L-karnitin: hatásai, fogyókúra, mellékhatásai

L-karnitin: hatásai, fogyókúra, mellékhatásai

Az L-karnitin az egyik olyan fogyókúrás szer, aminek hatása biológiailag is alátámasztott. Hogyan fejti ki hatását és hogyan fogyhatunk vele?

Mi is az az L-karnitin?

Az L-karnitin egy aminosavszármazék és egyben szervezetünk egyik legjelentősebb energiaszállító molekulája. A májban és a vesékben szintetizálódik, legnagyobb mennyiségben a szívben, az izmokban és az agyban van jelen.  Legfontosabb feladata, hogy a zsírokból képződő hosszú szénláncú zsírsavakat, illetve triglicerideket transzportálja az izomsejtek mitokondriumaiba, amelyek a sejtek energiaközpontjai. A mitokodriumban a ß-oxidáció során az oda bekerült zsírsavak lebontódnak, amelyből a szervezet számára fontos energia szabadul fel. Elképzelhetjük a folyamatot úgy is, mintha az L-karnitin egy szeneslapát lenne, a zsírsavak a szén, és a mitokondriumok pedig a sejtjeink aprócska kazánjai. Amennyiben több L-karnitin van jelen a szervezetben, a lapátolás nagyobb hatékonyságú, így több zsírt vagyunk képesek elégetni.

Milyen élelmiszerekben találunk L-karnitint?

Legnagyobb mennyiségben az állati eredetű táplálékokban találkozhatunk az L-karnitinnal. A vörös húsok, mint például a birka, a kecske, a juh és a sertés L-karnitin tartalma a legmagasabb, kilogrammonként körülbelül 21-30 grammot tartalmaznak,. A fehér húsokban ezzel szemben mindössze 0,1 grammot találhatunk kilónként. A növényi eredetű táplálékokban ennél még kevesebb van: maximum 0,03 gramm mennyiségben tartalmaznak L-karnitint, ezért a vegetáriánusoknak mindenképpen érdemes külső forrásból pótolni.

Mire használhatjuk a L-karnitint?

Az L-karnitin égeti a hasi zsírt

A fent leírt mechanizmus miatt az L-karnitin gyorsítja a zsíranyagcserét. Ez az anyag az olyan területeken felhalmozódott zsír lebontásában is segít, amit kizárólag edzéssel nem lehet fogyasztani. Az edzéssel le nem fogyható zsír pedig nem más, mint a zsigeri zsír, amely a hasfal mögött, illetve a belső szervek között található. A zsigeri elhízás nem csupán esztétikai kérdés, hanem nagy egészségügyi kockázatot is rejt magában. A felhalmozódott zsír a belső szervekben és azok körül komoly problémát okozhat: szívbetegséghez, májelégtelenséghez és számos más, elhízással összefüggő súlyos, akár halálos betegséghez vezethet. Egy kutatás bebizonyította, hogy 24 hét elteltével az izmok 55%-kal több zsírt égettek, az alanyok pedig 35%-kal növelték izomerejüket már napi 1000-2000 mg L-karnitin elfogyasztásával.

Az L-karnitin fokozza a teljesítőképességet

karnitinkúra segítségével több ilyen anyagot halmozhatunk fel az izmainkban, és minél többet halmozunk fel, annál inkább függ a test metabolizmusának sebessége a mozgás mennyiségétől és intenzitásától. Klinikai tesztekből kiderült, hogy 24 hetes karnitin kezelés után a teljesítőképesség triatlonozók esetében akár 69 százalékkal is növelhető. Arra is rájöttek a tudósok, hogy magas inzulinszint mellett a karnitin felhalmozódása nem olyan hatékony, tehát a diéta során érdemes folyamatos, kis adagokat enni olyan ételekből, amelyek nem túl gazdagok szénhidrátban, illetve alacsony a glikémiás indexük.

A karnitin csökkenti az izmok metabolikus stressz-szintjét, növeli az oxigénellátást, csökkenti a fájdalmat és az izomkárosodást. A karnitin felhalmozódás által az izmokban kevesebb tejsav halmozódik fel, így kisebb az izomláz kockázata.

Az L-karnitin hatására csökken a felépülési idő

Karnitinnal rövid- és hosszútávon is csökkenhetjük az intenzív edzések utáni regenerációs idő hosszát.  A karnitin az androgén receptorok működését is befolyásolja, amelyek így gyorsabb működésre képesek. Ezek fokozzák a fehérjeszintézist, a sérült szövetek regenerációs képességét, az izmok mikrosérüléseit pedig mérséklik.

Milyen pozitív hatásai vannak még a L-karnitinnak?

Az L-karnitin támogatja a szív,- és érrendszert

A szívben található meg a legtöbb mennyiségű L-karnitin. Kutatások bebizonyították, hogy az L-karnitin hozzájárul az egészséges szívműködéshez, ugyanis a szív metabolikus energiájának 70%-át zsírsavak biztosítják. Fokozza a szívizom erőnlétét, segíthet a szívelégtelenség, az irreguláris szívritmuszavarok, és a perifériás érbetegségek kialakulásának megelőzésében.

Az L-karnitin javítja az agyműködést

Számos kutatás bizonyította, hogy az L-karnitin javítja az agyműködést és képes visszafordítani az Alzheimer-kórban és más agyi betegségekben szenvedők agyműködésének csökkenését. Alkoholistákon végzett kutatások szerint már napi 2 g acetil-l-karnitin 90 napon keresztüli szedése is csökkenti az alkohol sejtkárosító hatását.

Az L-karnitinnak termékenységfokozó hatása van

Egy olasz kutatás szerint a férfiak 78%-nál javult a spermiumok mobilitása napi 3 g L-karnitin elfogyasztásakor.

Az L-karnitin csökkenti a vérnyomást

Napi 2 g L-karnitin elfogyasztásakor akár 10 Hgmm-el csökkenhet a szisztolés vérnyomás.

Az L-karnitin véd a cukorbetegségtől

Az L-karnitin segít az inzulinszint kiegyensúlyozásában, megakadályozza az inzulinrezisztencia, illetve a kettes típusú diabétesz kialakulását. Magas szénhidráttartalmú étkezés esetén is javítja az inzulinreakciót, illetve cukorbetegek esetén több AMPK enzim termelődik az l-karnitin hatására, aminek köszönhetően javul a szervezet szénhidrát hasznosítása.

Mennyi L-karnitint kell szedni és meddig, hogy az biztosan hatékony legyen?

Az egészséges emberek szervezetében általában megtermelődik a szükséges karnitin mennyiség, azonban szívbetegeknek, sportolóknak, illetve fogyni vágyóknak nagyobb mennyiségre van szükségük, amelyet külső forrásokból lehet pótolni. Az eredményes és tartós fogyás érdekében naponta 1000-2000 milligramm karnitin elfogyasztása szükséges, legalább 24 héten keresztül. A karnitin mellé ajánlott omega-3 zsírsavak szedése is: a két anyag együttes szedésekor már 12 hét alatt 24 százalékkal csökken a trigliceridek száma, míg a szabad zsírsavak száma 29 százalékkal alacsonyabb a vérben. (A magas trigliceridszint például zsírmájat okoz!) Az l-karnitin kúra mellé ajánlott a heti többszöri edzés, de akkor a leghatékonyabb, ha minden nap mozgunk legalább fél órát!

Az L-karnitin mellékhatásai

Az L-karnitin szedése biztonságos, még napi 3 g elfogyasztása sem okoz semmilyen változást a vérképben. Mint minden táplálékkiegészítőnek, az l-karnitinnek is lehetnek mellékhatásai: hányás; émelygés; rossz gyomor; illetve a leheletünk, a vizeletünk és az izzadtságunk is lehet halszagú az L-karnitin bevétele után. A pajzsmirigy alulműködésben szenvedők konzultáljanak orvosukkal a szer beszedése előtt, mivel az L-karnitin negatívan befolyásolhatja betegségük tüneteit.

Borítókép forrása: The Allium

A cikkhez felhasznált források:

https://www.drwhitaker.com/health-benefits-of-l-carnitine/

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/
ingredientmono-1026-l-carnitine.aspx?activeingredientid=1026

http://main.poliquingroup.com/ArticlesMultimedia
/Articles/Article/767/Top_10_Reasons_to_Use_Carnitine.aspx

Hozzászólások