Ázsiai konyha és kínai ételek: vajon egészségesek?

Ázsiai konyha és kínai ételek: vajon egészségesek?

Sokaknak nagy kedvencei a különböző kínai fogások, hiszen viszonylag olcsóak, laktatósak és egészségesebbnek gondoljuk a gyorséttermi fogásoknál. Vajon tényleg így van? Milyen egészségügyi előnyökkel és kockázatokkal jár a kínai ételek fogyasztása?

 

A kínai ételek alapanyagai, jellegzetességei

tavaszi
A tavaszi tekercs sokak kedvence, a legtöbben szójaszósszal fogyasztják.
Forrás: NDTV Food

Egy autentikus kínai ételhez az ízeket leginkább a chili olaj és paszta, a pekingi kacsához elengedhetetlen Hoisin szósz, a feketebab, az osztriga, a szója- és szilva szószok, a rizsecet, a szezám- és földimogyoró olaj, az öt-fűszer keverék, a szárított chili, a csípős mustár, a szecsuani bors, a csillagánizs és a frissen őrölt fehérbors adják. A bambusz, a kukoricakeményítő ugyancsak jellegzetességei a kínai konyha ételeinek, akárcsak a sokféle fűszerből főzött mesterszószok. A kínaiak kenyere a rizs, ami valóban elsődleges tápláléknak számít, így szinte minden étkezésnél jelen van. A rizs és a rizstészta alapvető élelmiszer, ez az alapanyag még a szegények számára is elérhető.

A konyha az országon belül nem egységes, négy nagy területre oszlik. Északon pekingi konyha van, délen kantoni konyha, nyugaton szecsuáni, keleten pedig sanghaji.

Az olcsó büfék és a városi legendák révén a magyar köztudatban a kínai konyháról torz kép alakult ki: sokan asszociálnak a gyanús alapanyagokra, a tocsogó olajra, a furcsa szagokra, a nátrium-glutamátra és hosszan sorolhatnánk a negatív benyomásokkal átitatott sort, a listát általában az zárja, hogy az étel bizonyára kutyából vagy patkányból készült. A valódi kínai konyha egyáltalán nem igénytelen, és nem egyenlő az egyenbarna szószban úszó hazai kínálattal. A kínai gasztronómia rendkívül változatos, az alapanyagok száma végtelen, olyan kombinációkat találtak ki, amelyekről mi álmodni sem mernék, az ételsorok összeállításánál szívesen alkalmaznak ellentéteket az ízek és textúrák terén is.

 

A kínai ételek fogyasztásának előnyei

Az ázsiai konyhában, így a kínai konyhaművészetben is, sok egészséges alapanyagot használnak: a fehér rizs helyett például barna rizst használnak, a tavaszi tekercs kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a tojástekercs, az ételekhez pedig sok zöldséget használnak

A pirított- és gőzült ételek egészségesebbek!

A kínai konyhában a legtöbb étel gőzöléssel és pirítással készül. A gőzölt fogások íze összetettebb, az alapanyagok frissebbek, ropogósabbak maradnak. Szinte minden elkészíthető így: hús, hal, zöldség, ravioli, de akár a tenger gyümölcsei. A nedves gőzben főtt ételek magasabb tápértékkel bírnak, gazdagabbak természetes ízekben és jóval könnyebben emészthetők és nem szükséges hozzájuk olaj, vagy más zsiradék sem.

chinese
A kínai ételek egy része wokban készül, pár pillanat alatt.
Forrás: suggest-keywords.com

A pirítás wokban történik: az edény kialakítása  lehetővé teszi azt, hogy nagyon forróra melegíthető, ezáltal nagyon kevés zsiradékkal, hihetetlenül gyorsan megsüthető-pirítható benne a hagyományosan apróra vágott étel. A kevés zsiradék és a rövid pirítási idő teszi, hogy az alapanyagoknak majdnem maximális vitamintartalma megmarad, miközben ropogósra és ízesre sülnek pár perc alatt!

A kínai levesek telítik a gyomrot

 

A levesek a kínai konyha fontos részét képezik, mivel ők sosem isznak vizet az étkezéseik mellé. A levesek eltöltik az ember gyomrát (sokan éppen ezért isznak étkezés előtt vizet), így segítik éhségérzet csillapítását is, ami magakadályozza a túlevést. A Miso leves pedig ráadás probiotikumként is szolgál, ezzel hozzájárul a bél baktériumflórájának egészséges működéséhez, így a hatékony emésztéshez is.

A kínai ételeknek magas a tápanyagtartalma

A kínaiak ugyan sok kalóriát fogyasztanak, ám az ételeik nem tartalmaznak cukrot és üres kalóriákat. A kínai ételek sokkal egészségesebbek, több tápanyagot tartalmaznak, táplálóak, és kevésbé hízlalnak.

A kínai ételek utáni hűsítő: a zöld tea

A kinaiak rengeteg zöld teát fogyasztanak, amiben nagy mennyiségben vannak vitaminok, ásványi sók és antioxidánsok. Egy liter zöld tea fedezi a szervezet B-vitamin szükségletének 10%-át, a kálium 25%-át is. A zöld tea semlegesíti a toxinokat is, amiket az étkezés során elfogyasztunk. A zöld teát az egyik legkiválóbb gyógynövényként tartják számon, amely véd a fogszuvasodástól, a magas koleszterinszint, illetve az epe-, vese- és hólyagkövek kialakulásától is. Remek vizelethajtó, éberségnövelő, látásjavító, rendezi a bélműködést, sőt a legújabb kutatások szerint még a rákos sejtek kialakulását is gátolja. Tonizáló, energetizáló, szellemi frissességet támogató hatású, illetve védi a szív egészségét is.

A kínai ételek fogyasztásának hátrányai

Az elkészítés módjának köszönhetően, mivel sokszor használnak kész alapanyagokat, mártásokat, a kínai ételek sok rejtett zsírt tartalmaznak, így azok kétszer, háromszor több kalóriával is bírhatnak. Az olajban való sütés hátrányairól és  annak egészségre gyakorolt hatásairól korábban már beszámoltunk, de a lényeg összefoglalható néhány szóban: az olajban sült ételek nehezek, ráadásul ha füstpontjuk felé melegítjük az olajat, rákkeltő anyagok alakulnak ki belőlük. Például a forró olajban sült rákchips, amely a kínai konyha egyik alappillére, elsőre egészségesnek tűnhet, de valójában nem más, mint fagyasztott rák keményítőbe forgatva és kisütve. Az étel egyetlen adagja több mint 200 kalóriát, és 14 g zsírt tartalmaz!    

A másik dolog, amit felróhatunk a kínai éttermeknek, hogy hatalmas adagokat kínálnak, amik két ember számára is elégnek bizonyulnának, így nem árt tudni hol van a határ, mert hamar túlehetjük magunkat.

Kínai étterem szindróma

Az úgynevezett kínai étterem szindróma okozza a kínai ételek fogyasztása után jelentkező gyakori hasmenéseket, mivel sokan érzékenyek a nátrium-glutamátra (E621), mint ízfokozóra. Ez egyébként a vegeta és a leveskockák leggyakoribb alapanyaga is, így nem csak az ázsiai, de a magyar konyhában is használatos. Ha valaki érzékeny rá, és nagyobb mennyiségben kerül az ételbe, az hisztamin termelést vált ki a gyomorban és ez görcsös hasmenést okoz, mivel a szervezet méregként ismeri fel és minél előbb meg akar tőle szabadulni. A glutamát a legtöbbet kutatott "fűszer", sokan rákkeltőnek gondolják, erre azonban a tudósok egyáltalán nem találtak még bizonyítékot.

Borítókép forrása: The Huffington Post

A cikkhez felhasznált források:

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/healthy-living/use-your-noodle-the-real-chinese-diet-is-so-healthy-it-could-solve-the-wests-obesity-crisis-873651.html

http://www.health.com/health/gallery/0,,20579042,00.html

 

Hozzászólások