Ázsiai konyha és kínai ételek: miért (nem) egészséges?

Ázsiai konyha és kínai ételek: miért (nem) egészséges?

A legtöbb kultúrkörben fontos szerepet játszik a táplálkozás, így van ez Ázsiában is. A kínaiak például gyógyító erőt tulajdonítanak az élelemnek. Étrendjüket a tradíciókat követve, holisztikus szempontok alapján állítják össze, és úgy alakítják ki, hogy védelmet biztosítson a leggyakoribb betegségek ellen.

Alapanyagok és egészséges(ebb) élelmiszerek

tavaszi
A tavaszi tekercs sokak kedvence, a legtöbben szójaszósszal fogyasztják.
Forrás: NDTV Food

Egy autentikus kínai ételhez az ízeket leginkább a chili olaj és paszta, a pekingi kacsához elengedhetetlen Hoisin szósz, a feketebab, az osztriga, a szója- és szilva szószok, a rizsecet, a szezám- és földimogyoró olaj, az öt-fűszer keverék, a szárított chili, a csípős mustár, a szecsuani bors, a csillagánizs és a frissen őrölt fehérbors adják. A bambusz, a kukoricakeményítő ugyancsak jellegzetességei a kínai konyha ételeinek, akárcsak a sokféle fűszerből főzött mesterszószok. A kínaiak kenyere a rizs, ami valóban elsődleges tápláléknak számít, így szinte minden étkezésnél jelen van. A rizs és a rizstészta alapvető élelmiszer, ez az alapanyag még a szegények számára is elérhető.

A konyha az országon belül nem egységes, négy nagy területre oszlik. Északon pekingi konyha van, délen kantoni konyha, nyugaton szecsuáni, keleten pedig sanghaji.

 

Az ázsiai konyhában, így a kínai konyhaművészetben is, sok egészséges alapanyagot használnak: a fehér rizs helyett például barna rizst használnak, a tavaszi tekercs kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a tojástekercs, az ételekhez pedig sok zöldséget használnakAz elkészítés módjának köszönhetően azonban - sokszor használnak kész alapanyagokat, mártásokat- sok rejtett zsírt tartalmaznak, így az ételek kétszer, háromszor több kalóriával is bírhatnak. Az olajban való sütés hátrányairól és  annak egészségre gyakorolt hatásairól korábban már beszámoltunk, de a lényeget azért összefoglalom néhány szóban: az olajban sült ételek nehezek, ráadásul ha füstpontjuk felé melegítjük az olajat, rákkeltő anyagok alakulnak ki belőlük, amelyeket nem szívesen juttatunk be a szervezetünkbe. A forró olajban sült rákchips, amely a kínai konyha egyik alappillére, elsőre egészségesnek tűnhet, de valójában nem más, mint fagyasztott rák keményítőbe forgatva és kisütve. Az étel egyetlen adagja több mint 200 kalóriát, és 14 g zsírt tartalmaz, így érdemes megfontolni, hogy milyen gyakran kerüljön a tányérunkra!    

A pirított- és gőzült ételek egészségesebbek!

A gőzölés, vagyis gőzben főzés legalább ötezer éves múltra tekint vissza. A bambuszgőzölő hasított bambusznádból készült henger, a fenekén rács, a tetején szorosan fonott bambusz van. Lehet két vagy több, akár négy-öt emeletes is, egyszerre több fogás is főzhető benne: ilyen persze nem igazán akad egy európai ember otthonában, de a kereskedelmi forgalomban azért kaphatók ezen az elven működő gőzölőedények, amelyeknek az aljába szintén vizet kell önteni. Miért érdemes gőzölni az ételeket? A gőzölt fogások íze összetettebb, az alapanyagok frissebbek, ropogósabbak maradnak. Szinte minden elkészíthető így: hús, hal, zöldség, ravioli, de akár a tenger gyümölcseit is elkészíthetjük így. A nedves gőzben főtt ételek magasabb tápértékkel bírnak, gazdagabbak természetes ízekben és jóval könnyebben emészthetők és nem szükséges hozzájuk olaj, vagy más zsiradék sem.

chinese
A kínai ételek egy része wokban készül, pár pillanat alatt.
Forrás: suggest-keywords.com

A pirítás wokban történik: az edény kialakítása  lehetővé teszi azt, hogy nagyon forróra melegíthető, ezáltal nagyon kevés zsiradékkal, hihetetlenül gyorsan megsüthető-pirítható benne a hagyományosan apróra vágott étel. A kevés zsiradék és a rövid pirítási idő teszi, hogy az alapanyagoknak majdnem maximális vitamintartalma megmarad, miközben ropogósra és ízesre sülnek a pár perc elkészítési idő alatt! A kínai éttermekben az egyik legfinomabb étel a wokban pirított tészta: ennek azonban, bár talán nem gondolánk rá, nem feltétlenül a zöldséges változata az egészséges! Amennyiben tehetjük, kérjük inkább rákkal: ez 30%-kal kevesebb nátriumot, és jóval kevesebb kalóriát is tartalmaz, mint a zöldséges, ami teleszívatja magát azzal az olajjal, amit (nem) kis mennyiségben öntenek rá.

A kínai konyha valójában annyira egészéges, hogy ha mindenki így táplálkozna, nem híznának el a fejlett, nyugati társadalmak!

Amit a kínaiak másképp csinálnak:

Nincs túlevés

A kínaiak nagyon sok egészséges ételt fogyasztanak, nem is akárhogy! Míg az európai és amerikai emberek többsége abszolút nem érzi, hogy mi az elég, a kínaiak csak és kizárólag addig esznek, amíg azt nem érzik, hogy már tele vannak! Sokan itthon elvárják a családtagjaiktól, hogy mindent elfogyasszanak, amit a tányérra került, ezzel azonban szükségtelen kalóriákat juttatunk be, ráadásul a rosszullétet is kockáztatjuk!

A levesek a kínai konyha fontos részét képezik, mivel ők sosem isznak vizet az étkezéseik mellé. A levesek eltöltik az ember gyomrát (sokan éppen ezért isznak étkezés előtt vizet), így segítik az ember éhségérzetének csillapítását is, ami szintén magakadályozza a túlevést. A Miso leves pedig ráadás probiotikumként is szolgál, ezzel hozzájárul a bél baktériumflórájának egészséges működéséhez, így a hatékony emésztéshez is.

Nem számolják a kalóriákat

patsa
Kalóriaszámolás helyett a kínaiak nem fogyasztanak cukros dolgokat, amiknek magas a glikémiás indexe.
Forrás: theeatenpath.com

Egy a 90'es években végzett felmérés szerint a kínaiak alapvetően 30 százalékkal több kalóriát fogyasztottak, mint az amerikaiak, azonban sokkal aktívabbak voltak és kerülték a cukros, egészségtelen ételek fogyasztását, amelyek nem tartalmaztak tápanyagokat. A szakértők szerint a kontrollált, alacsony zsírtartalmú táplálékfogyasztás kevésbé célravezető fogyókúra esetén, mint az alacsony glikémiás indexszel rendelkező táplálékok fogyasztása, amilyen például maga a kínai konyha is. Egy avokádó 340 kalóriát tartalmaz, míg egy diétás kóla egyetlen egyet! Viszont azt mindenki tudja, hogy melyik az egészségesebb. Az avokádó ráadásul omega-6 zsírsavakat is tartalmaz, amely növeli a metabolikus rátát, tehát gyorsítja az anyagcserét is.

Nem esznek nyers ételeket

A kínaiak nem fogyasztanak nyers ételeket, pedig jól tudjuk, hogy ezek a leggazdagabbak tápanyagokban. Vajon miért van ez így? Amikor az ételeket átmelegítjük és nem sütjük vagy főzzük ki belőlük a tápanyagokat, akkor azok sokkal emészthetőbbé és könnyebben felvehetővé válnak a szervezet számára. A gyomor ráadásul nem igazán képes a nyers ételek megemésztésére, ez pedig felfúvódáshoz és elhízáshoz vezet.

 

A zöld tea mindenek felett

A zöld teában nagy mennyiségben vannak vitaminok, ásványi sók és antioxidánsok, egy liter zöld tea fedezi a szervezet B-vitamin szükségletének 10%-át, a kálium 25%-át is. A zöld tea semlegesíti a toxinokat is, amiket az étkezés során elfogyasztunk. A zöld teát az egyik legkiválóbb gyógynövényként tartják számon, amely véd a fogszuvasodástól, a magas koleszterinszint, illetve az epe-, vese- és hólyagkövek kialakulásától is. Remek vizelethajtó, éberségnövelő, látásjavító, rendezi a bélműködést, sőt a legújabb kutatások szerint még a rákos sejtek kialakulását is gátolja. Tonizáló, energetizáló, szellemi frissességet támogató hatású, illetve védi a szív egészségét is.

A kínai konyha megítélése itthon

chin
A kínai konyha megítélése hazánkban a nálunk elterjedt kínai éttermek alapján történik, pedig nem ebből kellene kiindulni!
Forrás: Ittlakunk.hu

Az olcsó büfék és a városi legendák révén a magyar köztudatban a kínai konyháról torz kép alakult ki: biztos sokan asszociálnak a gyanús alapanyagokra, a tocsogó olajra, a furcsa szagokra, a nátrium-glutamátra és hosszan sorolhatnánk a negatív benyomásokkal átitatott sort, a listát általában az zárja, hogy az étel bizonyára kutyából vagy patkányból készült. A valódi kínai konyha egyáltalán nem igénytelen, és nem egyenlő az egyenbarna szószban úszó hazai kínálattal. A kínai gasztronómia rendkívül változatos, az alapanyagok száma végtelen, olyan kombinációkat találtak ki, amelyekről mi álmodni sem mernék, az ételsorok összeállításánál szívesen alkalmaznak ellentéteket az ízek és textúrák terén is. Az egyetlen dolog, amit felróhatunk a kínai éttermeknek, hogy hatalmas adagokat kínálnak, amik két ember számára is elégnek bizonyulnának: ez azonban nem jelenthet gondot azoknak, akik képesek megállni, hogy csak annyit egyenek, amire tényleg szükségük van a jóllakottságérzethez.

Az úgy nevezett kínai étterem szindróma okozza a kínai fogyasztás utáni gyakori hasmenéseket, mivel sokan érzékenyek a nátrium-glutamátra (E621), mint ízfokozóra. Ez egyébként a vegeta és a leveskockák leggyakoribb alapanyaga is, így nem csak az ázsiai, de a magyar konyhában is használatos. Sokan azonban, mint már említettem, érzékenyek rá, így ha nagyobb mennyiségben kerül az ételbe, az hisztamin termelést vált ki a gyomorban és ez görcsös hasmenést okoz, mivel a szervezet méregként ismeri fel és minél előbb meg akar tőle szabadulni. A glutamát a legtöbbet kutatott "fűszer", sokan rákkeltőnek gondolják, erre azonban a tudósok egyáltalán nem találtak még bizonyítékot.

 

 

Borítókép forrása: The Huffington Post

A cikkhez felhasznált források:

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/healthy-living/use-your-noodle-the-real-chinese-diet-is-so-healthy-it-could-solve-the-wests-obesity-crisis-873651.html

http://www.health.com/health/gallery/0,,20579042,00.html

 

Hozzászólások