Cink: hatásai, hiánytünetei, természetes forrásai

Cink: hatásai, hiánytünetei, természetes forrásai

A legtöbben tisztában vagyunk azzal, hogy szervezetünknek szüksége van vitaminokra és ásványi anyagokra, arról azonban kevesebb szó esik, hogy fémes elemekre (nyomelemekre), így rézre és cinkre is szüksége van a szervezetünknek. A cink nélkül például immunrendszerünk működésének hatékonysága is csökken.

A cink egészségügyi hatásai

A cink a mikroelemek közé tartozik: a szervezetben nagyon kis koncentrációban van jelen (<0,005%): ez 2-3 grammot jelent egy egészséges ember esetén, amelynek 90 százaléka a csontrendszerben és az izomzatban koncentrálódik, de számottevő mennyiséget tartalmaz a haj, a szem, továbbá a bőr, a máj és a vesék is.

1. Immunerősítő hatás, a megfázások megelőzése

A cink egy természetes módja annak, hogy felvegyük a harcot az influenzával és a téli időszakban olyan gyakori megfázásokkal. A cink, amennyiben legalább 5 hónapig állandóan fogyasztjuk, növeli az ellenálló képességet az előbb említett betegségek ellen, illetve a gyógyulási időt is lerövidíti a megbetegedések esetén. A cink a légutakban megakadályozhatja a baktériumokkal való fertőződést. Az ionos cink, elektromos töltése miatt antivirális tulajdonságokkal rendelkezik: a sejtek ICAM-1 receptorához köt, ezzel gátolva a vírusok kötődését az epitheliális sejtekhez. 

 

A Medical Education Center of Chandigarh kutatásai szerint, amennyiben a megfázásos tünetek megjelenését követő 24 órán belül nagyobb mennyiségű cinket juttatunk a szervezetünkbe, a betegség sokkal kevésbé lesz súlyos és a lefutása is gyorsabb lesz, mint amennyiben nem szedünk cinket. 

2. Antioxidáns: rákmegelőző hatás

A cink hatékony gyulladáscsökkentő szer és antioxidáns, így természetes kezelésnek számít a rák megelőzésében. Az idősebb emberek esetében a cink kifejezetten elősegíti a sejtek normális osztódásának folyamatát, illetve rákos sejtvonalak keletkezését is gátolja. Tudósok azt is bizonyították, hogy cink szedése esetén a szervezetben jelentkező oxidatív stressz szintje sokkal alacsonyabb, mint azoknál, akik nem szednek cink tartalmú étrendkiegészítőket. Azoknál, akik nem szedtek cinket,  a gyulladásos citokinek koncentrációja is magasabb volt, ami a cinkkel való kezelés után szintén csökkent. 

3. Egyensúlyi hormonszint megteremtése

A cink a hormonháztartás normalizálásban és ezzel együtt a normális fogamzóképesség megteremtésében is részt vesz. A cink hozzájárul a tesztoszteron szintjének növekedéséhez, illetve a női nemi hormonok termelődésében (ösztrogén, progeszteron), a petesejtek felszabadulásában is szerepe van a petefészkekből. A túl alacsony és túl magas ösztrogénszint egyaránt vezethet menstruációs problémákhoz, hangulatingadozáshoz, korai menopauzához, illetve a fogamzóképesség csökkenéséhez vagy teljes hiányához is.

4. Cukorbetegség ellen

A cinkre szükség van például az egészséges inzulintermeléshez is. A vércukorszintünk tehát csak abban az esetben lehet normális, ha megfelelő mennyiségű cink s rendelkezésre áll, mivel a cink az inzulinhoz köt, amely így tárolódik a hasnyálmirigyben és akkor szabadul fel, ha valamilyen szénhidrát kerül a szervezetünkbe. A cink emésztőenzimek felszabadulását is serkenti, így a cukrot a szervezet energiaként hasznosítja, és nem raktározza el zsír formájában.

5. Szív- és érrendszer egészségének fenntartása

Cinkre a szív- és érrendszer sejtjeinek is szüksége van a megfelelő működéshez és osztódásokhoz, miközben hozzájárul az oxidatív stressz és a gyulladások csökkentéséhez is. A cink hozzájárul a szív egészségéhez is, mint természetes vérnyomáscsökkentő és koleszterinszint-csökkentő.

6. Hasmenés megelőzésére

A cinkhiányt általában krónikus felszívódási zavarok okozzák, amelyek gyakran hasmenést is kiválthatnak: a cink tehát kiváló megoldás lehet a hasmenés megelőzésére és kezelésére is. 

7. A termékenység növelése

A cinknek fontos hatása van a termékenységben, főleg a férfiak tesztoszterontermelésében. A cinkhiányos táplálkozás hatására fiatal férfiakban szignifikánsan csökkenhet a vérszérum tesztoszteronszintje, ami negatívan befolyásolhatja a termékenységet és a libidót is. A cinknek nők esetében leginkább a peteérésben van szerepe: amennyiben nincs elég cink a szervezetben, nem következik be az ovuláció és a petesejtek is fejletlenek maradnak. 

 

8. Egészséges felszívódás és emésztés

A cinkre szükség van a fehérjék szintézise során, illetve a megfelelő aminosavak felhasználáshoz is a táplálékból. A cink a szénhidrátok lebontásában is fontos szerepet tölt be, így hiánya esetén gyakori az alacsony energiaszint, illetve krónikus fáradtság szindróma is kialakulhat. 

+1: Segíti az izmok épülését és regenerálódását

A cinknek fontos szerepe van a sejtosztódás és sejtnövekedés során, így a megfelelő cink bevitel hozzájárul az izomsejtek regenerálódásához és növekedéséhez is. A cink hozzájárul a tesztoszteron, a növekedési hormon, illetve az Inzulinszerű növekedési faktor-1 (IGF-1) felszabadulásához is, amelyek mind elengedhetetlenek az izomtömeg növeléséhez, illetve az egészséges emésztéshez

A cinkhiány tünetei

mm
A cink hiánytünetei képekben
Forrás: draxe.com/ munkahet.hu

A cinkhiány gyakori betegség még a fejlett társadalmak esetén is, általában akkor jelentkezik, amikor nem fogyasztunk elegendő mennyiségű cinktartalmú ételt, illetve az is előfordul, hogy valamilyen felszívódási rendellenesség jelentkezik, amelynek következtében nem hasznosul megfelelően a cink a szervezetünkben. 

A cinkhiány leggyakoribb tünetei:

  • Az étkezési szokások megváltozása: sóvárgás a sós vagy édes ételek után
  • Az ízlelés és a szaglás érzékenységének megváltozása
  • Súlyvesztés vagy súlygyarapodás
  • Gyakori allergiás reakciók, főleg ételallergiák
  • Hajhullás
  • Emésztési zavarok, hasmenés
  • Krónikus fáradtság szindróma
  • A fogamzóképesség csökkenése, infertilitás
  • Hormonális problémák (a Premenstruációs szindróma tüneteinek rosszabbodása, menopauza tünetek)
  • Az immunrendszer csökkent működése, gyakori megbetegedések
  • Rossz koncentrációs képesség és memória
  • Lassú sebgyógyulás, gyakori bőrirritációk
  • Idegrendszeri zavarok

A cink nagy mennyiségben található a magas fehérjetartalmú ételekben, főleg a húsban, a tenger gyümölcseiben, illetve a nyers tejtermékekben. A cinket megtaláljuk sokféle magban és a hüvelyesekben is, illetve a gabonapelyheket is gyakran dúsítják vele. A cink ebben a formában azonban nem hasznosul olyan hatékonyan, mivel fitinsavakhoz van kötve, amelyek csökkentik a felszívódási képességét. Kutatások során többször rámutattak arra is, hogy a cinkhiány gyakrabban fordul elő, mióta az emberek sok feldolgozott, előre elkészített élelmiszert fogyasztanak, amelyek magas szénhidrát tartalommal rendelkeznek, mivel ezekben sok felszívódást gátló anyag fordul elő természetes formában is. Az emberek ráadásul gyakran szénhidrátokkal helyettesítik a fehérjéket az étrendjükben, ami felszívódási zavarokhoz, illetve csökkent cinkbevitelhez is vezet. 

 

Kik vannak leginkább kitéve a cinkhiánynak?

A leggyakrabban azoknál jelentkeznek a cinkhiány tünetei, akik valamilyen növényi alapú diétát követnek, tehát vegák vagy vegánok, így nem fogyasztanak állati eredetű fehérjéket és/vagy tejtermékeket sem. A bélrendszeri panaszokkal küzdők, így a refluxos betegek is tapasztalhatnak cinkhiányos tüneteket. Az alkoholproblémákkal küzdők, ízületi gyulladásban szenvedők, illetve a dialízises betegek is gyakran cinkhiányosak.

A fogamzásgátló tablettákat, illetve különböző hormonkészítményeket szedő nők szintén nagyobb valószínűséggel szenvedhetnek cinkhiányban, mivel a különböző készítmények hatóanyagai interferálhatnak a cinkkel. 

A cinkhiány kezelése

Amennyiben a beteg cinkhiányban szenved, a napi cinkbevitelt ajánlott megemelni: ebben az esetben 30 mg cink bevitele lehet szükséges, kúraszerűen, 90 napon át. Fontos, hogy a cink mellé megfelelő mennyiségű rezet is bejuttassunk a szervezetünkbe!

Ajánlott napi bevitel

A cink ajánlott napi bevitelének alakulása korcsoportonként, az USDA ajánlása szerint:

Csecsemők:

0-6 hónapos kor között: 2 mg/nap

7-12 hónapos kor között: 3 mg/nap

Gyermekek:

1-3 éves kor között: 3 mg/nap

4-8 éves kor között: 5 mg/nap

9-13 éves kor között: 8 mg/nap

 

Felnőttek:

Férfiak 14 éves kor felett: 11 mg/nap

Nők, 14-18 éves kor között: 9 mg/nap

Nők, 19 éves kor felett: 8 mg/nap

Szoptatás és várandósság alatt: 12 mg/nap

A cinket sokféle formában vásárolhatjuk meg a gyógyszertárakban: elérhető szirup, kapszula és gél formájában is, illetve a komplex multivitamin tabletták részeként is hozzájuthatunk. Ezek a készítmények a cinket tartalmazhatják cink-glükonát, cink-szulfát vagy cink-acetát formájában is, amelyek hasonló módon hasznosulnak a szervezetben, egyiket sem tekinthetjük jobbnak vagy rosszabbnak a többinél. A szerves kötésű cink cink-citrát, -pikolinát, -acetát, - monometionin formájában elvileg jobban felszívódik, a szerves cink tablettákban ezért általában cink-citrátot találunk. A szerves kötésű vegyületek nem okoznak gyomorbántalmakat sem.

A cink természetes forrásai

cink
A cink természetes forrásai képekben
Forrás: draxe.com/ munkahet.hu

Mint már említettem, a legnagyobb mennyiségű cink a magas fehérjatartalmú ételekben található. A legjobb természetes cinkforrások a következő ételek:

  • Bárányhús: 100 gramm húsban 2,9 mg 
  • Marhahús: 100 gramm húsban 2,6 mg
  • Csicseriborsó: negyed csészében 2,5 mg
  • Kesudió: negyed csészében 1,9 mg
  • Tökmag: negyed csészében 1,6 mg
  • Joghurt vagy kefír: egy pohárban 1 mg
  • Csirkemell: 100 grammban 1 mg
  • Pulykahús: 100 grammban 1 mg
  • Tojás: egy nagy tojásban 0,6 mg
  • Gomba: egy csésze gombában 0,6 mg 
  • Lazac: 100 gramm lazacban 0,5 mg
  • Kakaóporban: egy teáskanálban 0,3 mg

Cink túladagolás

A cink hosszútávú, nagyobb dózisban való szedése cink felhalmozódáshoz vezethet, amelynek során a cink reakcióba léphet a szervezet számára szintén fontos, más  ásványi anyagokkal, így például a rézzel. Ez a kölcsönhatás pedig épp ellenkezőleg hathat, mint ahogyan a cinknek alapvetően kellene: csökkent immunműködést idézhet elő és rongálhatja a vérképzés folyamatát is. Általában azonban a tünetek nem ennyire súlyosak, a cink túladagolásban szenvedők, akik a cinket orrspray formájában juttatják be, általában máshogy érzékelik az ízeket és illatokat, ami befolyásolhatja az étvágyukat. A cink túladagolás hatására kialakulhat hányinger, illetve emésztési zavarok, hasmenés, hasi görcsök és hányás is jelentkezhet. A tünetek általában a cink tabletták bevitele után 3-10 órával jelentkeznek és a túladagolás megszűnésével rögtön el is múlnak. 

Amennyiben kevés kalciumot viszünk be a szervezetünkbe, viszont a cinkbevitelünk magas, akkor a cink a kalcium felszívódását csökkentheti. Napi 100 gramm cink bevitele több mint tíz éven át a férfiak esetében megduplázza a prosztatarák kialakulásának kockázatát. A multivitamin készítmények és cink tabletták együttes szedése hosszútávon bizonyítottan növeli a prosztatarákban történő elhalálozás kockázatát. 

A cink interakciói más hatóanyagokkal

A cink bizonyos hatóanyag hatékonyságát növelheti, illetve interferálhat is azokkal. Milyen gyógyszerek szedése esetén kell vigyáznunk?

  • A cink növelheti a vérrögképzést gátló szerek és az antikoagulánsok hatását, így erősíti az aszpirin, a heparin és a warfarin hatását is. 
  • A cink a nem szteroid alapú gyulladáscsökkentők hatását is növelheti, így az ibuprofenét, amely az Advilban is megtalálható, illetve a naproxifenét is, amely az Aleve hatóanyaga. 
  • A cink csökkentheti a vércukorszintet, így az vércukorszint-csökkentő szereket szedők, illetve az inzulinos betegek számára ajánlott az odafigyelés cink tartalmú étrendkiegészítők szedése esetén!
  • A cink és a Ginkgo biloba, illetve a fokhagyma együttes alkalmazása fokozhatja az elvérzés kockázatát, mivel ezek mind természetes vérhígítók
  • A cink kedvezően hat az A-vitamin hasznosulására, amelynek a szervezetben történő szállítása és szükség szerinti mobilizálása cink nélkül nem megfelelő.
 

Borítókép forrása: Organic Facts

Források:

https://draxe.com/zinc-benefits/

https://draxe.com/zinc-deficiency/

https://medlineplus.gov/
ency/article/002416.htm

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/
zinc/background/hrb-20060638

 

Hozzászólások