A legtöbb vitamin teljesen haszontalan: mit érdemes szedni?

A legtöbb vitamin teljesen haszontalan: mit érdemes szedni?

Évtizedes kutatások hosszú sorával sem sikerült bebizonyítani, hogy a kapszulában bevitt vitaminok közül néhány bármilyen pozitív hatással lenne a szervezetünk egészségére. Azt is felfedezték már, hogy egyes vitaminok szedése árthat az egészségünknek: egyesek növelik a rák kialakulásának kockázatát, míg mások a vesekő esélyét növelik.

Elkerülendő vitaminok

Komplex multivitamin tabletták

Tévhit az, hogy a komplex vitaminok szedése kritikus pontja lehet az egészségünk megőrzésének, mivel ebben minden megtalálható, amire a szervezetünknek szüksége van. Mint kiderült, a legtöbbb vitamin szedése inkább negatív hatással van az egészségünkre, mint pozitívval. Egy 2011-es 40 ezer embert felölelő kutatásból kiderült, hogy azok, akik 25 évig szedtek mindenféle vitamint, hamarabb haltak meg, mint azok, akik semmilyen tablettát nem szedtek.

A vitamintabletták és gyógyszerek nagyobb része a vivőanyag, a hatóanyag csak néhány százalékot tesz ki. A készítményalapok arra szolgálnak, hogy megkönnyítsék a bevitt gyógyszer felszívódását, ám nagyobb részük csak "szemét", amik a gyógyszerek egyszerűbb formába öntését és eltarthatóságát, biológiai tulajdonságainak megőrzését teszik lehetővé.

Antioxidánsok

Az A-, C- és E-vitaminok antioxidánsként is szolgálnak a szervezetünkben, ám mint kiderült, tablettában való szedésük növelheti egyes ráktípusok kialakulásának kockázatát, amennyiben tablettában szedjük őket. Egy hosszútávú, dohányos nőket vizsgáló felmérés szerint, sokkal nagyobb eséllyel kaptak tüdőrákot azok, akik rendszeresen szedtek A-vitamin tablettákat, mint azok, akik nem. Egy 2007-es átfogó felmérés pedig bebizonyította, hogy a béta-karotin kezelés, az A-vitamin szedése és az E-vitamin bejuttatása szintetikus formában növeli  a korai halálozás esélyét.

C-vitamin

A C-vitamin szedési láz még az 1970-es években kezdődött, amikor a vegyész Linus Pauling azt javasolta az embereknek, hogy szedjék a Szent-Györgyi Albert által paprikából izolált vitamint, mivel az jó a megfázás és sok más betegség elkerülésére is.

Mint tanulmányok hosszú sorából kiderült, a C-vitamin nem igazán használ a megfázásos tünetek esetében, túladagolása pedig fájdalmas vesekövek kialakulásához vezethet.

B3-vitamin, másik nevén niacin

Sokan gondolják azt, hogy a B3-vitaminnal különböző szívbetegségeket és az Alzheimer-kórt is kezelni lehet, ám a legújabb kutatások bebizonyították, hogy ezt a vitamint is túlbecsültük. Egy 2014-es felmérésből kiderült, hogy azok, akik a B3-vitamint szedték, nagyobb eséllyel szenvedtek később májproblémákban, illetve gyakoribb volt náluk a belső vérzés esélye is.

E-vitamin

Az E-vitaminról sokáig azt állították, hogy véd a rák kialakulásával szemben. Ezt a kutatók 2011-ben megcáfolták, sőt rámutattak arra, hogy az E-vitamin szedése növeli a prosztatarák kialakulásának kockázatát.

Vitaminok, amiket tényleg érdemes szedni

D-vitamin

A D-vitamint muszáj tablettában bevinnünk, mivel az étkezéssel szinte lehetetlen. Szedése azért nagyon fontos, mivel ez a vitamin felelős azért, hogy csontjaink egészségesek maradjanak. Nyáron elvileg nem kell D-vitamint szedni ha eleget tartózkodunk a napon, azonban a téli és őszi napokon biztosan nem jutunk elég D-vitaminhoz, így ajánlott napi 2000 nemzetközi egység bevitele.

Cink

A cink szedése kifejezetten ajánlott a betegeskedős időszakokban, mivel képes megelőzni a megfázást. A cink magakadályozza a megfázást okozó rhinovírus törzsek szaporodását.

Folsav

A folsav egy B-vitamin, amit a szervezetünk arra használ, hogy új sejteket hozzon létre vele. Ezen tulajdonsága miatt a terhesség első heteiben hihetetlenül nagy szerepe van az embrió megfelelő fejlődésében, általa elkerülhetőek többek között a velőcsőzáródási rendellenességek is. A terhesség tervezésekor és az alatt napi 400 mikrogramm bevitele ajánlott.  A terhesvitaminokról bővebben ebben a cikkünkben írtunk.

Borítókép forrása: sites.psu.edu

Hozzászólások