A kóros alváshiány hatására az agy elkezdi felfalni önmagát

A kóros alváshiány hatására az agy elkezdi felfalni önmagát

A kutatók úgy találták, hogy a kevés alvás hatására az agyban található asztrociták sokkal aktívabbak és több olyan kapcsolatot is lebontanak az agyban amiket nem szabadna.

Az aztrociták feladata az, hogy a kimerült sejteket és kapcsolatokat lebontsák. Az alváshiány hatására azonban ezek az asztrociták az egészséges sejteket és idegi kapcsolatokat is elpusztítják. Ez nem csak magában növeli az agykárosodást, hanem növeli a hajlamot a további agykárosító folyamatokra. Az alváshiánynak azonban más egészségkárosító hatása, illetve veszélye is van.

A kóros alváshiány hatásai:

Nagyobb étvágy

Azok akik képtelenek éjszaka aludni, általában éhesebbek jól alvó társaiknál. Ez a leptin és ghrelin hormonok egyensúlyával hozható összefüggésbe. Az alváshiány hatására megnő a ghrelin hormon termelése, ami éhségérzetet okoz, így túleszi magát a rosszul alvó.

Koncentrációs és memóriaproblémák

A kevés alvás negatívan befolyásolja az agy olyan másodlagos döntéshozatali képességét, amiket például vezetés egy baleset elkerülése közben hozunk. Lelassul a reakcióidő, és a memóriát valamint az élmények feldolgozását is negatívan befolyásolja.

Pillanatnyi elszundítások

Az alváshiány hatására sokan képesek olyan kényelmetlen helyeken, mint például tömegközlekedési eszközön, iskolában, munkahelyen elaludni. Ilyenkor csak egy-egy pár másodperces alvás történik, de ez nagyon veszélyes is tud lenni például vezetés közben.

Csúnya bőr

A bőr éjszaka alvás közben a legaktívabb, ugyanis a sérült sejtek regenerációja ilyenkor történik. Az alváshiány hatására ezek a folyamatok felborulnak, és a bőr regenerációs képessége akár 30%-al is romolhat. A kevés pihenés hatására felborul a hormonháztartás és több pattanás jelenik meg az arcon. Csökken a kollagéntermelés, ami idő előtti ráncosodást okozhat.

Forrás:
http://www.techtimes.com/articles/
208226/20170529/lack-of-sleep-can-cause-
brain-to-cannibalize-itself-here-are-signs-that-you-are-sleep-deprived.htm

Borítókép forrása: sackler.tufts.edu

Hozzászólások