Banán: nagyon egészséges, de még jobb, ha barnán esszük?

Banán: nagyon egészséges, de még jobb, ha barnán esszük?

Kellemes ízének köszönhetően a banán (Musa paradisiaca) az egyik legnépszerűbb, és legnagyobb mennyiségben fogyasztott "superfood". Tartalmazza a szervezet számára létfontosságú növényi tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagokat jelentős részét, hozzájárul az egészségmegőrzéshez, valamint számos betegség kezeléséhez is. Rendkívül hatékony vitalizáló, fogyasztása energiával tölt fel, egyes források szerint a diétázók is bátran fogyaszthatják.

Amiért érdemes banánt enni:

Egy közepes banán:105 kalóriát, 1.2 gramm fehérjét, 0.4 gramm zsírt, 26.9 gramm szénhidrátot és 3.1 gramm rostot tartalmaz. A banánban sokkal több vitamin található, mint az almában: ötször annyi az A-vitamin és a vastartalma, és háromszor annyi benne a foszfor, mint a konkurens gyümölcsben. A banán tehát hozzájárul a szemünk és a csontjaink egészségéhez is.

Jobb vérkeringés és elektrolit-egyensúly

A banán káliumban és magnéziumban gazdag: ezekre az anyagokra a vérnyomásunk és a szívünk egészségének fenntartásához is szükségünk van. A banán javítja a vérkeringést, és ezáltal az agy oxigénellátását is, emellett csökkenti a vérnyomást és egyensúlyban tartja a vízháztartásunkat is. Napi 1,3 gramm kálium 26 százalékkal csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

 A banánban található anyagokra az elektrolit szintünk normalizálásához is szükségünk van. Hasmenés következtében a szervezet könnyen dehidratálódik. A banán segíthet az így elvesztett kálium visszapótlásában, ezekben az esetekben is. A banán ellensúlyozza a vizeletürítéssel járó kalciumveszteséget is, ami akkor fordul elő, ha a vizelet kálium-ion szintje megnő. 

 

Energia, edzések, fogyás

A banán több energiát ad, mint a drága sportitalok: két banán elfogyasztásával akár 1-1,5 órányi edzést is teljesíthetünk! Banánt fogyaszthatunk az edzések után is: a benne lévő fehérje a zsírégetést az és az izomnövelést is elősegíti, a benne található cukrok pedig energiával töltenek fel. Kombinálhatjuk cukormentes fehérjeporokkal is, ezzel növelve a hatékonyságát. A banán glikémiás indexe azonban viszonylag magas (GI=52), így a vércukorszintünket gyorsan megemeli! A banán a legideálisabb nassolni való egy fárasztó nap után, mivel cukortartalma hamar normalizálja a vércukorszintünket és energiával tölt fel. A banánban található rezisztens keményítő megakadályozza a zsír tárolását a szervezetben, így elősegítheti a fogyást is.

Jobb bélműködés és kevesebb menstruációs görcs

A banán gazdag a pektin nevű, vízoldékony rostban is, ezáltal jótékony hatással van az emésztésünkre és könnyít a székrekedésen. A gyümölcs fruktooligoszacharidot is tartalmaz, amely probiotikumként elősegíti a jótékony baktériumok szaporodását és meggátolja a kártékony baktériumflóra megjelenését. A fruktooligoszacharidok a gyümölcs rövid szénláncú zsírsavaival együtt az emésztőenzimek termelését is segítik, javítva ezzel a tápanyag-felszívódást is.

A banán kis mennyiségben triptofánt is tartalmaz, amely a gyümölcsben szintén megtalálható B6-vitaminnal együtt a szerotonintermelést is elősegíti: azaz a banán természetes antidepresszánsként is alkalmazható! A banán a benne található B6-vitaminnak köszönhetően elűzi a menstruációs fájdalmat is. Várandós kismamák számára is kifejezetten ajánlott a banánfogyasztás, mivel a felkelés után azonnal elfogyasztott banánnal a reggeli rosszullétek is elkerülhetőek, szintén a B6-vitamin hatása miatt. 

Gyomorfekély- és vesekő megelőzésre

A banán az emésztőrendszerben található nyálka mennyiségét is növeli, ami azért fontos, mert ez nyújt védelmet a gyomor fekélyes elváltozásainak kialakulása ellen. Mivel ez a nyálka védőréteget képez a bél belső falán, illetve segít semlegesíteni a savakat, gyomorégés ellen is kitűnő gyógyszernek bizonyulhat ez a gyümölcs.

A káliumfogyasztás segít megelőzni a vesekő kialakulását. Egy tanulmány szerint a banán rendszeres fogyasztása 40 százalékkal csökkenti a vese rosszindulatú daganatainak kialakulását.

Másnaposság esetén és izomgörcsök ellen

 

A banánban sokféle vitamin megtalálható, így a másnaposság elkerülése érdekében is fogyaszthatjuk turmixként joghurttal és mézzel elkeverve! Az ásványi anyagok hiánya gyakran okoz görcsöket a lábunkban. A banán gazdag káliumban és magnéziumban, így fogyasztásával elkerülhetjük az izomgörcsöket.

Milyen hátrányai lehetnek a banánfogyasztásnak?

A túlzott káliumbevitel hiperkalémiához vezethet, ami lassítja a pulzust, és a szívverést, és orrvérzést válthat ki. Extrém esetekben váratlan szívleállást is eredményezhet. Banánt nem érdemes elalvás előtt fogyasztani, mivel a benne található triptofán és  B6-vitamin energiával tölti fel a szervezetet, így lehet, hogy nem tudunk majd elaludni, ha este banánt nasizunk. Délután azonban, amikor már majdnem vége a munkaidőnek és már nagyon fáradtak vagyunk, éppen kapóra jöhet  az energialöket, amihez a banánból juthatunk.

Milyen banánt vásároljunk?

A kissé barnult banánok sokkal egészségesebbek, mint a makulátlan sárgák, derült ki egy tanulmányból.
Forrás: Bwog

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy alapvető tévhitnek számít, miszerint elsősorban az élénksárga, tehát már nem éretlen, viszont hibátlan gyümölcsöt érdemes megvásárolni. Amellett, hogy az a banán, melynek héján már megjelennek barna foltok, általában olcsóbban is beszerezhető, érdemes tudni róla, hogy ez számít igazán érettnek, illetve ez rendelkezik a legtöbb jótékony hatással is az egészségünkre nézve. Egy japán kutatás szerint minél több barna folt van a banán héján, annál erőteljesebb a gyümölcs immunitást fokozó hatása. Emellett a barna foltok kapcsolatba hozhatóak az úgynevezett TNF elnevezésű vegyülettel is - tumor nekrózis faktor -, melynek fontos szerepe lehet a daganatos és vírusok által megfertőződött sejtek elpusztításában. A TNF képes ugyanis apoptózist, vagyis programozott sejthalált indukálni. 

Fontos azonban leszögezni, hogy, míg az érett banán egészséges, a túlérettel érdemes vigyázni. Edd meg a banánt, amint az első barna foltok megjelentek rajta, és semmiképpen se várd meg, hogy az egész megbarnuljon. Az ilyen, illetve a megfeketedett banánt már semmiképpen se edd meg!

 

Borítókép forrása: Knooburati.com

A cikkhez felhasznált források:

http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1846/2

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=7

https://dailyhealthpost.com/why-you-should-eat-ripe-bananas-with-brown-spots/

Hozzászólások