B1-vitamin, tiamin: hiánytünetek, természetes források

B1-vitamin, tiamin: hiánytünetek, természetes források

A B1-vitamin (tiamin) egy vízben oldódó vitamin, amely legfőképp a szénhidrátok anyagcseréjében játszik szerepet, de emellett sok más funkciója is van.

Alapvető információk

A B1-vitamin egy koenzim, amelyre a szervezetnek az emésztéshez van szüksége, illetve a szív- és érrendszer, továbbá az idegrendszer normális működésének fenntartásához. A tiamin energiát generál (ATP formájában), amelyet a sejtek a különböző életfolyamataik során felhasználhatnak. Szükség van rá a zsírok, szénhidrátok és az alkohol lebontása során is. Amennyiben túl kevés tiamin áll a szervezet rendelkezésére, a szénhidrátok és fehérjék hasznosulása visszaesik, ami több életfunkció meghibásodását is okozhatja. 

A tiamint általában más B-vitaminokkal (B2-vitamin, B6-vitamin, B9-vitamin), a B-vitamin komplexek részeként árulják: ezek a készítmények elősegítik a szív- és érrendszer, a hormonrendszer, illetve az emésztőrendszer egészségének fenntartását is. A tiaminra a szervezet szinte összes sejtjének szüksége van, de az emésztési funkciók fenntartása, és a megfelelő energiaszint biztosítása során elengedhetetlen.

A B1-vitamin hatásai

1.  Hozzájárul az egészséges emésztés kialakításához

A tiaminra szükség van ahhoz, hogy a felvett tápanyagok adenozin-trifoszfáttá (ATP) alakulhassanak, amely  szervezet számára legfontosabb energiaforrás. A tiamin elősegíti a szénhidrátok átalakítását glükózzá: ezt a cukorformát használja fel a legnagyobb hatékonysággal például az agy is. A tiaminra a zsírok és fehérjék lebontása során is szükség van. A táplálékkal felvett tiamin először a véráramba kerül, amelynek segítségével eljut a sejtekhez, amikben később ellátja majd feladatait. A tiaminnak a vörösvértestek képződésében is szerepe van: amennyiben tehát nincs belőle elegendő, könnyen fáradékonnyá válhatunk, mivel elégtelen lehet a vérképzés és csökkenhet az energiaszintünk.

2. Véd az idegkárosodás ellen

Mint már említettük, a tiaminra ahhoz van szükség, hogy a test, ezen belül is az agy és az idegrendszer megfelelő mennyiségű energiához jusson. Tiaminra a piruvát dehidrogenáz enzim működéséhez is szükség van, ami a cukrok oxidálását végzi. Amennyiben ezek a folyamatok sérülnek vagy csökkent intenzitással működnek, az idegek károsodást szenvedhetnek és tanulási zavarok, kognitív problémák léphetnek fel. A tiaminra az idegrostokat burkoló mielinhüvelyek előállításához is szükség van.

Az Alzheimer-kórban szenvedők körében a B1-vitamin szintje jellemzően alacsonyabb a normális értéknél. Bár az egészséges tiaminszint visszaállítása sajnos nem képes helyreállítani a betegség által okozott károkat, a kutatások szerint egyes Alzheimer-betegek jól reagálnak a nagydózisú kezelésekre.

3. Hozzájárul a szív- és érrendszer normális működéséhez

Tiaminra szükség van az egyik legfontosabb jelátvivő anyag, az acetilkolin előállításához is. Ez az anyag felelős azért, hogy az idegek, az izmok és a szív megfelelően működjön. A legújabb kutatások során rámutattak arra is, hogy a megfelelő mennyiségű tiamin bevitele segíthet megelőzni a hirtelen szívleállást és elősegíti a normális kamrai funkciók működését.

4. Javítja az immunrendszer állapotát

A tiamin a cink és a D-vitamin mellett hozzájárul az immunrendszer állapotának fenntartásához is, mivel javítja az izomtónust a gyomor- és béltraktusban. A bélrendszer egészsége elengedhetetlen a tiamin megfelelő abszorpciójához is, ami pedig hozzájárul az immunitás növeléséhez is, ezáltal kisebb az esélyünk elkapni a különböző betegségeket és fertőzéseket. A tiaminbevitel hozzájárul a egészséges gyomorsavtermeléshez is, ami elengedhetetlen a táplálék megemésztéséhez, a tápanyagok felszívásához és a kórokozók elimináláshoz is.

5. Kezeli a szenvedélybetegségeket

A B1-vitamin csökkenti a Wernicke-Korszakov szindróma kialakulásának kockázatát, amelynek kialakulása gyakran az alkoholizmusra vezethető vissza, és ami rendszerint akkor alakul ki, ha az alkoholproblémákkal küzdő még minőségi vagy mennyiségi éhezésben is szenved. Az alkohol csökkenti a tiamin felszívódásának hatékonyságát, amelyet az étellel juttatunk be. Az alkoholisták 30-70 százaléka szenved tiaminhiányban, így az alkoholproblémákkal küzdők számára magasabb napi B1-vitamin bevitel ajánlott, mivel a tiamin csökkenti az alkohol megvonási tüneteit is.

Az agresszív viselkedés és a szenvedélybetegségek, valamint más személyiségzavarok gyakran tiaminhiányra vezethetők vissza. Egyes kutatók becslései szerint a pszichiátriai osztályra utalt betegek 30 százaléka szenved B- vitaminhiányban. Kutatások szerint a depresszió egyes típusai jól kezelhetők tiaminterápiával.

6. Csökkenti a tanulási nehézségeket

A B1-vitamin segíthet a tiaminhiányban szenvedő gyerekek tanulási nehézségeinek javításában, illetve egyes esetekben súlyos viselkedési problémák kezelésében is hatékony szerepet játszik. Más kutatások szerint a nagy dózisú B1-vitaminbevitel segíti az értelmi fogyatékosokat a jobb koncentrációban és a szellemi képességeik hatékonyabb kihasználásában, míg egy másik kísérletben a kutatók úgy találták, hogy azon főiskolai hallgatók, akik naponta 50 mg tiamint szedtek két hónapon keresztül, gyorsabb reakcióidőt értek el a kontrollvizsgálatok során, miközben sokkal világosabban tudtak gondolkodni, és jóval energetikusabbak voltak a kiindulási állapothoz képest. A tiamin segít a krónikus stressz legyőzésében, növeli a koncentrációsképességet és a memóriazavarok kialakulásának kockázatát is csökkenti. 

7. Segít a pozitív hangulat fenntartásában

A tiamin, mint az egyik legfontosabb B-vitamin, segít a szervezetnek megbirkózni a stresszel. Az energiahiány, amit a tiamin hiánya okozhat lehangoltságot és a motiváció csökkenését okozhatja, amit a megfelelő bevitellel kivédhetünk. A B1-vitamin segít a depresszió és az idegesség leküzdésében is, mivel pozitív hatással van az agyra és az agy azon részére is, amelyik a döntéshozatalért felelős. Gyulladáscsökkentő hatása is van.

8. A látásproblémákat is javítja

Egyes kutatások arra mutattak rá, hogy a tiamin szedése csökkentheti a glaucoma, azaz a zöldhályog és a cataracta, a szürkehályog kialakulásának esélyét. A tiamin bevitel kihat az ideg-izom kapcsolatokra: befolyással van arra is, hogy a szemből az információ megfelelően jut-e el az agyba. 

A tiamin és a komplex B-vitaminok segítik az övsömör, a migrénes fejfájás, valamint egyes ízületi és izomfájdalmak kezelését is

A B1-vitamin hiánytünetei: beriberi

beri
A beriberi egyik tünete: rendellenes körömnövekedés
Forrás: Organic Facts

A B1-vitamin hiánya sokféle tünetet idézhet elő, ezek közül a leggyakoribbak:

  • Anorexia, gyors súlyvesztés
  • Rossz étvágy
  • Vastagbélgyulladás
  • Emésztési problémák, hasmenés
  • Idegkárosodás, ideggyulladások
  • Fáradtság
  • A rövidtávú memória romlása
  • Zavartság
  • A körmök rendellenes növekedése
  • Ingerlékenység, érzékenység
  • Izomgyengeség
  • Mentális zavarok, depresszió
  • Szív- és érrendszeri problémák, pl.: a szív megnagyobbodása

A tiaminhiány a fejlett társadalmakban nem fordul elő gyakran, a legtöbb ember minden nap bejutatja a szervezetébe a megfelelő mennyiséget belőle, sőt akár annak dupláját is. A tiaminhiány azonban a beriberi nevű betegség kialakításáért felelős. A Távol-Keleten  a betegség kialakulásáért a sok hántolt rizs fogyasztása felelős, míg a fejlett országokban, ha mégis felbukkan a betegség, általában a túlzott alkoholfogyasztás az oka. Egyéb kiváltó okai lehetnek még az elégtelen tiaminbevitel, a csökkent felszívódás és hasznosulás (áteresztő bél szindróma), vagy a megnövekedett szükséglet.

A beriberi tünetei lehetnek:

  • Izomgyengeség,
  • koordinációs zavar,
  • étvágytalanság
  • idegesség,
  • a lábízületek fájdalma.

A beriberi jelentése szingaléz nyelven az, hogy "képtelen vagyok rá", mivel a betegek a különböző tünetek miatt annyira legyengülnek, hogy a már fel sem bírnak kelni.

Akut (nedves) beriberi

Az akut beriberi szívvel kapcsolatos betegségként jelenik meg, jellemzője a nagymértékű szívelégtelenség, az ingadozó pulzus, az állandó melegérzet, a végtagok vizesedése, illetve a szívmegnagyobbodás kialakulása. 

Krónikus (száraz) beriberi

A száraz beriberi idegi eredetű, gyakran perifériás neuropátiával jár, ami az agyon és gerincvelőn kívüli idegek betegségét jelenti. Ennek következtében a végtagok idegei elhalhatnak, érzéketlenek lehetnek, zsibbadhatnak, elveszhet a koordinációs képesség, a térdreflex is kieshet. A kór leginkább a mozgató, motoros idegeket érinti. 

A Wernicke-Korsakoff-szindróma az amnézia egyik ritka formája, amely alkoholistákban és hiányos táplálkozással küzdő egyénekben alakulhat ki. A szindróma két tünetcsoportból áll: egy akut zavart állapot (Wernicke-enkefalopátia) másrészt az amnézia (Korsakoff-szindróma) alkotja. Mindkét kórkép hátterében a tiamin  hiánya áll. A  Wernicke-enkefalopátia egy agyi működészavar, amely delirium (zavartság, dezorientáltság), nystagmus (szemgolyók rezgése) és ataxia (egyensúly- és járászavar) formájában nyilvánulhat meg.  Wernicke-Korszakov szindrómáról akkor beszélünk, ha a szempanaszok, a járászavar, a tudatzavar és az

Gasztrointesztinális beriberi

A gyomor-bélrendszerre ható beriberi hasüregi fájdalmat okoz, továbbá hányingert és hányást is előidézhet, illetve tejsavas erjedés is beindulhat következtében. 

Csecsemőkori beriberi

Az anya kóros vitaminhiánya miatt a gyermekekben is kialakulhat a tiaminhiány. Ez általában a csecsemő 2-6 hónapos kora között következik be. Száraz és nedves beriberi is jelentkezhet. A leggyakoribb tünetek: hányás, hasmenés, súlyvesztés, rekedtség, sápadtság, ödéma, nem megfelelő testhőmérséklet. 

Ajánlott napi bevitel

Az ajánlott napi bevitel B1-vitaminból így alakul korcsoportok és bizonyos állapotok szerint:

Csecsemők és gyermekek:

  • 0-6 hónapos kor között: 0,2 mg
  • 7-12 hónapos kor között: 0,3 mg
  • 1-3 éves korban: 0,5 mg
  • 4-8 éves korban: 0,6 mg
  • 9-13 éves lányok: 0,9 mg

Felnőttek:

  • Férfiak, 14 éves kor felett: 1,2 mg
  • Nők, 14-18 éves korban: 1 mg
  • Nők, 18 év felett: 1,1 mg
  • Várandósság alatt: 1,4 mg
  • Szoptatás alatt: 1,5 mg

Amennyiben valaki bizonyítottan B1-vitamin hiányban szenved, a vitamin visszapótlása körülbelül egy hónapig tart, a napi adag ilyenkor 5-30 mg között mozog, kifejezetten súlyos vitaminhiány esetén akár 300mg alkalmazására is szükség lehet. Ezeket a kezeléseket azonban az orvos írja elő és szigorúan ellenőrzi.

A B1-vitamin természetes forrásai

termfoor
A B1-vitamin természetes forrásai, illusztráció
Forrás: MumJunction

Amennyiben a következő ételeket fogyasztjuk, nem is feltétlenül van szükség a B1-vitamin tablettákból való bevitelére, mivel természetes forrásokból is bejuttathatunk a napi szükségletünket kielégítő B1-vitamin mennyiséget. (Az ajánlott napi bevitelt, RDA-t itt 1,2 mg-nak tekintettük.)

1. Élesztő: 22 teáskanálban 9.6 mg (RDA 640%-a)

2. Hínár: 1 csészében: 2.66 mg (216%)

3. Napraforgómag: 1 csészében: 2.0 mg (164%)

4. Makadámia dió: 1 csészében: 1.6 mg (132%)

5. Fekete szemű bab: 1 csésze főtt babban: 0.58 mg (48%)

6. Lencse:  1 csésze főtt lencsében: 0.53 mg (44%)

7. Szójabab: 1 csésze főtt babban: 0.53 mg (44%)

8. Haricot bab: 1 csésze főtt babban: 0.53 mg (44%)

9. Fehér bab: 1 csésze főtt babban: 0.53 mg (44%)

10. Pinto bab: 1 csésze főtt babban: 0.46 mg (39%)

11. Mungóbab: 1 csésze főtt babban: 0.42 mg (36%)

12. Marhamáj: 40gramm főtt májban: 0.32 mg (26%)

13. Spárga: 1 csésze főtt spárgában: 0.30 mg (25%)

14. Kelbimbó: 1 csésze főtt kelbimbóban: 0.16 (13%)

A B1-vitamin túladagolása

A minimális túladagolás nem okoz problémát B1-vitamin esetében, mivel vízoldékony vitaminról van szó. 3 g/nap feletti adag tartós szedése azonban mérgezéses tüneteket okozhat: jelentkezhet fejfájás, ingerlékenység, allergiás reakciók, álmatlanság, gyengeség, sűrű szívdobogás, illetve viszketés is.

B1-vitamin és más hatóanyagok interakciói

A B1-vitamin felszívódásának hatékonyságát csökkenti az alkohol, ezért az alkoholproblémákkal küzdőknél nagyobb eséllyel alakul ki beriberi betegség. A teában található csersav szintén negatívan befolyásolhatja a B1-vitamin felszívódását, legalábbis egyes kutatások erre mutattak rá. Ennek kivédésére azonban van lehetőség, mivel az interakció nem alakul ki a teában található csersav és a tiamin között, amennyiben a szervezetben megfelelő mennyiségű C-vitamin áll rendelkezésre.

A nagymennyiségű koffein, a sok főzővíz, a szódabikarbónával való főzés, a húsok túlsütése vagy a túl magas hőmérsékleten való sütés mind-mind csökkentik a tiamin felszívódási valószínűségét. A tartósítószerek szulfitokat tartalmaznak, amelyek szintén csökkentik a B1-vitamin felszívódási esélyét. A vesebetegek szintén gyakrabban küzdenek a tiamin hiányával. 

Egyéb információk

A perifériás neuropátia a cukorbetegek esetében gyakori betegség. Tüneteinek enyhítésében a 12 hetes tiamint és egyéb B-vitaminokat tartalmazó kezelés sokat segíthet. 

Borítókép forrása: Appreciate Goods

Források:

https://en.wikipedia.org/wiki/Thiamine_deficiency

https://medlineplus.gov/druginfo/natural/965.html

https://draxe.com/thiamine-deficiency/

 

Hozzászólások