Amaránt: a gluténmentes gabonaféle!

Amaránt: a gluténmentes gabonaféle!

Az egészséges táplálkozás mára már tudománnyá nőtte ki magát, és mivel a modern társadalmakban sokféle betegséggel küzdünk, amik megelőzhetőek a táplálékigény helyes kielégítésével, egyre több embert foglalkoztat, hogy is étkezzen megfelelően. A "superfood" kifejezés pedig már szinte a mindennapjaink része: ilyen csoda étel például az amaránt is.

Miért fogyasszunk amarántot?

Az amaránt aminosav összetétele kiegyenlített, ennek köszönhetően fehérjetartalma, amely akár 75 százalék is lehet, amely kiválóan hasznosul. Állatkísérletek igazolják, hogy a nyers mag fehérjéinek biológiai értéke magasabb, mint más növényeknél. Fehérjetartalma a rizsének kétszerese, a búzáénak másfélszerese. Az esszenciális aminosavak közül a kéntartalmú aminosav- és a lizintartalom haladja meg a többi gabonaféle értékeitA lizinről azt érdemes tudni, hogy nemcsak öregedésgátló, de az anyagcserénket is nagyszerűen képes karbantartani, ha rendszeresen fogyasztjuk. Mindemellett a lizin fokozza erőnlétünket és szerepe van a zsírégetésben is. Vitaminok közül a B2-, B6-vitamin-szükségletünk fedezéséhez járul hozzá leginkább.

Valamennyi fontos növényi táplálékunkat figyelembe véve az amaránt vastartalma  mind mennyiségét, mind biológiai hasznosulását tekintve kiemelkedő. Kalcium forrásként is tökéletes lehet, mivel kalciumtartalma nemcsak meghaladja a tejét, hanem biológiai hasznosulását tekintve a legjobb kalcium forrást jelentő élelmiszer. Az amaránt magnézium tartalma nagyságrenddel nagyobb a többi gabonafélénél. Magnéziumra szükségünk van elménk frissességének megőrzéséhez és az izmok megfelelő működéséhez is. Napi 150 gramm elfogyasztása képes fedezni napi vas és magnézium szükségletünket, igy különösen ajánlott kismamák, kisgyermekek és vegetáriánusok számára.

 

Az amaránt rendszeres fogyasztása segít a csontritkulás megelőzésében. Élelmirost-tartalma révén a székrekedés kezelésében is hatásos. Cinket is nagy mennyiségben tartalmaz, amely az immunrendszer támogatását végzi, így általa elkerülhetjük a megfázást és az influenzát is. Cinket nagy mennyiségben találunk a kókusztejben is.

És amiért annyira nem ajánlott: Az amaránt kedvezőtlen tulajdonsága, hogy antinutritív anyagokat, így fitinsavat, tanninokat, szaponinokat és oxalátot is tartalmaz. A hőkezelés azonban nagymértékben csökkenti ezek mennyiségét és növeli a fehérje, és ezzel a mag emészthetőségét.

Az amaránt, bár gabonaféle (pszeudogabona), nem tartalmaz glutént (sikért), így a gluténérzékenyek számára  helyettesítő élelmiszer lehet.

Felhasználása:

  • A nyers, egész mag főzve, enyhén fűszerezve a hajdinakásához hasonlóan kitűnő köret lehet
  • Lisztje kelt tésztában 5-10 százalékban, más esetekben 10-50 százalékban helyettesítheti a búzalisztet.
  • Felhasználhatjuk pattogatva is. Ehhez ma már a legtöbb bioboltban hozzájuthatunk. Gazdagíthatjuk vele a reggeli müzlinket, vagy magában is keverjük tejbe, esetleg joghurtba. Reggelire érdemes olyan termékeket fogyasztani, amelyekben van probiotikum, ezek mellé kiváló "köret" lehet az amaránt, pattogatva.
  • Krémlevesekhez levesbetétként szolgálhat.
  • Zöldséges, húsos ételekben a töltelék alapja lehet, de panírozhatunk is vele.
  • Leveléből a spenóthoz, vagy a mángoldhoz hasonlóan leves vagy főzelék főzhető.
  • A megpirított amarántmag mézzel kevert formáját alegríának nevezik: ez olyan, mint egy hagyományos szezámszelet, csak amarántból készül.
  • Kókuszgolyóban helyettesítheti a darált kekszet, de akár a kókuszreszeléket is.

Honnan származik az amaránt és eddig miért nem használtuk?

Az amaránt a disznóparéjfélék (Amaranthaceae) családjának tagja, a kétszikűek közé sorolható. Őshazája Közép- és Dél-Amerika. Az amaránt a Föld egyik legősibb kultúrnövénye: tanúja volt az Azték és Inka birodalmak történetének is. Amerika felfedezése előtt az ott élő népek számára alapvető táplálékforrás volt a kukoricával és a babbal együtt, akárcsak a gabonafélék a mai Európában. Tudatos termesztése 5-6000 évre nyúlik vissza. Montezuma, az utolsó azték uralkodó évente 5000 tonna kukoricát és 3700 tonna amaránt magot szedett be adóként alattvalóitól.

amar
Az amaránt évezredek óta szolgál gabonaként az amerikai kontinensen.
Forrás: NewSky24

A hódítók sok új növény- és állatfajjal ajándékozták meg Európát, de néhánnyal nem törődtek: ezek közé tartozott az amaránt is. Ennek oka talán az lehetett, hogy az őslakók szent, testi, szellemi és lelki erőt adó növénynek tartották. A keresztény Európából érkező hódítók számára az amaránt tehát a barbár rituálék eszközének számított. Az 1970-es évek közepén, az Egyesült Államokban kezdődtek meg a kutatások és ekkortól ültetek egyre többet a növényből. Magyarországi meghonosítása mintegy 30 évre tekint vissza, de mivel itthon szinte senki sem ismeri, a teljes megtermelt mennyiség exportra kerül.

 

Borítókép forrása: Testtudatos Táplálkozás

 

Hozzászólások