A lúgosításnak súlyos következményei is lehetnek!

A lúgosításnak súlyos következményei is lehetnek!

A szervezet állandó pH szintjének fenntartására sok energiát fordít minden egyes sejtünk: sok kémiai folyamat játszódik le annak érdekében, hogy a homeosztázis fennmaradhasson. Egyes emberek pedig azt gondolják, hogy ebbe a kényes rendszerbe érdemes belenyúlni: lúgosító diétába kezdenek tehát, amelynek a veszélyét azonban kevesen ismerik.

 

A kémhatás fontossága

zoldseg
Nem a lúgosítás az oka a fogyásnak, hanem a diéta!
Forrás: Netamin Webshop

Egy utahi kutató, Dr. Robert O. Young azt találta, hogy a növényi táplálékok tisztítják és lúgosítják a testet, míg a feldolgozott és finomított élelmiszerek egészségtelenül magasra emelik a savak és a mérgek szintjét. Ez talán igaz, de teljesen mindegy: a mindenevők szervezete nagyon is jól tud méregteleníteni, hiszen sokféle mechanizmus áll rendelkezésre ehhez a szervezetünkben.

Felfedezései alapján Young arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy a test túlsavasodása az alapvető oka minden betegségnek. Mivel sok ember olyan étrendet követ, mely elsősorban savképző ételekből, így például cukrokból, húsból, tejtermékekből és élesztett kenyerekből áll zöld növények helyett, betegek és fáradtak lesznek. Ha végiggondoljuk, minden egészségesen táplálkozó ember próbálja elkerülni a cukrokat, nem viszi túlzásba a húsfogyasztást és próbál sok zöldséget és gyümölcsöt enni.

Young állítása szerint, amikor testünk pH-értéke kiegyensúlyozatlan, ez csaknem a test minden részére kihat: az idegrendszerre (depresszió), a keringési rendszerre (szívbetegségek), az izmokra (fáradtság), a bőrre (öregedés). Ehhez azonban már súlyosan kell éheznünk, vagy nagyon betegnek kell lennünk, hiszen a szervezet azért elég hatékonyan fenntartja a homeosztázist, bármi is történjen.

kover
Az elhízásért a túlzott kalóriabevitel felel: túl sok zsírt és szénhidrátot eszünk.
Forrás: The Gazette Review

Young szerint még az elhízottsága is a túlsavasodás jele, ez a test normális reakciója, mely megvédi a létfontosságú szerveket a káros savaktól és hatásaiktól. Fordított esetben egy lúgos környezetben a test eléri ideális súlyát, és ellenáll az egészségre veszélyes mikroorganizmusoknak. Az elhízást a zsírok és cukrok okozzák, amelyeket a táplálékkal bejuttatunk a szervezetünkbe: ha túl sokat juttatunk be valamiből, az nyilván negatívan hat a szervezetre: hízni kezdünk, vagy megbetegedünk. Akik azonban egészségesek akarnak lenni, nagyon jól tudják, hogy az a lényeg, hogy mindenből bejuttassunk annyit, ami elég a szervezetnek és semmit ne vigyünk túlzásba. A mozgás fontosságát is mindig hangsúlyozzák a szakemberek!

Megdöntjük a mítoszt!

A lúgosító diéta hatásosságát sosem sikerült igazán bizonyítani, de csak gondoljunk bele: nem eszünk húst, nem eszünk cukrot és kenyeret, amelyek alapból is hizlalnak, mivel a húsban zsír van, a kenyérben és cukorban pedig szénhidrát. Helyette salátát és gyümölcsöt eszünk, ami pedig a legtöbb diéta alapja. Ez alapján akár igaz is lehetne a lugosítás, de nem az a biológiai alapja, amit megpróbálnak belemagyarázni. Tulajdonképpen tehát nem is olyan új keletű ez a dolog!

Ami még fontosabb: a szervezetünk pH szintjét nem befolyásolja, hogy milyen kémhatású ételeket eszünk. Amennyiben eltolódik az optimális pH egyensúly, a pH - egyensúly fenntartásáról az azonnali regenerálás, ürítés (→vese és légzés által) és savlekötés (hidrogénionok ideiglenes megkötése pufferek által), vagy raktározás (salakanyagok felhalmozódása) gondoskodik. Légzéssel a széndioxid szállítása során keletkező hidrogénionok normális körülmények között a CO2 tüdőben való leadásakor kiürülnek. Normális légzési funkció mellett a szervezetben jelentős mennyiségű CO2 (H2CO3→szénsav) a tüdőn keresztül még erős izommunka esetén is eltávozik. A táplálékkal felvett illetve a tápanyagok lebontása során keletkező hidrogénionok a testnedvek puffer anionjaival gyenge savat képeznek, majd a tüdőben a széndioxid leadása kapcsán kiürülnek a szervezetből.

A gyomrunkban gyomorsavak vannak, amik arra szolgálnak, hogy az étellel bejutott kórokozókat, mikroorganizmusokat elpusztítsák és aktiválják a pepszinogént, ami fehérjék bontását végzi. A kémhatás itt valóban nagyon savas: 1,3 körüli. Az epe és a hasnyál a középbélben azonban már lúgos, ezek nélkül nem lennénk képesek a táplálék lebontására és éhen halnánk egy idő után, de legalább is nagyon szigorú diétát kellene tartanunk, továbbá a savas gyomortartalom semlegesítéséért is ezek felelősek. A rendszer tehát tökéletes egyensúlyban van, mondhat bárki, bármit. Évmilliók alatt, az evolúció során tökéletesedett az emésztőrendszerünk és nagyon jól van úgy, ahogy van.

udito
A szénsavas üdítők savtartalma gyomorbántalmakat okozhat és a gyomorfekély esélye is nő: sav- és cukortartalmuk miatt is!
Forrás: ripost.hu

A vérünk azonban kissé lúgos a maga 7,35-ös pH-jával: a szervezet ezt a pH közeget mindenáron igyekszik fenntartani (izohidria), mivel szervezetünk minden sejtje ebben a bázikus környezetben tud a legoptimálisabban funkcionálni. Amennyiben nem sikerül a helyes ionállapot fenntartása, acidózis alakul ki: túl sok a sav vagy túl kevés a lúg a lesz vérben, s így a vér pH értékének csökkenését, a H+ion koncentráció növekedését jelenti. Ha a vér pH szintje lecsökken, akkor a vér savassá válik, de ez rendszerint valamilyen betegséget jelent! Megkülönböztetünk anyagcserezavar miatti, tehát metabolikus (cukorbetegség), illetve légzési (respiratorikus) acidózist.

Habár a lúgosító diétát sok orvos is ajánlja, legalább ennyien vannak ellene is. Semmilyen mérési eredmény nem támasztja alá azt elgondolást, hogy a savasodás népbetegség lenne: a savasodást tehát nem a vizelet, hanem a vér elemzésével kellene kimutatni! Senki ne kezdjen tehát ész nélkül lúgosítani! Amennyiben erre adjuk fejünket, mindenképp egyeztessük legalább a háziorvosunkkal és járjunk rendszeres állapotfelmérésre!

 

A citromlé diéta veszélyei

Azok, akik hisznek a lúgosításban,  gyakran kezdenek citromlé diétába, ami viszont egy nagyon veszélyes vállalkozás! Tehát az első lépésben mindenképp konzultáljon mindenki a háziorvosával, aki erre adja a fejét. Amennyiben az orvos engedélyezi ezt a típusú méregtelenítést, még akkor is több dolgot be kell tartani, szigorúan! A citrom héját mindig meg kell mosni. A zamatos gyümölcs ugyanis le lehet permetezve növényvédő- vagy tartósítószerrel, melyeknek semmiképp sem szabad a lébe belejutniuk. Bár a citromlé mennyiségét növelni kell a napok számával, napi kilenc citrom levénél többet nem szabad meginni. Ne folytassuk a citromlé diéta végzését, ha úgy érezzük, hogy a sok citrom hatására gyomorproblémáink vannak. A citromlé nagy mennyiségű fogyasztása miatt szükségünk lehet a magnézium- és a kalcium pótlására. Ezen kívül a citrom savtartalma meghaladhatja akár egy pohár narancslé savtartalmát - a sav pedig roncsolja a fogzománcot! A szervezetnek a fogyókúra során napi 2-3 liter folyadékra van szüksége, fontos, hogy ezt mindenképp betartsuk! A citromlé diéta során nem javasolt sem a hús, sem a kávé fogyasztása.

lemon
A citromdiéta nem túl jó ötlet, de ha mégis erre adnánk a fejünket, konzultáljunk orvosunkkal!
Forrás: ListNutrition

Táplálkozási szakemberek és orvosok sem javasolják igazán a lúgosító fogyókúrákat. A szervezet véleményük szerint termel magának lúgot, és veszélyes teljesen elhagyni az állati eredetű élelmiszereket is.  Vannak ugyanis olyan alapvető fontosságú vitaminok, melyeket egy vegetáriánus étrend nem képes teljes mértékben biztosítani. Körültekintően kell tehát eljárni, és bármilyen fogyókúrát végzünk is, mindig szem előtt kell tartani a kiegyensúlyozott táplálkozást!

 

Borítókép forrása: Boston.com

Források:
http://www.webmd.com/diet/a-z/alkaline-diets
http://drbenkim.com/ph-body-blood-foods-acid-alkaline.htm

Hozzászólások