Terhesség: a reggeli rosszullét tünetei, kezelése, hatásai

Terhesség: a reggeli rosszullét tünetei, kezelése, hatásai

A várandós kismamák életét gyakran nehezítik a reggeli hányások, rosszullétek: a nők legalább felénél észlelhetőek a reggeli rosszullét tünetei. A legutóbbi kutatások azonban arra mutattak rá, hogy a mama számára kellemetlen rosszullétek kedvezhetnek a magzatnak, mivel a reggeli rosszullét tüneteit átélő nőknél kisebb a vetélés kockázata, illetve a koraszülés és a kis súllyal való születés is ritkább.

A kismamák tehát, akik reggeli rosszullétekkel küzdenek, nyugodtabbak lehetnek, hiszen magzatuk biztonságban van az anyaméhben. A reggeli rosszullétekkel azonban meglehetősen nehéz lehet megküzdeni, főleg abban az esetben, ha a rosszullétek nemcsak az első trimeszterben jelentkeznek és ha az állandó émelygés és hányás következtében a kismama nem tud elegendő táplálékot bejuttatni a szervezetébe.

A reggeli rosszullét okai

A kutatók még a mai napig nem tudják valójában, hogy mi okozza a reggeli rosszulléteket, a legvalószínűbb ok azonban az ingadozó hormonszintekben keresendő: főleg a HCG- (Humán Coriogonadotropin), és az ösztrogénszint változása lehet a felelős a kellemelten tünetek jelentkezéséért. A hormonszint-váltakozás teljesen normális, azonban minden nő másképp reagál rá. Azt is sikerült már kimutatni, hogy a kaukázusi- és középkeleti nők kevésbé hajlamosak a reggeli rosszullétekre, míg a fejlett, nyugati társadalmakban élők, akik városiasodott környezetben nőttek fel, illetve az afrikaiak, az amerikaiak, az eszkimók és az ázsiai nők gyakran szenvednek reggeli rosszullétektől. Ebből arra is következtethetnénk, hogy bizonyos genetikai faktorok és/ vagy kulturális tényezők befolyásolják leginkább, hogy kinél alakulnak ki a rosszullétek. A kutatók abban már biztosak, hogy a magas testtömegindex és (BMI) és az ingadozó vércukorszint is hozzájárulhatnak a reggeli rosszullétek kialakulásához.

Kik hajlamosak leginkább a reggeli rosszullétekre?

  • Azok, akik fiatalon esnek teherbe, nagyobb eséllyel küzdenek meg a rosszullétekkel, hányással a terhességük alatt.
  • Akik 12 évnél kevesebb ideig jártak iskolába és szegényebb körülmények között élnek, alacsony jövedelemmel rendelkeznek.
  • Túlsúlyosak vagy elhízottak.
  • Az első terhesség során gyakoribbak a rosszullétek.
  • Többes terhesség esetén: ha az anya ikreket vár.
  • Amennyiben a nagymama is gyakran tapasztalta a reggeli rosszullét tüneteit a saját terhessége(i) alatt.
  • Emésztési problémákkal küzdők, tengeribetegek, migrénes fejfájással küzdő betegek és azok, akik egyébként is gyakran szédülnek.
  • Ösztrogén-érzékenyek, akik a fogamzásgátló tabletták szedése során is tapasztaltak hányingert.

 

A reggeli rosszullét kifejezetten gyakran jelentkezik az első terhesség folyamán, mivel ilyenkor az anyukák még sokkal izgatottabbak, idegesebbek az új élmények miatt. Azoknál, akik az első terhesség során tapasztalták a reggeli rosszullét tüneteit, az esetek húsz százalékában a második terhességnél is jelentkezik a tünetegyüttes. Egyesek azonban abszolút nincsenek rosszul a terhességük során, bár ez nem túl gyakori.

A reggeli rosszullét tünetei, időtartama

A reggeli rosszullétek általában a terhesség első trimeszterében kezdődnek (az első héttől a tizenkettedik hétig). A tünetek pedig kellemetlenek: az étvágy hiánya, rosszullét, hányinger és hányás. A legtöbb nőnél azonban a megtermékenyítés utáni második vagy harmadik héten jelentkeznek a reggeli rosszullét tünetei, sokszor a terhesség korai tüneteivel együtt: a mellfeszülés és a pecsételő vérzés szintén utalhatnak arra, hogy megtörtént a beágyazódás. 

A nőket gyakran kérdezik arról, hogy milyen átélni a reggeli rosszulléteket és ekkora a válasz gyakran az, hogy a "reggeli" rosszulléteket inkább délutáni, vagy egész napos rosszullétnek kellene nevezni, mivel az undort és a hányingert szinte bármilyen "szag" kiválthatja, amelyet a nők a nap során tapasztalnak.

 

A legtöbb nő a 14-16. hét után már kevésbé érzi magát rosszul reggelente, illetve az állandó undor is elmúlik, mások azonban csak a 22. hét környékén szabadulnak meg a terhességgel járó rosszullétektől. Vannak olyan nők is, akik az egész terhesség ideje alatt rosszul vannak. 

reggel
A reggeli rosszullétek a nők 50-80 százalékánál jelentkeznek
Forrás: My Miracle Baby

A leggyakoribb tünetek:

  • Állandó undor az ételektől italok, bármilyen szagtól vagy illattól. (A nap folyamán bármikor.)
  • Émelygés, hányinger, hányás.
  • Az étvágy csökkenése. A kismamák kevésbé kívánják a zöldségeket, a húsféléket, a tojást, az alkoholt és a koffeint.
  • Gyomorgörcsök
  • Fejfájás, fáradtság, súlyvesztés, zavartság.
  • Izzadás, idegesség és érzékenység.

A reggeli rosszullétek természetes kezelése

Étrendkiegészítők

Az étrendkiegészítők szedése segíthet a reggeli rosszullétek tüneteinek mérséklésében, mielőtt azonban alkalmaznánk őket, érdemes konzultálni orvosunkkal, hogy nem járnak-e valamilyen mellékhatással, illetve nem interferálnak-e a jelenlegi gyógyszereinkkel!

  • Gyömbér (tabletta,olaj): a gyömbér nemcsak mérsékli a hányingert és a reggeli rosszullét egyéb tüneteit, de véd a bélgörcsök, a nehézkes emésztés, a székrekedés, illetve más bélrendszeri panaszok ellen is. Ezen kívül pedig növeli az immunrendszer ellenállóképességét is.
  • Magnézium és kalcium: ezek az ásványi anyagok segíthetnek elkerülni a különböző görcsös fájdalmakat, illetve a reggeli rosszulléttel járó fejfájás, hányinger és szédülés is mérsékelhető általuk. A magzat fejlődéséhez is elengedhetetlenek.
  • D-vitamin: a D-vitamin segíthet a fejfájás kezelésében, így ha tehetjük, tartózkodjunk minimum napi húsz percet a napon, vagy juttassunk be szervezetünkbe az ajánlott mennyiségnek megfelelő D-vitamint (kb. 2000NE).
  • Probiotikumok: a probiotikumok elősegítik az emésztést és az immunrendszerre is pozitív hatással vannak.
  • Omega-3 zsírsavak: az esszenciális zsírsavak csökkentik a gyulladásokat, amelyek a hormonháztartás felborulását vagy emésztési problémákat okozhatnának.
  • B6-vitamin, B12-vitamin: a B-vitaminok együttes szedése egyértelműen csökkenti a reggeli rosszullét tüneteit, a B12-vitamin pedig javítja az emésztést és csökkenti a fáradtságot, levertséget.

Akupunktúra, meditáció

Az akupunktúra és a meditáció megnyugtat, amire szükség van ahhoz, hogy képesek legyünk legyőzni a fájdalmat és az emésztésünk normalizálódjon. Ausztráliában az akupunktúra gyakran alkalmazott módszer a reggeli rosszullétek kezelésére, mivel segít mérsékelni a hányingert, émelygést, illetve a hányást is. 

 

Esszenciális olajok

Az aromaterápia is elősegítheti az ellazulást és a megnyugvást, illetve a jobb emésztést is. Az esszenciális olajok csökkenthetik a puffadást és javíthatnak az általános hangulaton, illetve javíthatják az étvágyat is. Terhességi rosszullétek idején a gyömbér-, kamilla-, levendula-, menta-, illetve citromolaj használata ajánlott, amelyeket párologtathatunk például diffúzorból. 

Mozgás

A mozgás pozitív hatásai nem múlnak el attól, hogy valaki éppen várandós, sőt, a mozgásra szükség van az egészséges terhesség során. Az első trimeszterben a nők többsége képes a korábbi mozgási rutinját elvégezni, de az intenzitásból azért bizonyos esetekben érdemes lehet visszavenni. A mozgás segíti az izmok kontroll alatt tartását, amelyek a hányingert kiváltják, illetve a hormonháztartást- és az étvágyat is rendben tartja. A terhesség során a legbiztonságosabb, illetve leghatékonyabb mozgásformák a séta (főleg a természetben), a kismamajóga, az úszás, illetve a biciklizés. Naponta minimum 30 perc aktív mozgás ajánlott a kismamák számára!

Diéta a reggeli rosszullétek ellen

A legfontosabb szabály, amit a reggeli rosszulléttől szenvedő kismamáknak meg kell tanulniuk, hogy kerüljék azokat az ételeket, amik súlyosbítják a reggeli rosszullét tüneteit. A tudósok szerint azok az ételek, amelyek undorítják a kismamát, potenciális veszélyt jelenthetnek az embrió fejlődésére. A nők általában azoktól az ételektől vannak rosszul, amik könnyen romlanak és toxikussá válthatnak, ha nem megfelelően készítik el őket, vagy nem jól hűtik le azokat. Amennyiben reggeli rosszullétektől szenvedsz, semmi értelme rákényszerítened magad arra, hogy olyan ételeket egyél, amiktől undorodsz, még akkor sem, ha azok a terhesség idejére ajánlott "superfoodok". Helyettük érdemes olyan ételeket választani, amelyek egészségesek és nem kell minden falattal megküzdeni.

Ezeket iktassuk ki az étrendünkből:

Alkohol és koffein

Az alkoholról mindenképp le kell mondani a terhesség alatt, mivel károsító hatása lehet a magzatra.  A nők többségének ez azonban egyáltalán nem okoz gondot, mivel az alkohol szaga, illetve gondolata is gyakran vált ki undort a terhes nőkből. A kávé illata is sok nőt taszít terhessége során, pedig a koffein bevitele elvileg nem tiltott a kismamák számára.

Erős ízű- és illatú zöldségek

Annak ellenére, hogy a zöldségek nagyon egészségesek és táplálóak, amelyek az egészséges étkezések elmaradhatatlan kellékei, de a kismama nem bírja elviselni a szagukat vagy az ízüket, érdemes őket elhagyni egy rövid időre. Az erős ízű, hányingert kiváltó zöldségek közé tartozik: a brokkoli, a gomba, a karfiol, a kelkáposzta. Az érzékeny időszakban érdemes semlegesebb ízű zöldségeket enni, például salátát, tököt, cukkínit, paradicsomot vagy répát.

Rossz minőségű ételek

Több tanulmányban is rámutattak már arra, hogy a reggeli rosszulléttel küzdő kismamák gyakran nem kívánják az állati eredetű táplálékot. Egy multikulturális felmérés során arra jutottak, hogy azokban a kultúrákban, ahol ritkábban fogyasztanak állati eredetű táplálékot, jóval kevesebbszer fordul elő a reggeli rosszullét a várandós kismamáknál. Ennek pedig evolúciós magyarázata van: azokban a kultúrákban, ahol nem kellett mérgezésekkel küzdenie az embereknek a romlott hús- és tejtermékeke miatt, az anyákban nem alakul ki természetes félelem attól, hogy a hús- vagy tejtermékek által valamilyen fertőző ágens jut a szervezetükbe, amely kárósíthatja a magzatot. 

 

Zsíros ételek

A zsíros, vagy olajban úszó ételeket nehéz megemészteni, ráadásul sok egészségtelen transzzsír és hidrogénezett növényi olaj található meg bennük. Érdemes tehát a fritőzben, bő olajban készült ételeket és a zsíros fogásokat mellőzni a rosszullétek idején az étrendünkből, illetve a nagyon zsíros sajtokról is le kell mondani, ha ezek is émelygést váltanak ki.

Sós, cukros, előre elkészített ételek

A legtöbb előre csomagolt étel sok hozzáadott sót és cukrot tartalmaz, ráadásul rengeteg tartósítószer és ételízesítő is van bennük, ami tényleg képes mérgezéses tüneteket produkálni: például a kínai étterem szindrómát. A frissen elkészített, párolt ételek a legkönnyebben emészthetőek és ezekben van a legtöbb tápanyag is.

Mit egyen a kismama a rosszullétek idején?

mitegyen
A kismamák számára ajánlott ételek, példaként
Forrás: Jhealthy.in

A várandós kismamák sokkal érzékenyebbek a komoly, akár halálos fertőzésekre is, ezért fontos, hogy olyan ételeket egyenek, amelyek támogatják az immunrendszerük megfelelő működését és kerüljék el az undort kiváltó ételeket. 

  • Gyömbér: a friss gyömbérgyökeret már évezredek óta használják a reggeli rosszullétek és a hányinger kezelésére. Gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik, megvéd a fertőzések ellen, illetve nyugtatja az emésztőrendszert. A gyömbértea sok pozitív hatással rendelkezik, így érdemes pár csészével elkortyolni belőle naponta a reggeli rosszullétek idején.
  • Zöldségek, amiket a kismama meg bír enni, mivel sok antioxidáns, vitamin és rost található bennük. A burgonya, a fehérrépa és a tök sok szénhidrátot tartalmaznak, alacsony a fehérje- és zsírtartalmuk, illetve könnyen emészthetőek. 
  • Friss gyümölcsök: a bogyós gyümölcsök, alma, kiwi, citrusfélék és dinnyefélék sok antioxidánst tartalmaznak, sok bennük a C-vitamin, a rost és nagy a víztartalmuk is.
  • Levesek, húsleves: a levelesek kiváló elektrolit források és sok tápanyag is van bennük, például kollagén.
  • Cukrozatlan tejtermékekezekben az élelmiszerben sok a magnézium és a kalcium, illetve magas a fehérjetartalmuk is, így bevitelük kifejezetten fontos.
  • Egészséges zsírok: a dió- és mogyorófélék, a magvak, az avokádó, az olíva olaj és a kókuszolaj sok esszenciális zsírsavat tartalmaznak és könnyű megemészteni őket.

Amit még érdemes betartani:

  • A kismamáknak nem szabad kihagyniuk a reggelit! Fontos, hogy a vércukorszintjük ne ingadozzon, és ne éhezzen a szervezetük, így már felkelés után érdemes valami olyat enni, ami nem megterhelő a szervezet számára és tápláló is.
  • A rosszullétek idején érdemes több, kisebb adag ételt elfogyasztani a nap során úgy, hogy az étkezések között semmiképp ne teljen el három óránál több! Ha semmire nincs időnk, fogyasszunk el egy almát vagy egy banánt.
  • Fontos a hidratálás! A kismamáknak a nap folyamán sok vizet és teát érdemes fogyasztaniuk, lehetőleg cukor nélkül. A magas cukortartalmú italokat és a bolti gyümölcsleveket érdemes kerülni, a frissen facsart gyümölcslevek azonban sok vitamint tartalmaznak, ráadásul szomjasak leszünk utánuk, így a vízfogyasztást is elősegítik. A vízből készülhet limonádé is, citrommal, grapefruit lével, lime-mal, de tehetünk hozzá mézet és gyömbért is a változatosság kedvéért.
  • A magzatvédő vitaminokat érdemes este szedni, étkezés közben, így csökkenthetjük az esélyünket a reggeli rosszullétekre.

Mit jeleznek a reggeli rosszullétek?

"Sokan és sokáig úgy gondolták, hogy a hányinger a terhesség alatt annak a jele, hogy a magzat megfelelően fejlődik. Erre azonban semmilyen tudományos bizonyíték nem utal."- nyilatkozza a Business Insidernek Stefanie N. Hinkle, az Amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézet epidemiológusa. Amire azonban találtak biztos bizonyítékot az, hogy a rosszullét, amelyet a nő már akár a megtermékenyülés környékén is átélhet, mintegy magzatvédő funkcióval rendelkezik és csökkenti a vetélés esélyét.

Míg a korábbi kutatások arra irányultak, hogy mi az összefüggés a terhesség alatti rosszullét és a vetélések között a terhesség későbbi szakaszában, addig Hinkle szerint ez volt az első kutatás, hogy a hányingert és az ehhez hasonló tüneteket a terhesség első pillanatától nyomon követték. A statisztika pedig egészen megdöbbentő: a kismamák 80 százaléka szenved a terhesség alatti rosszullét tüneteitől!

A kutatási adatok pedig onnan származtak, hogy  idő közben 800 nőt teszteltek, hogy ha már volt egy-két vetélésük, akkor egy minimális Aspirin adag beadása képes-e megvédeni a következő terhességet is annak megszakadásától. A résztvevők mind a terhesség korai szakaszától tudták, hogy terhesek, mivel ezt a terhességi tesztek ma már 2 hét után képesek kimutatni nagyon pontosan a vizeletből. Ettől az időszaktól kezdve pedig naplót vezettek a várandós anyukák arról, hogy melyik napokon szenvedtek a terhességi rosszulléttől.

A terhességet megkezdő 797 nőből 188-an elvesztették magzatukat, ám ez érdekes tényeket vetett fel. Azok a nők, akik terhességük elejétől a nyolcadik hétig tartó időszakban szenvedtek hányingertől, 50 százalékkal kisebb eséllyel vetéltek el, mint azok, akik semmilyen tünetet nem produkáltak. Azok a nők pedig, akik hányingert is tapasztaltak és néhányszor hánytak is a 8. hét végéig, 75 százalékkal kevesebbszer vetéltek el, áll tanulmányban. A kutatók azonban nem csak a rosszullétet vették górcső alá ebben a kutatásban: az édesanyák életmódját és az esetlegesen megjelenő kromoszóma rendellenességeket is diagnosztizálták.

A kutató azonban kiemelte, hogy a csoport, amelyen a felmérést végezték, korábban már legalább egy vetélést átélt nőkből állt és a programba kerülés idején már mindannyian várandósak voltak, ami azt feltételezi, hogy azoknál a nőknél, akik csak tervezik a terhességet, más lesz az arány. Ráadásul azt is fontos elmondani, hogy az anyukák önbevallása alapján történt ez az egész, így az adatok nem biztos, hogy teljesen helytállóak.

Persze ezek a tényezők egyáltalán nem változtatnak azon a tényen, hogy ha valaki rosszul van a terhessége elején, sokkal kisebb esélye van a vetélésre. A pontos biológiai okot azonban még nem tudjuk, de nagyon valószínű, hogy nemsokára fény derül erre is.

Ezen a ponton persze több erre irányuló kutatásra lesz szükség: meg kell tudnunk mivel védhetnénk meg azoknak a nőknek a magzatait, akik nincsenek rosszul a terhesség kezdetén és csökkentenünk kell valahogyan tudni a reggeli rosszulléttől szenvedő anyák panaszait is.

Az első hetekben fejlődik leggyorsabban az embrió, ekkor kell a leginkább megőrizni egészségét. A terhesség tervezésekor már mindenképp fontos a terhesvitaminok szedése.

 

Borítókép forrása: wholeparent.com

Források:

Business Insider

https://draxe.com/morning-sickness/

Hozzászólások