elején megállapították, hogy a csukamájolaj természetes gyógyír az angolkórra, így anyák ezrei kezdték el adni gyermeküknek. Csökkenti az arthritis-ben és más ízületi gyulladásban szenvedő betegek fájdalmait, az ízületi merevséget és a duzzanatot.

Nem-szteroid gyulladáscsökkentőként működik, csökkenti a tüneteket, ezáltal nagyon jó természetes alternatívája sok gyógyszernek.

Növeli a termékenységet, illetve segíti a növekedést és a fejlődést

A zsírok kiemelt fontosságúak a reproduktív egészség megtartásában, hiszen részt vesznek a nemi hormonok termelésében, ideértve az ösztrogént és a progeszteront is. A csukamájolaj segít megőrizni a petefészek és a herék egészségét, a benne található D-vitamin és omega-3 zsírsav elengedhetetlen az endokrin rendszer egészséges működéséhez.

A csukamájolaj gyulladásgátló anyagainak köszönhetően támogatja a mellékvesét, az agyalapi mirigyet és a hipotalamuszt.  Azok a nők, akik a terhességük elejétől fogva csukamájolajat fogyasztanak, nagyobb babának adnak életet, illetve az anyatejükben lévő magasabb DHA és EPA szintnek köszönhetően babájuk is jobban fog fejlődni.

Az Oslói Egyetem kutatása szerint, azok a gyerekek, akiknek az édesanyja a terhesség és a szoptatás alatt is csukamájolajat fogyasztott, magasabb pontszámot érnek el az intelligenciateszteken 4 éves korukban, mint azok, akiknek az édesanyja kukorica olajat fogyasztott.

 

Jót tesz az agy egészségének

A csukamájolajban található omega-3 zsírsav csökkenti a depresszió kialakulásának esélyét, illetve enyhíti annak tüneteit.

Egy 2007-es norvég tanulmány szerint 1.3%-kal kevesebb volt a depressziósok aránya azoknál az embereknél, akik naponta csukamájolajat fogyasztottak. Azt is megállapították, hogy a depresszió tüneteinek súlyossága is csökkent a csukamájolaj fogyasztásának elkezdésével.

Ezen kívül összefüggés mutatható ki az omega-3 zsírsav bevitel és az Alzheimer-kór kialakulásának valószínűsége között. Egy dolog biztos: az esszenciális zsírsavak megvédenek az időskori demenciától, illetve segítenek megőrizni mentális egészségünket.

Segít fenntartani a csontok egészségét

A csukamájolajban található D-vitamin segít megőrizni csontjaink egészségét, de a kialakulóban lévő csontritkulásra is jó hatással van.

Harcol a gyomorfekéllyel

Laboratóriumi vizsgálatok során a kutatók megfigyelték, hogy a csukamájolaj gyorsítja a gyomorfekély gyógyulását, illetve természetes úton gátolja a gyomorsav termelődését. Úgy tűnik, hogy az olaj védi a sejteket és enyhíti a stressz okozta gyomorfekélyt.

 

A csukamájolaj felhasználása és javasolt fogyasztási mennyisége

Sajnos a legtöbb halolajat tartalmazó készítmény tele van mindenféle felesleges szintetikus anyaggal. Érdemes minőségi és megbízható márkát vásárolni, illetve a fermentált változatot keresni, ugyanis az könnyebben emészthető és több hasznos anyagot tartalmaz.

A napi javasolt fogyasztási mennyiség: 12 év alatti gyerekeknél 1 teáskanál, 12 év feletti gyereknél és felnőtteknél 2 teáskanál, terhes nőknél 4 teáskanál. A javasolt napi fogyasztási mennyiséget lehetőleg ne lépjük túl, ugyanis felborulhat testünkben az esszenciális zsírsavak aránya, valamint az A-, és a D-vitamin túladagolása is komoly problémákat tud okozni.

Fogyasztás előtt érdemes elkeverni egy kis gyümölcslével, citromos vízzel, joghurttal vagy bármivel, ami egy picit is képes elvenni a kellemetlen ízt és szagot. A megbízható gyártók nem adnak hozzá semmilyen mesterséges ízfokozót, azért kell így elkészíteni. Vannak olyan márkák is, amik természetes citrom vagy menta-kivonatot tartalmaznak azok is bátran fogyaszthatóak. A csukamájolajat sötét és hűvös helyen kell tárolni, mert különben megavasodik.

Források:

https://draxe.com/cod-liver-oil/
http://www.medicalnewstoday.com/articles/270071.php

Borítókép forrása: napidoktor.hu

Hozzászólások