Chia mag: a diétázók legjobb társa!

Chia mag: a diétázók legjobb társa!

A chia mag lett az elmúlt időszak egyik legkedveltebb superfood-ja, ami a következő cikk ismeretében nem is csoda.  Megfelelően elkészítve nagyon könnyen emészthető és sokféle ételhez hozzáadható.

Az eredetileg Mexikóban termő növény magja tele van ásványi anyagokkal és vitaminokkal. Az azték harcosok előszeretettel fogyasztották, ugyanis energiát adott nekik. A „chia” maja nyelven erőt jelent, a majáknál a futók és a harcosok fogyasztották, hiszen nekik sok energiára volt szükségük.

 

A legújabb kutatások alapján, a chia mag még ennél is több előnyt nyújt fogyasztójának. Csökkenti az öregedés jeleit, támogatja a keringési- és az emésztőrendszert, erősíti a csontokat és az izmokat. A cukorbetegség gyógyításával is kapcsolatba hozták.

A chia mag rostokban, vitaminokban, fehérjében és ásványi anyagokban gazdag. Magas az omega-3 és omega-6 zsírsav tartalma, valamint jelentős mennyiségű kalcium, foszfor, réz, cink, valamint A, B, D és E-vitamin található meg benne.

A chia mag egészségre gyakorolt jótékony hatásai

A bőr egészsége

Mexikói kutatók bebizonyították, hogy a chia magnak kétszer akkora az antioxidáns tartalma, mint ahogy azt régebben gondolták. A benne található antioxidánsok aktivitása akkora, szabad gyökök 70%-át képesek lekötni.

A természetben található egyik legjobb antioxidáns forrás a chia mag, ami így segíti a bőr természetes regenerálódását, illetve megakadályozza a bőr idő előtti öregedését, amiért a szabad gyökök a felelősek.

Az emésztőrendszer egészsége

Nagyon magas rosttartalmának köszönhetően a chia mag szabályozza az inzulinszintet hasonlóan a lenmagolajhoz.

Az élelmi rost biztosítja a bélrendszer megfelelő működését, a gyomorban pedig rengeteg vizet képes megkötni, így hamar teltségérzetet okoz. Klinikai vizsgálatok igazolták, hogy fékezi az éhséget és elnyomja az étvágyat így fogyáshoz vezet a fogyasztása.

 

Jót tesz a szívünknek

Gyulladáscsökkentő, koleszterinszabályozó, és vérnyomáscsökkentő hatásának köszönhetően a chia mag sokat tesz szívünk egészségéért. Visszafordítja az oxidatív stresszt, ezáltal a chia magot fogyasztó embereknél kisebb eséllyel alakul ki érelmeszesedés.

A chia mag linolénsavban gazdag, ez a zsírsav segíti a zsírban oldódó vitaminok felszívódását. Omega-3 zsírsav tartalma körülbelül annyi, mint a lazacnak.

chia mag
1 evőkanál chia mag omega-3 tartalma megfelel 5 halolaj-kapszula tartalmának
Forrás: sisterearthorganics.com

Segít a diabétesz kezelésében

Magas alfa-linolénsav és rosttartalma miatt argentín kutatók elkezdték vizsgálni, hogy a chia mag fogyasztása milyen hatással van az inzulinrezisztenciára és a dyslipidaemia-ra. Mindkét betegség szorosan kapcsolódik a cukorbetegséghez.

Állatkísérletek bizonyították, hogy a chia mag megvéd az inzulinrezisztenciától illetve a vér elzsírosodásától, valamint a már beteg állatok állapotán is javított, illetve a hasi zsír lerakódását is lelassította.

Remélhetőleg nemsokára embereken is bebizonyosodik, hogy nem csak megállítja a cukorbetegség kialakulását, de vissza is fordítja azt.

Fokozza a metabolizmust és energizál

Klinikai vizsgálatok kimutatták, hogy a chia mag képes a teljesítmény növelésére. Ezen kívül fokozza az anyagcserét és hasi zsírt éget el. Csökkenti a zsigeri zsír mennyiségét is, így diétázóknak, fogyókúrázóknak kimondottan ajánlott.

Izomépítéshez és fogyáshoz kiváló

A chia mag az egyik legjobb növényi fehérjeforrás, így minden izmosodni vagy fogyni vágyó embernek alapvető élelmiszer. Emellett 10x annyi vizet képes megkötni, mint a saját súlya így javítja az elektrolitok felszívódását. Lassítja az emésztést és hosszabb ideig okoz teltségérzetet. Magas cinktartalmának köszönhetően szabályozza a szervezet energiafelhasználását.

Segít a méhnyakrák és az emlőrák leküzdésében

Klinikai kutatások úgy találták, hogy az alfa-liponsav (ALA), amiből a chia magban is rengeteg található, gátolja a méhnyak-, és az emlőrák rákos sejtjeinek növekedését. Azt is megállapították, hogy az ALA a rákos sejtekben sejthalált okoz, míg a normál sejteket nem bántja. Ugyan még további részletes vizsgálatokra van szükség, de az eredmények már így is nagyon kecsegtetőek.

 

Segít a fogak egészségének megőrzésében

A chia mag bőven tartalmaz kalciumot, foszfort, cinket és A-vitamint. A kalcium a fogak építőeleme, egészségükhöz a megfelelő kalciumbevitel elengedhetetlen.

A cink megakadályozza a lepedék mineralizálódását, így kevesebb fogkő alakul ki a szájban.

A chia mag felhasználása és lehetséges mellékhatásai

chia shake
Gyümölcsökkel és joghurttal kombinálva egészséges és laktató desszert lesz belőle!
Forrás: greatist.com

Enyhén diós íze van, ám ettől függetlenül köretként nyugodtan fogyasztható. Érdemes azonban megőrölni vagy beáztatni, ugyanis akkor több ásványi anyag és omega-3 zsírsav tud felszívódni a szervezetben.

Ismert mellékhatása nincs, nagy mennyiségű fogyasztása esetén viszont hasi diszkomfortérzés léphet fel. Emiatt érdemes mindig bő folyadékkal fogyasztani, vagy előre beáztatni.

Forrás: https://draxe.com/chia-seeds-benefits-side-effects/

Borítókép forrása: authoritynutrition.com

Hozzászólások