Ami a szem egészségéhez elengedhetetlen: a lutein

Ami a szem egészségéhez elengedhetetlen: a lutein

A lutein és a béta-karotin a karotinoidok csoportjába tartozó vegyület, amely a retinában fordul elő a legnagyobb mennyiségben. A retina a szemgolyó hátsó, belső részén található terület, ezen a területen található a sárgafolt (macula lutea) is, amely az éleslátásért felelős: itt találhatók a legsűrűbben látóideg-végződések és ide vetül az általunk látott kép.  Vajon hogy jutunk hozzá a szem egészséges működéséhez szükséges anyagokhoz és egyáltalán mire használjuk őket?

Mi a lutein szerepe a látásban?

A lutein és egy másik hasonló anyag, a zeaxantin nagy mennyiségben van jelen a szem éleslátásért felelős központjában, a sárgafoltban, mint pigemnt. A kutatók szerint ez védelmet nyújt a nagy energiájú fénysugarak ellen, amelyek látáskárosodást okoznának. A lutein elnyeli a kék fényt, így alacsony koncentrációban sárgának, magas koncentrációban pedig pirosas narancssárgának látszik. Ha a sárgafoltban nagy koncentrációban van jelen a lutein, akkor kisebb az időskori látásromlás, a macula degeneráció, veszélye, sőt a betegség előrehaladása is mérséklődhet. Egyes vizsgálati eredmények azt is igazolták, hogy az elfogyasztott lutein mennyisége és a sárgafoltban található luteinmennyiség között kapcsolat van.  

Leveles zöldségekkel a több luteinért!

 

Egy több mint 850 embert vizsgáló amerikai tanulmány szerint azok, akik hetente legalább kétszer fogyasztottak luteinben gazdag zöldségeket, például spenótot és kelkáposztát, feleannyian szenvedtek látásproblémákban, mint azok, akik legfeljebb havonta egyszer fogyasztottak ilyen ételeket. Egy 1999-es amerikai felmérés tanulsága szerint már három hónap alatt kimutatható volt a luteinben gazdag étrend előnye a makula degenerációban szenvedő páciensek körében.

Az Egyesült Államokban a szemészek 84%-a javasolja lutein fogyasztását és a szemorvosok 91%-a gondolja úgy, hogy a lutein fontos szerepet játszik a szem egészségének megőrzésében. A szakértők abban egyetértenek, hogy az átlagember étrendjében csak elenyésző mennyiségű lutein szerepel. Ez érthető, hiszen kevesen esznek főtt spenótot és kelkáposztát naponta, de még akár hetente is. Ezért - sok vitaminhoz, antioxidánshoz és nyomelemhez hasonlóan - táplálkozásunk ilyen jellegű hiányosságait ajánlatos luteintartalmú tabletta fogyasztásával pótolni. Magyarországon lutein tablettát önmagában nem tudunk vásárolni, a modernebb multivitamin-készítményekben már jelen van ez az anyag is.

zoldseg
A legtöbb lutein a zöld színű zöldségekben található, fogyasszunk belőlük többet!
Forrás: fullfitsure.com

Az emberi szervezet nem tudja a látáshoz nélkülözhetetlen luteint előállítani, ezért azt táplálkozásunkkal kell magunkhoz vennünk. A lutein elsősorban leveles zöldségekben, spenótban, kelkáposztában, petrezselyemben, fehérrépában, brokkoliban, cukkíniben, kukoricában és borsóban van jelen. A szakemberek szerint naponta 2-6 milligramm luteint lenne tanácsos fogyasztanunk, ténylegesen azonban ennek csupán a negyedéhez jutunk hozzá. Meglepő, de a lutein esetében a főtt ételek értékesebb forrásnak számítanak, mint a nyers zöldségek: a főzés során ugyanis átszakadnak a sejtfalak, szabadon engedve így a luteint.

A lutein a többi antioxidánssal együtt csökkenti az oxidatív stresszt a szervezetben, így a rák kialakulásának esélyét is mérsékli, csakúgy mint az E-vitamin.

Lutein és cisztás fibrózis

Azok az emberek, akik cisztás fibrózisban szenvednek, nagy valószínűséggel nem halmoznak fel elég karotinoidot az elfogyasztott ételekből és a vérükben emiatt alacsony a lutein szintje. A cisztás fibrózisban szenvedőknek tehát jobban oda kell figyelniük a táplálkozásra és amennyiben nem juttatnak be elég luteint az étkezések során, lutein és A-vitamin bejuttatása szükséges kapszula vagy csepp formájában.

 

Borítókép forrása: Marvel Optics

A cikkhez felhasznált források:

http://www.allaboutvision.com/nutrition/lutein.htm

http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-754-lutein.aspx?activeingredientid=754&

 

Hozzászólások