A-vitamin: előnyei, természetes forrásai és a hiánytünetek

A-vitamin: előnyei, természetes forrásai és a hiánytünetek

Az A-vitamin (retinol) zsírban oldódó vitamin, erős antioxidáns hatással rendelkezik, öregedésgátló hatású. Szükség van rá a bőr és a szem egészségének fenntartásához, illetve az idegrendszer megfelelő működéséhez is. 

Az A-vitamin hatása

A szem egészségének fenntartása

Az A-vitamin (illetve ennek előanyaga, a béta-karotin) elengedhetetlen az egészséges látáshoz, mivel a szemben a fény érzékeléséért felelős csapok és pálcikák ennek az anyagnak, a rodopszinnak az átalakulásával alakítják ki a látás érzetét, amelyet az agy dolgoz fel. Az A-vitamin hiánya felelős az időskori makuladegeneráció kialakulásáért, amely az időskori vakság egyik leggyakoribb kiváltó oka.

Az amerikai National Eye Institute kutatásai arra mutattak rá, hogy azoknál, akik olyan komplex multivitaminokat szedtek, amelyek A-vitamint, C-vitamint, E-vitamint és cinket illetve rezet is tartalmaztak,  hat év alatt negyedével csökkent a macula degeneráció kialakulásának kockázata. A vizsgálatokat a macula degeneráció rizikócsoportjába tartozó embereken végeztek.

Egy másik kutatás során azt vizsgálták, hogy az A-vitamin mennyire van pozitív hatással a szárazszem betegségre és a bevitt napi A-vitamin mennyiségét növelve határozott javulást értek el. Más, kifejezetten erre a problémára fejlesztett drága gyógyszerek sem javítottak annyit a betegek állapotán, mint az A-vitamin.

Egy 2011-es kutatás szerint, amelyet a Columbia University Medical Centerben végeztek, az A-vitamin egy módosított formájának bevitele lassítja a Stargardt-szindrómás betegek látásromlását. Ez a betegség egyébként fiatal korban jelentkezik, és gyors látásvesztéshez vezethet.

Az immunrendszer védelme

 

Az immunrendszerben lejátszódó folyamatok többsége nagyban függ attól, hogy van-e elegendő A-vitamin a szervezetünkben. Az immunrendszer szabályozásában részt vevő gének A-vitamin függőek, így tehát ha kevés ilyen vitamint juttatunk be, szervezetünk jóval védtelenebb lesz a rákos megbetegedések, az autoimmun betegségek, de még egy egyszerű influenza vagy megfázás ellen is

Az A-vitamin kifejezetten fontos a csecsemők, illetve a gyermekek immunrendszerének kialakulása során. Egy londoni kutatás arra mutatott rá, hogy az alacsony és közepes jövedelmű országokban a megfelelő A-vitamin bevitel 76 százalékkal csökkentette a gyermekek halálozási arányát. Ugyanebben a tanulmányban azt is említik, hogy az A-vitamin hiánnyal küzdő gyermekek sokkal fogékonyabbak egyes fertőzésekre, így a hasmenéses megbetegedésre és a kanyaróra is

Egy Columbiában végzett nagyszabású egészségjavító kísérlet során 100.000 olyan gyermek kapott naponta A-vitamint, akik semmilyen más vitamint nem szedtek. Az eredmény pedig megdöbbentő volt: számítások szerint 90 milliárd forintnyi dollárt spóroltak ez által az egészségügyi költségeken, amelyeket az A-vitamin hiány okozta hasmenéses, maláriás és egyéb megbetegedések kórházi költségei eredményeztek volna. Ebből egyértelműen megállapították, hogy megérné államilag támogatni a gyermekek A-vitamin pótlását.

Gyulladáscsökkentő hatás

Az A-vitamin antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik, tehát hozzájárul a szervezetben képződő szabadgyökök semlegesítéséhez, illetve a sejtek túlérzékenységét is csökkenti. Amennyiben az immunrendszer túlműködik, allergiás reakciók alakulhatnak ki (főleg ételallergia), ami pedig gyulladásokhoz vezethet a szervezetben. Az A-vitamin tehát az allergiás reakciók valószínűségét is csökkenti.

A kevesebb gyulladás pedig olyan neurodegeneratív betegségek kialakulási kockázatát is csökkenti, mint az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór

A bőr védelme, egészséges sejtek

Az A-vitamin elengedhetetlen a sebek gyógyulásához és a bőr visszanövéséhez. Az A-vitamin a bőr sejtjeinek (epithélium sejtek) növekedéséhez is szükséges, illetve a bőrrák kialakulásának megakadályozásában is szerepe van. Az A-vitamin bevitelével csökkenthetjük az aknék számát, illetve a bőr általános egészségét is javíthatjuk. Ajánló: Így lehet ragyogó és egészséges arcbőröd!

Védő hatás: rák ellen

A University of York kutatásai szerint az A-vitamin bevitele sokféle rosszindulatú daganat kialakulását akadályozhatja meg. Az A-vitamin egyik származéka, a retinsav fontos szerepet játszik a sejtek megfelelő fejlődésében és differenciációjában, illetve a rákos sejtek kezelésében is. A tüdő-, prosztata-, petefészek-, méh-, és bőrrák mind-mind megelőzhetőek voltak laboratóriumi körülmények között a retinsav adagolásával. Egyes kutatások arra is találtak bizonyítékot, hogy a retinsav befolyásolja a rákos sejtek további sorsát. 

Az A-vitamin nagy mennyiségben azonban citotoxikus lehet, tehát méreggé válhat a sejtek számára. A tudósok ebből kifolyóan úgy gondolják, hogy a rák korai fázisában az A-vitamin a rák legyőzésében is komoly alternatívát jelenthet. Ezzel azonban nagyon kell vigyázni, mivel más kutatások rámutattak, hogy a nagy mennyiségű szintetikus A-vitamin bevitele megrövidítheti az életünket. 

Az A-vitamin hiánya

borescsont
Az A-vitamin hiánya a bőr- és a csontok rendellenes állapotát idézheti elő
Forrás: WebBeteg

A legtöbb ember a napi étkezésekkel elengendő A-vitamint juttat a szervezetébe, amennyiben azonban valamilyen speciális diétát folytatunk, emésztőrendszeri betegségben szenvedünk vagy igazolt A-vitamin hiányunk van, szükség lehet az A-vitamin tablettában való bevitele is. Az A-vitamin hiánya sápadtságot, töredezett hajat és körmöket, száraz és repedezett bőrt okozhat. A sebek ilyenkor lassabban gyógyulnak, esetleg el is fertőződnek. Az A-vitamin hiányban szenvedők lassabban gyógyulnak ki a fertőző betegségekből és gyakran lesznek betegek. Az A-vitamin hiány látásromlást okoz, illetve a gyermekeknél csontképződési és növekedési zavarokhoz is vezethet. 

Fokozott stressz, sport, nehéz fizikai munka, dohányzás, alkoholfogyasztás, illetve felszívódási zavarok esetén több A-vitaminra van szüksége a szervezetnek! A gluténérzékenyek, a gyomorfekélyes betegek, illetve a Crohn-betegségben szenvedők, illetve hasnyálmirigy problémák esetén kevesebb A-vitamin szívódhat fel, így ezekben az esetekben is fokozott bevitelre lehet szükség!

Ajánlott napi bevitel

Az A-vitamin napi ajánlott bevitele (RDA) így alakul a következő korcsoportok esetén, nemzetközi egységben (NE) megadva:

Gyermekek:

1-3 éves gyermekek: 300 mikrogramm (1000 NE)

4-8 éves gyermek: 400 mikrogramm (~1300 NE)

9-13 éves gyermek: 600 mikrogramm (2000 NE)

Nők:

14 éves kor felett: 700 mikrogramm (2300 NE)

Várandósság közben: 770 mikrogramm (2600 NE)

Szoptatás közben: 1200 mikrogramm (4000 NE)

Férfiak:

14 éves kor felett: 900 mikrogramm (3000 NE)

Figyeljünk oda arra is, hogy az általunk választott multivitamin tabletták mennyi A-vitamint tartalmaznak! Egyes készítményekben akár 5000 NE A-vitamin is lehet! A legújabb kutatások szerint több A-vitamint kellene bevinnünk, egyes orvosok szerint nőknek 4000 NE, míg férfiaknak 5000NE bevitele javasolt.

Az A-vitamin természetes forrásai

avit
Az A-vitamin természetes forrásai 
Forrás: draxe.com/ munkahet.hu

A legtöbb A-vitamint tartalmazó ételek a hasznosulás szempontjából sorrendbe téve:

  1. Marha máj: 100 grammban 14300 NE
  2. Répa: egy csésze nyers, szeletelt répában 21400 NE
  3. Édesburgonya: egy teljes édesburgonyában 18400 NE
  4. Kelkáposzta: egy csésze darabolt kelkáposzta 6700 NE
  5. Kápia paprika: egy csésze nyers paprikában 4665 NE
  6. Római saláta: egy csésze salátában 4100 NE
  7. Spenót: egy csésze nyers spenótban 2800 NE
  8. Sárgadinnye: egy szeletben 2330 NE
  9. Tonhal: 100 gramm tonhalfilében 2140 NE
  10. Mangó: egy csésze mangóban 1785 NE
  11. Papaja: egy csésze mangóban 1530 NE
  12. Sárgabarack: egy darabban 670 NE
  13. Brokkoli: egy csésze nyers brokkoliban 570 NE
  14. Vaj: egy teáskanál vajban 355 NE
  15. Tojás: egy L-es méretű tojásban 302 NE
  16. Tök: egy csésze tök: 514 NE

A-vitamin túladagolás

Az A-vitamin túlzott bevitele több kárt okozhat, mint hasznot: az A-vitamint, illetve egyéb antioxidánsok hosszan tartó, túlzó bevitelét többféle problémával is kapcsolatba hozták már, így a születési rendellenességekkel, csökkent csontsűrűséggel, illetve májproblémákkal is. Aki a vitamin hiányában szenved, mindenképp lassan kezdje el szervezetét feltölteni vele és amennyiben lehetséges, ezt ne tablettákból, hanem természetes forrásokból pótolja.

Az A-vitamin túladagolás, mérgezés tünetei lehetnek:

  • száraz bőr
  • ízületi fájdalom
  • hányás
  • fejfájás
  • zavartság.

Alkoholproblémákkal küzdők számára mindenképp érdemes A-vitamin pótlás előtt orvossal konzultálni, de ugyanez vonatkozik a máj- és vesebetegekre is.

A-vitamin és más anyagok interakciói

Az A-vitamin tabletták interferálhatnak egyes gyógyszerekkel, így fogamzásgátlókkal, akné kezelésére való gyógyszerekkel, illetve vérhígítókkal is. Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin, így valamilyen zsírban gazdag folyadékkal (tejjel) vagy étellel kell bevinni az optimális felszívódás érdekében. Az A-vitamin teljes hasznosulása a szervezet cink szintjétől is függ, derül ki a legújabb kutatásokból. Az A-vitamin és a cinkhiány tehát összefüggést mutatnak, így a cink hiánya hosszútávon hozzájárulhat a látásromláshoz. 

 

Borítókép forrása: drweil.com

Források: 

https://draxe.com/vitamin-a/

http://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/
vitamin-a/background/hrb-20060201

Hozzászólások