Articsóka: gyógyhatásai, felhasználás, mellékhatásai

Articsóka: gyógyhatásai, felhasználás, mellékhatásai

Az articsóka (Cynara scolymus) szubtrópusi eredetű évelő bogáncsféle, mely az egészségtudatos életmódot folytatók konyhájából semmiképp nem hiányozhat. Milyen jótékony hatásai vannak az articsókának és hogyan tudjuk elkészíteni? 

Mit kell tudni az articsókáról?

arti
A boltokban kapható articsóka a növény fiatal bimbója, amelyet pikkelylevelek alkotnak.
Forrás: Hobbikert.hu

Az articsóka fészkes virágzatú, lágyszárú, a 60-100 cm-es is magasságot elérő, évelő növény. Elhúsosodott bimbóját, illetve annak fészekpikkelyeit fogyasztjuk. Szakszerű termesztés mellett kétszer: késő tavasszal és késő ősszel fejleszt fogyasztásra alkalmas bimbókat. A tavaszi articsóka kissé fanyar, mégis roppant ízletes zöldség, amely gazdag káliumban, foszforban, magnéziumban, vasban és folsavban,  de nátriumot és kalciumot, valamint A-, B2-, és  C-vitamint is tartalmaz. 100 gramm articsóka 10,5 gramm szénhidrátot, 3,2 gramm fehérjét, 5,4 gramm élelmi rostot és mindössze 55 kalóriát tartalmaz.

 

Az articsóka gyógyhatásai

Az articsóka segít a rák megelőzésében

A zöldségek közül az articsókának legmagasabb az antioxidánstartalma. Az antioxidánsok segítenek a szabad gyökök legyőzésében és lassítják a különböző, öregedéssel jövő betegségek kialakulását. Az articsókában található polifenolok és flavonoidok, főleg a rutin, a kvercetin és a galluszsav, gátolják a rákos sejtek növekedését és a tumor terjedését.

Az articsóka rákellenes hatását már klinikai tesztek is bizonyították,  májsejtes karciómában és emlőrákban szenvedő betegeknél biztosan hatásos.

Az articsóka segít a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésében

Az articsóka illetve az articsókakivonat fogyasztása csökkenti a koleszterinszintet, enyhíti a gyulladásokat valamint javítja a vérkeringést. Ezen tulajdonságainak köszönhetően segít a stroke és a szívbetegség megelőzésében. A benne található cinarin a legerősebb koleszterinszint-szabályozó anyag.

Az articsóka méregteleníti a májat és az emésztőrendszert

A cinarin elősegíti az epe termelődését, megszünteti az epehólyag atóniás állapotát, az epehólyag-gyulladást, az epehólyag rendszertelen összehúzódását, és az epebántalmakra visszavezethető emésztési panaszokat. Enyhíti a méreganyagok okozta májrendellenességeket, illetve elősegíti a májsejtek regenerálódását. Kutatások bebizonyították, hogy az articsóka csökkenti az IBS (Irritábilis Bél Szindróma) tüneteit.

Az articsóka kiváló rostforrás, segít a fogyásban

Az articsóka nagyon magas a rosttartalmának köszönhetően segíti az egészséges bélműködést, enyhíti a székrekedést és a hasmenést. Nem engedi a veszélyes zsigeri zsírok felhalmozódását a szervek körül. A rost részt vesz a vércukorszint szabályozásában, megelőzi a vastagbélrák és más emésztési problémák kialakulását. Víz hatására a rostok megduzzadnak és teltségérzetet okoznak, így segítve a fogyást.

 

Az articsóka segít a cukorbetegség ellen

Az articsóka inulint tartalmaz, ami egy olyan poliszacharid, amely a bélben csak lassan bomlik le és szívódik fel: az articsóka ebből adódóan segíthet az étkezések utáni, hirtelen vércukorszint-ingadozás megelőzésében is. Állatkísérletekben már bebizonyították azt, hogy javítja az inzulinreakciót és javul a cukorbeteg állatok állapota.

Az articsóka megakadályozza a vérszegénység kialakulását

Az articsóka nagyon jó vasforrás, már egy adagja biztosítja a napi vasszükséglet 10 százalékát. Ha a szervezetben alacsony a vas szintje az fáradtságot, legyengült immunrendszert, koncentrációs zavarokat okoz. Kóros vashiány esetében vérszegénység alakul ki. Vérszegénységről akkor beszélnük, amikor a szervezet már nem tud elég hemoglobint termelni és nem képes ellátni a szervezetet megfelelően oxigénnel.

Az articsóka javítja a bőr egészségét

Magas C-vitamin és antioxidáns tartalmának köszönhetően az articsóka megőrzi bőrünk egészségét, fiatalítja azt és javítja a textúráját. Elősegíti a bőr méregtelenítését, illetve gyorsítja az esetleges sérülések gyógyulását.

 

Az articsóka felhasználása

Mindig ügyeljünk arra, hogy az articsóka, amelyet megveszünk, friss legyen. Ezt úgy ellenőrizhetjük a legkönnyebben, ha mutató- és hüvelykujjunk közé szorítjuk a növény bimbóját: válasszuk azt, amelyiket keménynek és tömörnek érezzük. A jó minőségű articsóka további tulajdonságai, hogy a csúcsa zárt, a szárán pedig zöld és üde levelek sorakoznak. Fogyasztás előtt az articsókát mindenképpen jól pároljuk, vagy főzzük meg! A puha levelek köretként, salátaként, vagy magukban különböző szószokkal, öntetekkel a legízletesebbek. A pároláshoz érdemes enyhén citromos vizet használni, mivel a bimbó pillanatok alatt megbarnul. Akik köretként nem szeretik, gyakran készítenek teát belőle. 

Articsóka tea recept

Törjünk össze egy articsókabimbót, majd főzzük 2 csésze vízben 20 percig (vagy még tovább), ezután szűrjük le a folyadékot, hagyjuk kissé kihűlni! Fogyasztáskor egy kanál mézet vagy agavé szirupot is rakhatunk hozzá, amennyiben édesebb ízekre vágyunk! A tea fogyasztása napi 2-3 alkalommal ajánlott, leginkább a reggeli és kora délutáni órákban. Este már nem érdemes articsóka teát fogyasztani, mivel vitalizáló hatással rendelkezik, tehát éberré is tesz.

Az articsóka mellékhatásai

Az articsóka az emberek nagyon kis százalékánál túlzott gázképződést illetve allergiás reakciókat válthat ki. Főként azoknak kell figyelni akik allergiások a körömvirágra, a margarétára és a hasonló gyógynövényekre. Az epekőben szenvedőknek nem ajánlott a fogyasztása, ugyanis epehajtó hatása miatt rosszabbodhat a beteg állapota. Az articsóka csökkenti a tejtermelést, ezért a szoptatás időszakában a kismamáknak érdemes kerülniük ezt a zöldséget.

Az articsóka tea az epekővel rendelkezők és veseproblémákkal küzdők számára sem ajánlott.

Borítókép forrása: cukrom.hu

A cikkhez felhasznált források:

https://draxe.com/artichokes/

http://www.livestrong.com/article/281302-what-are-the-health-benefits-of-artichoke-tea/

Hozzászólások