A fahéjtea nem csak finom, de fogyhatunk is vele?

A fahéjtea nem csak finom, de fogyhatunk is vele?

A fahéjnak nagyon finom illata és íze van: sokan kedveljük ezt a fűszert almás pitében, sőt néhányan a kávéjukat is ezzel ízesítik. Mégis kevesen próbáltunk még meg fahéj eát készíteni, pedig gondoljunk csak bele, milyen finom íze lehet, akár cukor nélkül is! A fahéjnak pedig alapvetően is édeskés íze van, így édesítőként is szokták használni, ahogy említettük is a fahéjról írt cikkünkben. Miért érdemes fahéjteát inni?

Így készíts fahéjteát!

cina
A fahéjtea elkészítése egyszerű és még cukrozatlanul is ínycsiklandozó az íze!
Forrás: Livestrong.com

A fahéj, amit Európában ismerünk a fahéjfa kérgéből készül. A tea készítéséhez érdemes a fahéjrudakat választani. Egy teljes rúd fahéjat forraljunk 1,5 csésze vízben 15-25 percig, majd hagyjuk pihenni másik negyed órán át. Amennyiben azonban nem áll rendelkezésre fahéjrúd, használhatunk őrült fahéjat is:. Ebben az esetben fél teáskanálnyi fahéjat forrázzunk le egy csészényi meleg vízzel, majd szűrjük le.

Fahéjtea és egészség

Koleszterinszint-csökkentés

A Family Medicine 2013-as évkönyvében jelent meg az a kutatás, miszerint 120 miligramm- 6 gramm fahéj fogyasztása szignifikánsan csökkentette a vér LDL koleszterin-, illetve triglicerid szintjét. Meg kell azonban jegyezni, hogy ezzel együtt a jó koleszterin, azaz a HDL szintje is csökkent.

Antioxidánsok és fahéj

Az Amerikai Rákellenes Szövetség nemrégiben kiemelte, hogy minden olyan étel fogyasztása ajánlott, amelyben nagy mennyiségű antioxidáns található, mivel ezek által csökkenthető a rákbetegségek kialakulásának kockázata. Más gyógynövényekhez és fűszerekhez viszonyítva a fahéj a harmadik legtöbb antioxidánst tartalmazó étel. Egy 2010-es Nutrition Journal tanulmány szerint a fahéjban található antioxidánsok sokkal hatékonyabbak, mint a szintetikus antioxidánsként jól ismert BHT (butil-hidroxi-toluol). Antioxidáns hatásának köszönhetően a fahéjjal befőtteket is tartósíthatunk!

Kettestípusú diabétesz

Rengeteg kutatás látott már napvilágot, miszerint a fahéj segíthet kiegyensúlyozni a vércukorszintet. Az még tisztázatlan, hogy milyen módon, de a fahéj növeli a sejtek inzulin érzékenységét. Egy 2003-as kutatásban 60 diabéteszesen tesztelték a fahéj hatását. Egy csoport placebót kapott, míg más csoportokban napi 1,3, illetve 6 gramm fahéjat adtak a részt vevőknek. Azoknál, akik fahéjat kaptak, 40 nappal később 18-29 százalékkal alacsonyabb volt a vércukorszint.

Kevés kalóriával a fogyás érdekében!

Egy csésze fahéjtea mindössze két kalóriát tartalmaz, így igazán érdemes elgondolkodni a fogyasztásán, mivel még hozzáadott cukor nélkül is kellemes íze lehet. Egy pohár cukros üdítő 126 kalóriát is tartalmazhat, így ha csak hetente egy pohár ilyet nem fogyasztunk el és helyette fahéjteát iszunk, már akkor is fogyhatunk egy kilót! A reggeli kávénkat is kiválthatjuk fahéjteával, így napi átlagban 33 gramm cukorral fogyaszthatunk kevesebb cukrot! Már jól tudjuk, hogy minden elfogyasztott szénhidrát hizlal, amely végső soron elhízáshoz vagy túlsúlyhoz vezethet. Az Amerikai Dietetikusok Szövetsége pont ezért nem ajánl 100-150 kalóriánál többet cukorból bevinni naponta.

Az esetleg mellékhatásokról

A fahéj tartalmaz kumarint, amely nagy mennyiségben fogyasztva májelégtelenséghez, illetve májleálláshoz is vezethet. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal adatai szerint a napi maximális kumarin bevitelt 0,1 milligrammban kell maximálni testsúly kilogrammonként. Európában azonban a ceyloni fahéjat ismerjük és fogyasztjuk, amelyből napi 6 kilót kellene elfogyasztani, hogy meghaladjuk ezt az értéket. A fahéjnak tehát semmilyen mellékhatása nincs, túlzásba azonban ezzel sem érdemes esni!

Amennyiben a fahéjtea íze magában nem nyerné el tetszésünket, kombinálhatjuk más teafüvekkel, illetve gyümölccsel is!

Borítókép forrása: Seving Joy

A cikkhez felhasznált források:

http://www.livestrong.com/article/49693-cinnamon-tea-weight-loss/

http://www.livestrong.com/article/248854-benefits-of-cinnamon-tea/

 

 

Hozzászólások