B2-vitamin vagy riboflavin: hatások és hiánytünetek

B2-vitamin vagy riboflavin: hatások és hiánytünetek

A B2-vitamin (riboflavin) egy fontos antioxidáns hatású vitamin: szerepe van a vérképző szervek megfelelő működésében, az energiaszintünk növelésében, ezek mellett hozzájárul az emésztőrendszer egészségének fenntartásához, illetve antioxidánsként a szabadgyökök semlegesítésében is szerepe van. A riboflavin a szem- és a bőr egészségének fenntartásához is szükséges.

Mit kell tudni a B2-vitaminról?

A B2-vitamin, mint a B-vitaminok általában, vízben oldódó vitamin, így bevitele az egészséges táplálkozáson keresztül a legegyszerűbb. Tekintve, hogy vízben oldódó vitamin, minden nap be kell juttatni belőle a megfelelő mennyiséget a vitaminhiány elkerülése érdekében, mivel a szervezet nem, vagy csak nagyon kis mennyiségben képes raktározására. A B-vitaminok emésztést segítő vitaminok, így szerepük van az energia zsírokból, szénhidrátokból és fehérjékből való kinyerésében, illetve felhasználható energiává (ATP) való konvertálásában. A szervezet minden sejtjének szüksége van a B2-vitaminra, a vitaminhiány tehát komoly tünetekkel járhat. 

A B-vitaminoknak sokféle funkciójuk van: ezek felelősek a szív-, ideg-, és érrendszer egészségéért, a bőr- és szem épségéért, a gyulladások csökkentéséért, illetve az emésztés- és az emésztőrendszer helyes működésének fenntartásáért is, bevitelükre tehát kifejezetten fontos odafigyelni. A B2-vitamint más B-vitaminokkal, komplex vitaminként hozzák forgalomba.

A B2-vitaminnak magas koncentrációban kell jelen lennie ahhoz a szervezetben, hogy más vitaminok, így például a B6, illetve a folsav (B9) hasznosulni, aktiválódni tudjanak. Az utóbb említett háromféle B-vitamin kombinációját gyakran árulják energianövelő, illetve emésztést segítő vitaminkomplex néven is. 

 

A legtöbb komplex vitamin a B-vitamin több fajtáját is tartalmazza, mivel ezek egymás felszívódását segítik. A legtöbb vitaminkomplexben megtalálható a B1-vitamin (tiamin), a B2-vitamin (riboflavin), a B3-vitamin (niacin), a B5-vitamin (pantoténsav), a B6-vitamin, illetve a B9-vitamin (folsav), továbbá a B2-vitamin is, így ezek a készítmények valóban hozzájárulnak a szervezet energiaszintjének növeléséhez is a tápanyagok megfelelő felszívódását segítve. 

Mire jó a B2-vitamin?

jsag
A B2-vitamin pozitív hatásai az egészségre
Forrás: draxe.com/ munkahet.hu

1. Fejfájáscsillapító, migrén megelőzése

A B2-vitamin bizonyítottan hatékony megoldás a migrénes fejfájásra, mint fájdalomcsillapító. Amennyiben valaki migrénes fejfájással küzd, az orvosok gyakran alkalmazzák a riboflavin terápiát, amelynek során akár 400 mg B2-vitamint is felírhatnak a fejfájás megelőzése érdekében, így a betegek elkerülhetik a migrénes rohamok kialakulását. A riboflavin terápia a már kialakult migrén tüneteit is csökkentheti, illetve lerövidítheti a migrénes roham időtartamát.

2. A szem egészségének fenntartása

A riboflavin csökkent bevitele egyes kutatások szerint hozzájárul egyes szembetegségek létrejöttéhez. A B2-vitamin véd a szürkehályog, a keratoconus, illetve  zöldhályog kialakulása ellen is. Az időskori szembetegségek többsége is megelőzhető megfelelő mennyiségű riboflavin bevitelével. A riboflavint egyes szembetegségek kezelésére is alkalmazzák: a zöldhályog kezelése során szemcsepp formájában juttatják a szaruhártyára annak erősítését célozva vele. A hatékonyság növelése érdekében általában fényterápiával együtt alkalmazzák ezt a kezelési módot. 

3. A vérszegénység megelőzése és kezelése

A vérszegénység kialakulásához többféle faktor járulhat hozzá: kevesebb vérsejt képződik, nem megfelelő az oxigénellátottság vagy túl nagy vérveszteség is okozhatja. A B2-vitamin minden vérképzéssel kapcsolatos folyamatban részt vesz, így a megfelelő riboflavin ellátottság elengedhetetlen a felsorolt folyamatok során. A riboflavinra a vörösvértestek képzéséhez is szükség van. A B2 elengedhetetlen a sejtek oxigéntranszport folyamataihoz, illetve a vas mobilizálásában is szerepe van. Amennyiben az említett folyamatokban zavart okoz a B2 hiánya, a beteg nehézlégzést, állandó fáradtságot tapasztalhat.

4. Energiaszint növelés

A B2-vitamint a szervezet arra használja, hogy a bejuttatott étel a sejtek számára felhasználható energiává alakuljon, ezáltal a riboflavin hozzájárul tehát az agy és az idegek, az emésztőrendszer, illetve a hormontermelés normális működéséhez is. Amennyiben tehát riboflavin hiányunk van, a szervezetünk nem képes elegendő energiához jutni, hiába viszünk be megfelelő mennyiségű tápanyagot a szervezetünkbe. A B2-vitaminnak szerepe van a növekedésben és a sérülésekből való felépülésben is. 

A B2-vitamin segítséget jelent a krónikus stressz leküzdésében, illetve szerepet játszik a hormontermelés szabályozásában is, így hatással van az éhség-jóllakottság központunkra, az általános közérzetre és kedélyállapotra, illetve a testünk hőmérsékletének szabályozására is. 

5. Antioxidáns hatás

A B2-vitamin antioxidáns hatással rendelkezik, így hatékonyan veszi fel a harcot a szervezetben képződő szabadgyökök ellen. A riboflavin szükséges a glutation képződéséhez is, ami egy másik fontos antioxidáns és a máj méregtelenítéséért is felelős anyag. A riboflavin egyes kutatások szerint segíthet bizonyos ráktípusok megelőzésében: így egyes bélrákok, a nyelőcsőrák, a méhnyakrák, illetve a prosztatarák kialakulásának kockázatát is csökkentheti

6. A haj és a bőr egészségének védelme

 

A B2-vitamin szerepet játszik a kollagéntermelésben is, amely elengedhetetlen az egészséges bőr és haj fenntartásához. A kollagénhiány ráncok kialakulásához vezet, így a bőrünk jóval idősebbnek tűnhet korunknál, amennyiben riboflavin hiányban szenvedünk. Egyes kutatások szerint a B2-vitamin hozzájárulhat a sebek gyors gyógyulásához, illetve természetes módon lassítja az öregedést is.

A B2-vitamin hiánytünetei

A fejlett országokban a B2-vitamin hiánya meglehetősen ritka, mivel a finomított szénhidrátokat tartalmazó ételeket gyakran dúsítják riboflavinnal a jobb hasznosíthatóság érdekében. Ezek mellett a mindennapi élelmiszereink, így a húsok és a tojás is gazdagok B2-vitaminban.

Azok számára, akik bizonyítottan B2-hiányban szenvednek, az ajánlott napi bevitelnél jóval nagyobb mennyiségű riboflavin bevitele lehet ajánlott. A hiánytünetek főképp a migrénes, anémiás betegeknél jelentkezhetnek, de a pajzsmirigybetegek, illetve a szemproblémákkal küzdők is szenvedhetnek a riboflavin hiánytüneteitől. 

A leggyakoribb tünetek:

  • anémia (vérszegénység)
  • kimerültség
  • idegi károsodás
  • lassú emésztés
  • száraz, repedező ajkak
  • bőrgyulladások és egyéb bőrbetegségek a száj vagy orr környékén
  • gyulladt szájnyálkahártya, nyelv
  • torokfájás
  • gyulladt nyálkahártyák
  • hangulatváltozások, idegesség és depressziós tünetek.

Ajánlott napi bevitel

Az ajánlott napi bevitel így alakul a különböző korcsoportokban:

Csecsemők:

0-6 hónapos korban: 0,3 mg/nap

7-12 hónapos korban: 1,4 mg/nap

Gyermekek:

1-3 éves korban: 0,5 mg/nap

4-8 éves korban: 0,6 mg/nap

9-13 éves korban: 0,9 mg/nap

Felnőttek:

Férfiak, 14 éves kor felett: 1,3 mg/nap

Nők, 14-18 éves korban: 1,0 mg/nap

Nők, 19 éves kortól: 1,1 mg/nap

A B-vitamin pótlása nagyon fontos, azonban lényeges arra törekedni, hogy a szükséges napi mennyiséget inkább a kiegyensúlyozott táplálkozással juttassuk be, mivel ezáltal elkerülhető a hiánytünetek kialakulása. Amennyiben mégis tabletta formájában szeretnénk pótolni a B2-vitamint, válasszunk drágább, természetes forrásokból kivont készítményeket.

A kutatások azt mutatják, hogy az étkezések mellé bevett B2-vitamin felszívódása a normálisnak mondható 15 százalékról 60 százalékra emelkedik, illetve a természetes forrásból származó riboflavin felszívódása is körülbelül ilyen hatékonyságú. Az egyébként a legtöbb vitaminra és ásványianyagra igaz, hogy étkezés közben bejuttatva sokkal nagyobb a felszívódási arányuk. 

A B2-vitamin természetes forrásai

A leggazdagabb természetes B2-vitamin források a húsfélék, tejtermékek, főleg a sejtfélék, a tojás, a zöld, leveles zöldségek, a hüvelyesek, illetve egyes magvak és diófélék.

 

A riboflavin is, mint minden B-vitamin megtalálható a teljes kiőrlésű pékáruban, kenyérfélékben, müzliben, granolában, illetve tésztafélében is. A gyártás során ezeket a termékeket gyakran dúsítják mindenféle vitaminokkal, így B2-vel is, eközben azonban a természetesen bennük található vitaminok- és ásványi anyagok gyakran sérülnek és felhasználhatatlanná válnak a szervezet számára. Amikor valamilyen B2-vel dúsított terméket fogyasztunk, a vitamin szintetikus formáját juttatjuk be a szervezetünkbe. A csomagoláson ezt úgy tüntetik fel, hogy a termék riboflavinnal dúsított. A szintetikus B-vitaminok azonban sokkal kevésbé hasznosíthatóak a szervezet számára, mint a természetes forrásokból származó társaik.

forrasok
A B2-vitamin természetes forrásai és a napi szükséglet
Forrás: draxe.com / munkahet.hu 
  • Máj (bárány, csirke, pulyka, marha): 100 grammban 3,9 mg 
  • Tengeri hínár: egy csészében 4,1 mg
  • Belsőségek (pl.: bárány vese): 100 grammban 2,5 mg
  • Tintahal: 100 grammban 1,5 mg
  • Feta sajt: egy csészében 1,3 mg
  • Mandula: egy csészében  1,0 mg
  • Marhahús: 100 grammban 0,7 mg
  • Makréla: 100grammban 49 mg
  • Tojás: egy tojásban 0,26 mg
  • Kecskesajt: 100 grammban 0,20 mg

B2-vitamin túladagolás

A felesleget a vízben oldódó vitaminokból a szervezet pár óra után kiválasztja, és a vizelettel kiüríti azt, így B2-vitamin túladagolásról nem igazán beszélhetünk. A multivitamin tabletták szedése mellett azonban nem szabad csodálkoznunk, ha a vizeletünk jóval sárgább a szokásosnál: ezt okozza ugyanis a szervezetből kiürülő riboflavin. Ez igazából kifejezetten jót jelent, mivel ha ilyen tapasztalunk, az azt jelenti, hogy a szervezetünk megfelelően el van látva B2-vitaminnal és a vitamin hasznosul is, így hiánytüneteink biztosan nem fognak jelentkezni. 

B2-vitamin és más gyógyszerek, hatóanyagok interakciói

Egyes gyógyszerek befolyással lehetnek a B2-vitamin felszívódási hatékonyságára, így amennyiben valaki ilyen típusú gyógyszereket szed, érdemes konzultálni orvosával a további teendőkről. A riboflavinnal interferálhatnak a következő gyógyszerek és hatóanyagok:

  • Depresszió elleni gyógyszerek (Triciklikus antidepresszánsok): B2 felhalmozódást okozhatnak a szervezetben.
  • Görcsoldók (fenobarbitál hatóanyag): a riboflavin gyors kiürülését eredményezheti.
  • Köszvény gyógyszerek (prebenicid hatóanyag): a riboflavin felszívódási hatékonyságát növelheti és túladagolást okozhat.
  • Antikolinerg szerek (sokféle gyógyszer hatóanyagai, pl.: hasfogók, görcsoldók): a belek és a gyomor nyálkahártyájára hatnak, a B2-vitamin abszorpcióját segítik elő.
 

Borítókép forrása: VegaNinja

Források:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20858216

https://medlineplus.gov/ency/article/002411.htm

https://draxe.com/vitamin-b2/

Hozzászólások