Minden amit a D-vitaminról tudni kell

Minden amit a D-vitaminról tudni kell

Mindenki szeretne egyetlen csodatevő tablettát, amely a szervezete egészségét biztosítja: erre nagyon jó példa lehet a D-vitamin. A kutatók szerint a D-vitamin védi csontjaink egészségét, megelőzheti a különböző rákbetegségek, illetve a sclerosis multiplex kialakulását, csökkenti a depresszió megjelenésének valószínűségét és a szív- és érrendszeri betegségek ellen is tesz.

Mi is az a D-vitamin? Miért fontos?

Kétfajta D-vitamint ismerünk, egyik a D3, vagy kolekalciferol, amely a bőrben keletkezik koleszterinből,UV-fény hatására. Hatásos formája a májban, majd a vesében, hidroxilálás útján jön létre. A másik típus a D2, vagyis ergokalciferol, amelyet táplálék formájában juttatunk be a szervezetbe legnagyobb mennyiségben.  A „D-vitamin” valójában nem vitamin, hanem hormonszerű előanyag, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez a szervezetben. A D-vitamin szabályozza a kalcium-, a foszfát-  és a citromsav anyagcserét az emberi szervezetben. Biológiailag aktív formájában serkenti a bélben a kalcium felszívódást, a kalcium beépülését az épülőben lévő csontba és a kalcium felszabadulását a csontszövetből.

D-vitamin-hiány akkor alakul ki, amikor mind a napfénynek kitettség, mind a táplálékbevitel elégtelen. A D-vitamin-hiány negatív kalciumegyensúlyhoz, csontvesztéshez, a csonttörések fokozott kockázatához, az immunrendszer gyengüléséhez vezet.

Egészséges csontok

A D-vitaminnak nagyon fontos szerepe van az egészséges csontnövekedésben, így bevitele már gyermekkortól nagyon fontos. A D-vitamin bevitellel az angolkór kialakulása is megelőzhető. Idősebb korban is fontos a D-vitamin bevitel, mivel a csontjaink egyébként törékennyé válnak, az oszteoporózis kockázata is nő. Egy csonttörésből pedig már nagyon nehéz felgyógyulni idős korban. A tejfogyasztás mind nagyon fontos, ebből D-vitaminhoz és kalciumhoz is juthatunk. Egy bögre tej 120 nemzetközi egység D-vitamint tartalmaz.

Betegségek nélkül

Mint már említettem, komoly gondok jelentkezhetnek, ha az ember nem tartózkodik eleget napon. Az Egyenlítőtől távolodva egyre csökken a napos órák száma, így Észak-Európában napfénynek már igencsak híján vannak. Az autoimmun betegségek közül az alacsony D-vitamin-szint növeli a reumás ízületi gyulladások és a sclerosis multiplex kialakulásának esélyét. Így már csak ezeket elkerülendő is érdemes lenne D-vitamint szednünk, már csak azért is, mert ez kivételesen egy olyan vitamin, ami tablettából felvéve is hasznosul.

A csökkent D-vitamin szintet többször kapcsolatba hozták már az egyes- és kettes típusú cukorbetegséggel, erre valódi bizonyítékok azonban nincsenek. Az elhízás azonban komoly rizikófaktor az utóbbi betegség kialakulásánál. Az elhízott embereknek nagyon gyakran alacsony a D-vitamin szintje, amennyiben azonban valaki fogyni szeretne, az egyes dietetikusok szerint sokkal könnyebb, ha megfelelő mennyiségű D-vitamin van a szervezetben. A D-vitamin hiánya hozzájárul a szívelégtelenség kialakulásához, súlyosbodásához, megnöveli a magas vérnyomás és az érelmeszesedés kockázatát is.

Vesebetegségek esetén a D-vitamin-hiány kockázata fokozott. Emlőrák és vastagbéldaganatok kialakulása és lefolyása szempontjából a D-vitamin-hiány bizonyítottan rizikótényező, a megfelelő mennyiség bevitele segíthet a felépülésben, amennyiben a fent említett ráktípusokról van szó.

Mentális egészség

A D-vitaminnak fontos szerepe van az agy  fejlődésében és a normál, funkcionális működésben. Kutatók szerint az alacsony D-vitamin szinttel rendelkező emberek gyakrabban lesznek depressziósak. Arra azonban nincs bizonyíték, hogy a D-vitamin utánpótlás megszüntetné a depresszió tüneteit. Az idősebbek gyakrabban küzdenek alacsony D-vitamin szinttel, ennek pedig köze lehet ahhoz is, hogy rosszabb a memóriájuk és a koncentrációkészségük. Kutatók felvetették, hogy a megfelelő D-vitamin bevitellel csökkenthető a demencia kialakulásának kockázata is.

Te is D-vitamin hiányos vagy?

A D-vitamin hiány sokféle betegséget előidézhet, ezért érdemes megtudni, vajon mi is a D-vitamin hiányos rizikócsoportba tartozunk-e. Valószínűleg ide tartozol, ha

  • elmúltál 50 éves
  • sötét a bőröd
  • túlsúlyos vagy, esetleg gyomor bypass műtéten estél át
  • tejallergiád van, vagy laktóz intoleranciával küszködsz
  • máj- vagy emésztőrendszeri betegséged van (pl.: Chron-betegség)

Sokan nem tapasztalnak semmilyen tünetet magukon, akik kóros D-vitamin hiányban szenvednek. Gyakori tünet lehet azonban a csontfájdalom és az izomgyengeség. Gyerekeknél a D-vitamin hiány angolkórt, puha csontokat és csontrendszeri elváltozásokat is okozhat. Amennyiben bármelyiket érzékeled magadon, fordulj orvoshoz, egy egyszerű vérvétellel megállapítható szervezeted D-vitamin szintje.

Hogy juthatunk hozzá a D-vitaminhoz?

Természetesen a napfény által. Napi 20-30 perc napozás megfelelő mennyiségű vitamint eredményez a szervezetben, azonban ez ősszel és télen nehezen valósítható meg általában, így tél végére, tavaszra könnyen hiánytüneteink alakulhatnak ki, ha nem pótoljuk más úton a fontos vitamint. Ekkor ajánlott a tabletták szedése.

D-vitamint étkezéssel is bejuttathatunk szervezetünkbe: hering-, makréla, illetve lazacfogyasztással, csukamájolajjal, májjal, gabonával és tojással jelentős mennyiséget pótolhatunk vissza a szervezetünkbe. A tojássárgája 40 nemzetközi egység D-vitamint tartalmaz és egy bögre kukoricapehelyből is ugyanennyihez jutunk hozzá. A telítetlen zsírok bevitele növeli a felszívódást, mivel ez egy zsírban oldódó vitamin. (Ilyen zsírban oldódó vitamin még az A-vitamin, az E-vitamin és a K-vitamin is.)

12 orvosi szakmai társaság a korábbi 200 nemzetközi egység helyett 2000 nemzetközi egység bevitelét javasolja táplálékkiegészítő formájában felnőtteknek. Nyáron ez kevésbé fontos, amikor eltöltünk napi 20 percet a napon, télen azonban elengedhetetlen! Mivel magzati korban a D-vitamin-ellátottság az anya vitaminszintjével arányos, a várandósság alatt különösen fontos a megfelelő vitaminpótlás. Túlzásba vinni azonban ezt sem szabad, a napi bevitelünk ne haladja meg a 4000 nemzetközi egységet!

A legújabb kutatások szerint, amelyet a brit Scientific Advisory Committee on Nutrition (SACN) bizottsága adott közzé, minden egy év feletti embernek napi 10 mikrogramm D-vitamint kellene bevinnie a megfelelő izom- és csontegészség megőrzése érdekében. Ez egy éves kor felett minimum napi 400 nemzetközi egység D-vitamint jelent, egy éves koruk előtt a csecsemők az anyatejből jutnak D-vitaminhoz, de pótlásra emellé is lehet szükség, erről kérdezzük orvosunkat. (Túladagolni azonban semmiképp nem szabad a D-vitamint a gyerekeknek, mert az hányáshoz és náthához, csökkent étvágyhoz vezethet.

Azt továbbra is fenntartják, hogy a szoptatós anyák és az idősek napi bevitele maradjon 2000 nemzetközi egység naponta, továbbá arra is felhívják a figyelmet, hogy az olyan emberek, akiknek a bőre érzékeny a napfényre és folyton eltakarják magukat, mindenképp szedjék a tablettát egész évben, ne csak ősszel és télen, hiszen az ő bőrükben így nem tud vitamin termelődni. Az az érdekesség, hogy az ázsiai és néger bőrtípusú embereknek is egész évben ajánlják a D-vitamin szedését.

Egyes gyógyszerek, így hashajtók, szteroidok és a rohamok gátlásáért felelős szerek elősegíthetik a D-vitamin raktározást a szervezetben, amely aritmiához vezethet a vér magas kalcium szintje miatt. Érdemes tehát erről is konzultálni a háziorvosunkkal.

Borítókép forrása: Be Well

Hozzászólások