Bulgur:hatásai, diéta, elkészítése

Bulgur:hatásai, diéta, elkészítése

A bulgur az egészséges életmód és diéta egyik fontos alapanyaga. Vajon miért érdemes fogyasztani, milyen pozitív egészségügyi hatásai vannak és hogyan kell elkészíteni?

 

A bulgur vagy török rizs egy durumbúzából készült gabonaféle. A közel-keleti és a török konyha egyik kedvelt alapanyaga, ami teljes érés előtt betakarított búzaszemekből készül. A búzaszemeket később kevés ideig előfőzik, majd a napon megszárítják. A sima búzával összehasonlítva a bulgurban sokkal több az ásványi anyag, a vitamin, az antioxidáns és a növényi rost.

bulgur tápanyagai
A bulgur tápanyagtartalma
Forrás: nosalty.hu

Nagyon kevés benne a zsír, és kitűnő növényi fehérjeforrás! Napi egy csésze bulgur elfogyasztása a szükséges növényi rostok 25%-át biztosítja a szervezetnek! Mivel az egész búzaszemet tartalmazza, ezért B6-, B3-, és E-vitaminban gazdag, illetve alacsony a glikémiás indexe.

Vastartalmának köszönhetően természetes megoldás a vérszegénységre és az azzal járó általános fáradékonyságra és gyengeségre. Nagy mennyiségben tartalmaz magnéziumot is, ami fontos a szív egészségéhez, a megfelelő vérnyomás fenntartásához, csökkenti a stressz szintjét, védi az izmokat. A bulgurban található B-vitaminok, a niacin és a tiamin létfontosságúak az egészséges metabolizmus számára, valamint növelik az energiaszintet és javítják a kognitív funkciókat.

A bulgur jótékony hatásai

 

A bulgur védi a szívet

Több tanulmány is bebizonyította, hogy az olyan rostban gazdag gabonafélék, mint a bulgur, segítenek a testsúly megőrzésében, megőrzik a keringési rendszer egészségét, illetve meghosszabbítják az életet. A bulgur antioxidánsokban gazdag, így csökkenti a gyulladások kialakulásának esélyét, illetve rosttartalmának köszönhetően segít a koleszterinszint csökkentésében is.

A bulgur fogyasztásával nő a vérben a niacin, a B6-vitamin és a betain mennyisége, amik csökkentik a homocisztein koncentrációját a vérben. A homocisztein magas koncentrációja olyan betegségekhez köthető, mint például a szív-, és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, az arthritis és az időskori mentális hanyatlás.

A bulgur segíti az emésztést

A bulgur sok növényi rostot tartalmaz, ami elengedhetetlen a bélrendszer egészséges működéséhez és a folyamatos méregtelenítéshez. A rostok vizet szívnak magukba és ezzel együtt a méreganyagok is távoznak a szervezetből.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a magas rosttartalmú diéta képes a székrekedéshez és az IBS-hez kapcsolódó tünetek csökkentésére, illetve segít az egészséges testsúly fenntartásában.

A bulgur csökkenti az epekő kialakulásának esélyét

A bulgurban található rostok segítik az epe működését, csökkentik a triglicerid és más egészségtelen zsírok mennyiségét a vérben. Ezen hatásainak köszönhetően a bulgur védelmet nyújt az epekő ellen.

A bulgur lassítja a cukor felszívódását és csökkenti a diabétesz kialakulásának esélyét

Alacsony glikémiás indexének köszönhetően a bulgur nem emeli meg hirtelen a vércukorszintet. A kutatások szerint a bulgur még a rozs-, illetve a teljes kiőrlésű kenyérnél is kisebb mértékben emelte a vércukorszintet.

A finomított szénhidrátok illetve a fehér lisztből készült kenyerek és tészták növelik az elhízás, az inzulinrezisztencia, illetve a cukorbetegség kialakulásának esélyét. A teljes kiőrlésű, alacsony glikémiás indexű gabonafélékre való átállással ez a veszély csökkenthető.

 

A bulgur segíti a fogyást

Magas rost-, és ásványianyag-tartalmának köszönhetően a bulgur segíti a fogyást. A rostot a szervezet nem tudja megemészteni, viszont cserébe rengeteg vizet szív magába, így az sok helyet kitölt. Telítettnek érezzük tőle magunkat, ezáltal megfékezhető a sóvárgás. A rost segít a vércukorszint kiegyensúlyozásában. Ezen tulajdonságainak, valamint a lassan felszívódó szénhidrátjainak köszönhetően a bulgur egy tökéletes alapanyag a diétához.

A bulgur csökkenti a vérnyomást

Az Amerikai Szív Társaság egyik tanulmányában úgy találta, hogy az olyan magas rosttartalmú ételek, mint a zabpehely, vagy a bulgur hosszú távú fogyasztása csökkenti a magas vérnyomást.

A bulgur csökkenti a rák kialakulásának esélyét

Magas antioxidáns tartalmának köszönhetően csökkenti a szervezetben az oxidatív stresszt és a vastagbél-, valamint az emlőrák kialakulásának valószínűségét.

A bulgur felhasználása

Többféle méretben is kapható, főként köretként használják, nagyon jó alternatívája a rizsnek. Ezen kívül rakható még salátába is, de desszert is készíthető belőle. Nagyon jól átveszi az ízeket, és könnyű, kiadós ételek készíthetőek belőle.

A bulgur elkészítése

 

A bulgur nagyobb szemű változatait készíthetjük köretnek. Mivel előfőzött, vízzel fel kell önteni és elég addig főzni, amíg be nem nem issza a vizet. Általában a csomagoláson találunk útmutatást a főzési időre vonatkozóan. Miután levettük a tűzhelyről egy fóliával lezárjuk és hagyjuk 20 percig "pihenni". Ezután ízlés szerint ízesíthetjük, általában borssal, sóval citromlével szokták.

A bulgur mellékhatásai

A bulgur búzából készül, így gluténérzékenyek nem fogyaszhatják. Emellett arra is érdemes odafigyelni, hogy a rengeteg rost miatt egyeseknél puffadást és megnövekedett gáztermelődést okozhat

Amennyiben felkeltettük az érdeklődéseteket, és még nem vásároltatok bulgurt, akkor az alábbi helyen jó áron beszerezhetitek:NATURA BULGUR 1000G

Források:  draxe.com/bulgur-wheat/
                  www.thefitindian.com/benefits-of-bulgur-and-healthy-recipes/

Borítókép forrása: cleananddelicious.com

Hozzászólások